
Fot. z archiwum Magdy Przybysz
Fot. z archiwum Magdy Przybysz
Projekt dancing for the birds, they watching us choreografki i performerki Magdy Przybysz (PL) oraz kompozytora Sergeja Miangardta (GER) został zrealizowany w ramach dwóch rezydencji: w Klubie Żak w Gdańsku oraz w Freihendelszone w Koloni. Jego opiekunem artystycznym jest uznawany za enfant terrible tańca współczesnego Trajal Harrell (USA). Podczas V Gdańskiego Festiwalu Tańca odbędzie się premiera spektaklu.
Magda Przybysz: „Wraz z kompozytorem Sergejem Maingardtem zdecydowaliśmy się na stworzenie 20-minutowego obrazu – dekolażu malowanego dźwiękiem i ruchem. Naszym narzędziem stała się dekonstrukcja kultowych performansów i videoclipów z XX i XXI wieku. Trajal zachęcił nas do zastanowienia się „co by było gdyby”. Dzięki niemu wraz z Sergejem mogliśmy uwolnić szaleństwo w sposób niemalże naukowy. I tak na przykład wyobraziliśmy sobie Justina Timberlake’a, który nagrywa teledysk w duchu 4:33 Johna Cage’a czy Madonnę, która w transie niczym Abramovic siedzi przez prawie cały dzień na scenie, a ludzie podchodzą do niej i odcinają nożyczkami kawałki jej ubrania, podobnie jak w Cut Piece Yoko Ono.”
Sergej Maingardt: „Wyrwałem dźwięki z ich oryginalnego kontekstu (teledysków MTV czy dla kontrastu utworów grupy Fluxus) i przeniosłem je w sztuczną przestrzeń dźwiękową, odseparowane muzyczne frazy. Informacje zwrotne od Trajala dały mi dobrą orientację. Udzielał on feedback’u z różnych punktów widzenia: tańca, dramaturgii, dźwięku, filozoficznych pytań. Zabrał nas z powrotem do punktu wyjścia, do tego pierwszego momentu kiedy publiczność zaczyna oglądać spektakl.”
koncept, choreografia, kompozycja, wykonanie: Magda Przybysz, Sergej Maingardt | współpraca artystyczna: Trajal Harrell | premiera: GFT 2013, Klub Żak | realizacja w ramach Gdańskiego Festiwalu Tańca 2013 | 25 minut