
Fot. Elżbieta Schoenfeld
Fot. Elżbieta Schoenfeld
Podczas II edycji Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki: Pomiędzy światami zostanie pokazany lecture-performance Iwony Olszowskiej i Magdaleny Przybysz Serce zRozum. Dylematy twórców teatru tańca w XX wieku i burzliwe dzieje sztuki tanecznej są tematem parformance’u Serce zRozum Iwony Olszowskiej i Magdaleny Przybysz. Pomysł stworzenia spektaklu Serce zRozum zrodził się podczas rozmów kuluarowych I Kongresu Tańca, który odbywał się w 2011 roku. Zwerbalizowane wówczas zostały dylematy wielu osób zajmujących się sztuką tańca. Spośród wielu z nich Iwona Olszowska i Magdalena Przybysz na warsztat wzięły kilka zagadnień: dialog w ruchu, taniec ze słowem, rozmowa o tańcu, taniec serca a taniec umysłu, kiedy taniec jest emocją, kiedy ruch staje się tańcem, czy sam ruch jest tańcem, jakim staje się taniec z serca a jakim z rozumu, czy taniec płynie z serca czy z rozumu oraz jaki i czy w ogóle ma sens takie rozróżnianie. Według samych autorek choreografia Serce zRozum ma formę improwizacji strukturalnej wokół tematu czasu i przestrzeni tańca w obrębie serca i rozumu, inspiracje motywowane sercem podążają za Isadorą Duncan, Piną Bausch. Inspiracje motywowane rozumem podążają za Mercem Cunninghamem, Johnem Cagem i Yvonne Rainer.
Premiera: 18.06. 2011 Noc Teatrów w Krakowie
Lecture performance – projekt improwizacji strukturalnej
Koncept: Iwona Olszowska, Magdalena Przybysz
Dźwięk: Magdalena Przybysz
Muzyka: Chopin fragment
Tańczą, rozmawiają: Iwona Olszowska, Magdalena Przybysz
Inspiracje: motywowane sercem, podążają za Isadorą Duncan, Piną Bausch
Inspiracje motywowane rozumem, podążają za Mercem Cunninghamem, Johnem Cagem i Yvonne Rainer
Iwona Olszowska – tancerka, choreograf, nauczyciel tańca współczesnego, świadomości ciała, kontakt improwizacji oraz improwizacji jako performance; Somatic Movement Educator wg metody Body Mind Centering. Kierownik artystyczny Eksperymentalnego Studia Tańca EST, uczy w Hurtowni Ruchu w Krakowie. Współorganizuje Obszar tańca w Teatrze BARAKAH. Uczy na kursach instruktorskich, studiach zaocznych oraz warsztatach tańca i festiwalach kontakt improwizacji w Polsce i za granicą/Ukraina, Anglia, Rosja, Mołdawia, Niemcy, Włochy/. Przez 8 lat uczyła w Krakowskiej PWST. Doświadczenia taneczne zdobywała w centrach tańca w Nowym Jorku oraz jako wolny słuchacz na Uniwersytetach George Mason w Waszyngtonie, w Alabamie i w Calgary, warsztatach organizowanych przez Śląski Teatr Tańca, Centrum Animacji Kultury oraz festiwalach tańca w Polsce. Tworzy autorskie spektakle, choreografie solowe dla zespołów EST i teatrów, m.in. dla: Polskiego Teatru Tańca, Teatru Rozmaitości, Teatru Starego, Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Prowadziła couchingi zakończone pokazami, m.in.: Pan European Art. Laboratory w Villi Decius, kilkakrotnie Falling after Paxtone. Jako tancerka tańczy solowo oraz z EST, ostatnio również w przestrzeniach alternatywnych. Brała udział w projektach z Pracownią Fizyczną, Renatą Piotrowską Unknown, Martą Pietruszką i Andrzejem Sadowskim B&B, z Marcinem Janusem oraz w projektach międzynarodowych: Liz Lerman Dance Exchange, Bliskość z Risą Jaroslow, Aurora z Maidą Withers, Ocean Miasta z Pierre Deloche, Just say it z Michaelem Schumacherem, Samples project polsko‑rumuński. Tańczyła w USA, Kanadzie, Finlandii, Rosji, Anglii, Norwegii, Szwecji, Finlandii, Niemczech, Austrii, Włoszech, Portugali, Izraelu, Czechach, na Ukrainie, Mołdawii. Otrzymała nagrody za choreografie oraz za konsekwentną kontynuację własnej drogi twórczej, osobowość sceniczną oraz stypendium Fundacji Batorego /ArtsLink w Nowym Jorku/.
Magdalena Przybysz – choreografka, performerka, tancerka. Absolwentka psychologii stosowanej na UJ. Trenerka Neurolingwistycznego Programowania. Pierwsze doświadczenie taneczne zdobywała w projektach Eksperymentalnego Studia Tańca Iwony Olszowskiej. Stypendystka Solo Projekt 2009 programu Stary Browar Nowy Taniec w Poznaniu (Mój Poland Drive prezentowany m.in. na Tanztage w Berlinie, UNITHEA Festival we Frankfurcie) oraz ministerialnego programu „Scena dla tańca 2012” z projektem Strange Lóóp (prezentowany w Teatrze Ósmego Dnia w Poznaniu, CSW w Warszawie oraz Toruniu, na Nocy Teatrów w Szczecinie). Realizuje autorskie projekty oparte na poszukiwaniach w obszarze sztuki dźwięku, ruchu i obrazu, podejmując współpracę z twórcami innych dziedzin (m.in.: z Zorką Wollny, Pierre’em Deloche Company, Elektromoon Vision, Harakiri Farmers, Tomkiem Chołoniewskim, kolektywem Strange Lóóp). Jej ostatnie choreografie Wytnij – wklej (premiera podczas Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu) oraz Museum Theatre (premiera w Abteiberg Museum w Monchengladbach) są mocno osadzone w sztuce performatywnej oraz żywej interakcji z publicznością. W czasopiśmie „Zadra” tworzy cykl „kreacji – rozmów” z nieżyjącymi choreografkami, wybitnymi kobiecymi osobowościami tańca (np.: Isadora Duncan, Pina Bausch, Mata Hari). Prowadzi zajęcia z improwizacji ruchowej w Studium Terapii przez Sztukę w Teatrze Ludowym, z neurodramaturgii i budowania score’ów w Studium Kompozycji w Hurtowni Ruchu w Krakowie, a wraz z Rafałem Urbackim tworzy w Warszawie kolektyw Anarchiści Tańca.
Wstęp wolny!
Więcej: http://www.mos.art.pl/spektakl/pl/451/kroki-harmonogram