
Fot. Jakub Wittchen.
Fot. Jakub Wittchen.
Pokaz spektaklu Jw ramach prezentacji przed-platformowych Co z tym Tańcem? przed Polską Platformą Tańca 2012 programu Stary Browar Nowy Taniec w Poznaniu.
Święto wiosny Strawińskiego w wersji Orlika wyzbyte jest motywów ofiarniczych, podobnie jak wszelkich innych wątków fabularno-literackich. Zostają tylko trzy męskie ciała, pełne charakterystycznej dla baletu Niżyńskiego dynamiki i witalności. Premiera Orlika miała miejsce w poznańskim Starym Browarze, podczas zeszłorocznego Festiwalu Wiosny w Poznaniu (2011).
reżyseria Janusz Orlik
choreografia Joel Claesson, Nicholas Keegan, Janusz Orlik
wykonanie Dom Czapski, Nicholas Keegan, Janusz Orlik
współpraca artystyczna, reżyseria światła Joanna Leśnierowska
światło i dźwięk Łukasz Kędzierski
muzyka Igor Strawiński (New York Philharmonic, dyrygent Leonard Bernstein, 1958)
Produkcja spektaklu Art Stations Foundation, 2011
Zrealizowano w ramach stypendium z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Z recenzji:
Udźwignięcie „Święta Wiosny” to wyzwanie, na które Janusz Orlik odpowiedział adekwatnie, z energią pozwalającą umieścić na tym samym poziomie potencjał tańca i muzyki.
Marta Kula, nowytaniec.pl
Tancerze ofiarowują tu siebie publiczności, lecz znacznie ważniejsza i niemal samowystarczalna wydaje się ich wzajemna relacja. I właśnie w niej spełnia się ofiarowanie.
Julia Hoczyk, „Didaskalia”
Spektakl Orlika to przede wszystkim połączenie precyzyjnej wirtuozerii z tanecznym erotyzmem, którym wszystko to jest podszyte, a także witalnością i czarem.
Witold Mrozek, dwutygodnik.com
O tancerzach:
Dom Czapski szkolił się w tańcu klasycznym i współczesnym w paryskiej szkole tańca IFPro Danse, następnie kontynuował swoją edukację taneczną w Laban Dance Centre w Londynie. W 2009 roku dołączył do grupy Van Huynh Company, z którą odbył międzynarodowe tournée. W 2010 roku asystował we wznowieniu choreografii „Collision” dla Dance United UK, a także w projekcie rezydencyjnym Dama Van Huynh w Hong Kongu, gdzie pracował również z Cho Yi (Cloud Gate Dance Theatre) i Hook Dance Theatre. Najnowsze realizacje Dona to choreografia „Five”, którą stworzył dla Adugna Community Dance Theatre w Addis Ababa na zlecenie Dance United UK oraz autorskie solo „Sea of Love”, które zaprezentował w ramach festiwalu Cloud Dance w Londynie.
Nicholas Keegan dorastał w Hebden Bridge, West Yorkshire. Od młodych lat pobierał tam lekcje baletu w Szkole Baletowej Dorothy Stevens, później pracował samodzielnie jako asystent w Królewskiej Szkole Baletowej. W 2008 ukończył z najwyższym wyróżnieniem szkołę taneczną Rambert School, gdzie studiował równolegle balet i taniec współczesny, współpracując z takimi choreografami jak Mark Baldwin, Robert Cohan i Kerry Nicholls. Następnie dołączył do grupy tanecznej Verve, złożonej z absolwentów szkoły tańca współczesnego Northern School of Contemporary Dance w Leeds. W szkole tej, pracując z takimi nauczycielami tańca jak Jennifer-Lynne Crawford, Fillip Van Huffel, Milan Kozánek, Rachel Krische oraz Glen Wilkinson, ukończył podyplomowe studium tańca i otrzymał, drugi już, dyplom z wyróżnieniem. W Leeds Nicholas współpracował także z grupą artystów współtworzących letni projekt taneczny RODA (Tiia Ourilla, Andile Sotiya i Douglas Thorpe), w którym dwukrotnie wziął udział. Szkolił się też pod okiem Douglas’a Thrope w założonym przez niego teatrze tańca Mad Dog Dance Theater. Pracował w Motionhouse Dance Theatre i Phoenix Dance Theatre w Leeds, ma na swoim koncie liczne występy z grupą taneczną ACE Dance and Music oraz pracę w wielu projektach festiwalowych, prezentowanych m.in. na festiwalu Warwick University’s Season w Nowym Jorku (projekt we współpracy z The Royal Shakespeare Company), London’s Dance Umbrella, Brighton Festival oraz Greenwich and Docklands International Festival. Obecnie Nicholas pracuje nad autorską choreografią wspólnie z założoną przez siebie grupą DankDance.