![Zdjęcie: Warszawa/XV Festiwal Ciało/Umysł: Martin Schick „Technika dzielenia chleba” – performans wymiany](https://taniecpolska.pl/wp-content/uploads/files/imgs/spektakl/max/a1f353300449a565e1c897511966d262.jpeg)
Fot. Martin Schick
Fot. Martin Schick
W ramach XV Festiwalu Ciało/Umysł odbędzie się performans wymiany Technika dzielenia chleba Martina Schicka. Performans jest częścią projektu Seria Niskobudżetowa (2016-18). Prezentacja performansu na Festiwalu C/U odbywa się w ramach: Open Latitudes, przy wsparciu Programu Kultura Unii Europejskiej.
O spektaklu:
Śledztwo dotyczące dwóch stron charytatywności. Pieniądz zostaje użyty jako rekwizyt, aby pokazać doprowadzoną do absurdu sztukę wymiany darów. Na scenie pojawia się listonosz z kopertą zaadresowaną do obsługi technicznej. Martin Schick w roli szwajcarskiego artysty pozwala publiczności zagarnąć własne wynagrodzenie. Gościnnie wystąpi też tancerz z „kraju niestabilnego ekonomicznie”. Technika dzielenia chleba to zabawna i wyzywająca propozycja, która może zmienić (aż i tylko) twoje plany na wieczór. Próba odpowiedzi na pytanie, ile rzeczywiście potrzebujemy do spełnienia – osobistego dobrobytu. Odnajdź piękno dzielenia: znajdź więcej tam, gdzie wydaje się, że jest mniej.
Koncepcja, wykonanie, scenografia, dramaturgia i produkcja: Martin Schick
Realizacja dla Julidans Amsterdam. Specjalne podziękowania dla Kiriakos Hadjiioannou
Wsparcie finansowe: Nestlé Fondation Pour l’Art oraz Pro Helvetia
Prezentacja na Festiwalu C/U w ramach Open Latitudes, przy wsparciu Programu Kultura Unii Europejskiej
Po spektaklu odbędzie się spotkanie z twórcą spektaklu Martinem Schickiem.
Seria Niskobudżetowa (2016-18)
Trzy części z cyklu eksperymentalnych akcji łączących taniec i ekonomię, które odbywają się w instytucjach kultury w Europie i na świecie. Cały projekt zaplanowany jest na dwa lata i zakończy się w roku 2018. Szwajcarski artysta wykonuje serię działań w warunkach niskobudżetowych. Nie chce pomocy technicznej, hotelu i transportu. Zrzeka się standardowych wygód artysty, aby stać się realnym partnerem w spotkaniu z widzami. Finansowe poświęcenie przynosi ulgę: zwalnia z obowiązku dostarczania przyjemnego obrazu rzeczywistości. Artysta sprawdza, czy da się wytworzyć wysoką jakość za niską cenę. Proponuje widzowi antyspektakl: surowość zamiast świateł i scenografii, celebrację osobistych spostrzeżeń zamiast tekstu dramatycznego, w miejsce estetycznej oprawy stawia problem do rozwiązania. Wykorzystuje dyskurs ekonomiczny w tworzeniu treści, taniec jako formę wyrazu i uczestnictwo jako metodę pracy. Publiczność zostaje włączona w proces kreacji, a teatr przekształca się w przestrzeń doświadczenia. Celem nie jest stworzenie kolejnego „produktu” ze społeczno-politycznym tematem w tle, ale odkrycie politycznego charakteru procesu powstawania spektaklu, który obejmuje wszystkie etapy produkcji – od kwestii technicznych po krytykę. Artystyczna odpowiedź na cięcia, kryzysy finansowe czy narzekanie instytucji na ciągły brak funduszy, a także finansowy autoportret samego Schicka, który poddaje rewizji swoje dotychczasowe życie utrzymującego się z dotacji, rozpieszczonego artysty z bogatego kraju.
Bilety: 40 zł/30 zł
Strona festiwalu: www.2016.cialoumysl.pl/