
La Compagnie Käfig „Phénix", fot. Julie Cherki
La Compagnie Käfig „Phénix", fot. Julie Cherki
Bydgoski Festiwal Operowy wkracza w czwartą dekadę swej obecności w kalendarzu europejskich imprez kulturalnych. Jego 31. edycja odbywać się będzie w Operze Nova od 26 kwietnia do 11 maja 2025 roku i obejmie prezentacje tanecznych przedstawień. 3 maja o godz. 19.00 i 4 maja o godz. 18.00 na bydgoskiej scenie ponownie zagości La Compagnie Käfig z oryginalnymi występami i to w dwóch spektaklach!
Zespół La Compagnie Käfig Mourada Merzoukiego, łącząc taniec hip-hopu z muzyką baroku, w zeszłym roku wywołał ekscytację festiwalowej Publiczności. Artyści z Francji także podczas 31. edycji Bydgoskiego Festiwalu Operowego zaskoczą publiczność oryginalnymi występami i to w dwóch spektaklach! Phénix zahipnotyzuje harmonijnym połączeniem pozornie sprzecznych światów, a Vertikal – tańcem w zawieszeniu!
Phénix
spektakl muzyczno-taneczny w wykonaniu zespołu Compagnie Käfig (Francja)
Spektakl Phénix narodził się z nieoczekiwanego spotkania tańca hip-hopowego, muzyki barokowej i elektronicznej. Na scenie czworo tancerzy nawiązuje dialog z solistką grającą na violi da gamba – instrumencie strunowym, będącym barokowym poprzednikiem wiolonczeli. Wyjątkowość tego zestawienia dodatkowo podkreślą pojawiające się momentami electro dźwięki, inspirowane muzyką J. S. Bacha. Łączenie pozornie sprzecznych światów, jak baroku i hip-hopu, stało się twórczym pragnieniem Mourada Merzoukiego od czasu współpracy z Le Concert de l’Hostel Dieu przy projekcie Dolce Folia/Folia, który został entuzjastycznie przyjęty także przez publiczność 30. BFO. W tym roku Mourad Merzouki i jego zespół La Compagnie Käfig powraca na bydgoski festiwal, by ponownie wprowadzić widzów w nieoczywiste wymiary tańca i muzyki.
Realizatorzy:
Kierownictwo artystyczne i choreografia: Mourad Merzouki
Asystent: Kader Belmoktar
Muzyka na żywo (viola da gamba): Garance Boizot
Electro muzyka: Arandel
Projekt oświetlenia: Yoann Tivoli
Tancerze: Coline Fayolle, Aymen Fikri, Hatim Laamarti i Maureen Brut-Coutté
Koprodukcja: Pôle en Scènes, Encore Un Tour, Ambronay Festival
Spektakl stworzony przy wsparciu: Centre National de la Musique
Premiera: 25.09.2022
Podczas XXXI BFO:
3 maja 2025 r. godz. 19.00, 4 maja 2025 r. godz. 18.00
Czas trwania: 1 godzina
Vertikal
Spektakl tańca w zawieszeniu. Magiczny, oszałamiający, płynnie lekki. Taniec, który odkrywa niebo. Zawrotny występ na skrzyżowaniu tańca, lotów i wspinaczki – to tylko część określeń, jakie można wyszukać w mediach, rozpisujących się o spektaklu Vertikal.
Mourad Merzouki bawi się nieważkością: wystawia tancerzy na odważne wyzwanie – eksploruje przestrzeń powietrzną, łącząc hip-hop z tańcem wertykalnym. Relacja z podłożem, która jest podstawową w tańcu hip-hopowym, ulega radykalnej zmianie. Wszystko wydaje się możliwe: wzlot i upadek, poszukiwanie lekkości i gra z grawitacją. W poetyckim geście choreograf utrwala swoje podejście do przełamywania barier między różnymi formami sztuki.
