
Przestrzenie Sztuki – Taniec. Grafika: materiały własne NIMiT
Udostępniamy trzynasty tekst z cyklu Recenzja dla tańca, przygotowanego przez krytyczki i krytyków ZASP w ramach programu Przestrzenie Sztuki – Taniec 2024–2025.
Wszystkie teksty zostały napisane na zlecenie Kieleckiego Teatru Tańca, w którym dyrekcja wspólnie z krytyczkami i krytykami ZASP uruchomiła cykl publikacji jako jedno z działań zgłoszonych do tej edycji Programu Merytorycznego PS. Partnerami działania KTT w 2025 roku są: Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, Teatr Wielki w Łodzi, Opera Wrocławska, Fundacja Obiekt Kulturalny, Komuna Warszawa, Opera Krakowska oraz Krakowskie Centrum Choreograficzne. Celem zamówionych tekstów krytycznych jest opisywanie szerokiego spektrum gatunków tańca odzwierciedlające zainteresowania autorek i autorów oraz aktualne trendy w obszarze sztuk performatywnych. Projekt odbywa się pod honorowym patronatem Związku Artystów Scen Polskich ZASP – Stowarzyszenie.
W tej odsłonie Katarzyna Gardzina recenzuje spektakl Prometeusz w choreografii Krzysztofa Pastora. Tytuł miał swoją premierę w czerwcu w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.
To opowieść o ogniu – kojarzonym zarówno z ożywczą iskrą i postępem, jak i z zagrożeniem oraz zniszczeniem. Precyzyjny taniec zespołu, wybitne kreacje solistów oraz intrygująca warstwa muzyczna – o tym wszystkim można przeczytać w tekście Katarzyny Gardziny.
Całość publikacji jest dostępna pod linkiem: