
Fot. z materiałów Centrum w Ruchu.
Fot. z materiałów Centrum w Ruchu.
DP1 to projekt artystyczny, który bada i obserwuje mechanizm obronny zwany dehumanizacją. Choreografka i tancerka Izabela Chlewińska oraz artysta mutimedialny i muzyk Tomek Bergmann tworzą spektakl, w którym ruch, muzyka, video, instalacja, tekst równorzędnie funkcjonują na scenie. Artyści zainspirowani japońską cywilizacją, w której ludzie wypracowali szereg fascynujących technik przetrwania w zbyt ciasnym i sejsmicznie wibrującym kraju, postanowili zrealizować część projektu w Tokio. Japońska premiera DP1 odbędzie się 19 czerwca w Teatrze X w Tokio natomiast polska premiera – w pierwszej połowie października w Klubie Żak w Gdańsku. Projekt jest realizowany w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego.
Partnerami projektu są:
Fundacja Burdąg, Urząd Dzielnicy Wawer, Instytut Adama Mickiewicza, Instytut Polski w Tokio, Teatr X, Tokyo Wonder Site
O spektaklu:
Chcielibyśmy zwrócić uwagę, że postęp cywilizacyjny, manipulowanie zasobami natury, jak i silna ingerencja systemów finansowych w życie człowieka, doprowadzają do zdehumanizowania jednostki ludzkiej, która nie może zrealizować elementarnych potrzeb takich jak szczęście, poczucie godności czy bezpieczeństwa, a także swobodny rozwój osobisty.
Aldous Huxley, autor Nowego Wspaniałego Świata, zwrócił uwagę na to, że człowiek jest gatunkiem dzikim i takim pozostanie aż do momentu okiełznania przez inny wyższy gatunek. Do tego momentu będzie eksperymentował na samym sobie. Czy ideologie takie jak transhumanizm postulujące użuwanie techniki i nauki do ulepszenia jednostki ludzkiej doprowadzi do stworzenia „new singularity” – nowej osobliwości, będącej połączeniem człowieka z maszyną?