Mourad Merzouki jest kluczową postacią tańca hip-hopowego, ma wielki wkład w przeniesienie tańca ulicznego na najbardziej prestiżowe sceny. Wizjoner i samouk, którego dzieła – łączące w sobie różne rodzaje tańca z akrobatyką i innymi dyscyplinami – pozwalają Merzoukiemu dzielić się swoją wizją i otwartością umysłu. W 1996 roku założył zespół Käfig, którego jest dyrektorem artystycznym. W latach 2009–2022 był dyrektorem Centre chorégraphique National de Créteil et du Val-de-Marne.
Realizatorzy:
Kierownictwo artystyczne i choreografia: Mourad Merzouki
Asystent: Marjorie Hannoteaux
Muzyka: Armand Amar
Scenografia: Benjamin Lebreton
Przygotowanie przestrzeni sceny powietrznej: Fabrice Guillot / Compagnie Retouramont
Wdrożenie sprzętu: Yves Fauchon
Szkolenie powietrzne: Isabelle Pinon
Światła: Yoann Tivoli przy współpracy z Nicolasem Faucheux
Kostiumy: Pascale Robin, asystowała Gwendoline Grandjean
Tancerze: Francisca Alvarez, Rémi RMS Autechaud, Kader Belmoktar, Sabri Mucho Colin, Alba Faivre, Anaëlle Echalier, Pauline Journé, Maé Nayrolles, Teddy Verardo, Médésséganvi Swing Yetongnon
Produkcja: Narodowe Centrum Choreograficzne Créteil i Val-de-Marne / Käfig Company
Koprodukcja: Biennale Tańca w Lyonie, Narodowa Scena Południowej Akwitanii, Maison des Arts de Créteil
Spektakl stworzony przy wsparciu: Comédie de Valence
Szczere podziękowania dla Denisa Welkenhuyzena, dzięki któremu doszło do tego artystycznego spotkania.
Premiera: 8.09.2018 r.
Na XXXI BFO:
3 maja 20025 r. godz. 19.00 i 4 maja 2025 r. godz. 18.00
Czas trwania: 1 godzina 10 minut
Więcej: https://www.opera.bydgoszcz.pl/xxxi-bydgoski-festiwal-operowy/phenix-vertikal.html
Więcej o 31. Bydgoskim Festiwalu Operowym
Otwarcie 31. Bydgoskiego Festiwalu Operowego będzie wyjątkowe. 26 kwietnia po raz pierwszy w Polsce Carmen w choreografii Johana Ingera wykona Balet Opery Nova w Bydgoszczy.
Od 29 kwietnia program Festiwalu wypełnią występy zaproszonych zespołów. Opera Narodowa w Sofii zaproponowała Elektrę Richarda Straussa, tragedię w jednym akcie, dzieło niezwykłe, nasycone emocjami i pełne napięcia. W Bułgarii było zrealizowane po raz pierwszy w 2020 roku w reżyserii Plamena Kartaloffa (na Bydgoskim Festiwalu Operowym w 2018 roku prezentowana była zrealizowana przez niego opera Kniaź Igor).
Teatr Muzyczny w Poznaniu, który zbudował sobie markę sceny produkującej znakomite musicale, pokaże jeden ze swych najnowszych spektakli pt. Drogi Evanie Hansenie w reżyserii Pawła Szkotaka. Ten nietypowy (bo bez wielkiego sztafażu scenicznego) musical, wykonywany przez młodych aktorów, z pewnością będzie ciekawą festiwalową propozycją dla młodszej widowni, która utożsamiać się może z historią tytułowego bohatera.
Do Opery Nova powracają goście z Francji, którzy okazali się prawdziwą sensacją ubiegłorocznego Festiwalu i dosłownie „porwali z miejsc” publiczność. Formacja tańca hiphopowego KÄFIG, kierowana przez Mourada Merzoukiego pokaże dwa tytuły: Vertical i Phenix – taniec nowoczesny z elementami akrobatyki na podkładzie z muzyki elektronicznej oraz wykonywanej na żywo – wiolonczeli solo.