
Fot. Ching-ju Cheng
Fot. Ching-ju Cheng
W ramach XXIV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych. ROZDROŻE 2018 (Dwa spojrzenia na człowieka. Spektakle wizualne z Paryża i Tajpej) Fundacja Sztuka i Współczesność zaprasza na pokaz spektaklu Second Body w wykonaniu Anarchy Dance Theatre z Tajpej. Jest to wizualno-taneczne przedstawienie dające okazję do przeżycia niezwykłego doświadczenia percepcji. W jego trakcie obraz ruchu ciała tancerki ustępuje miejsca obrazowi wirtualnemu. Widzowie spektaklu początkowo obserwują ruch tancerki badającej kinetyczne możliwości swego ciała. Z chwilą pokrycia jej ciała abstrakcyjnymi obrazami cyfrowymi (mapping) odnosi się wrażenie postrzegania świetlnego fantomu w miejsce materialnej osoby. Twórcy spektaklu pokazując – z użyciem technologii cyfrowych – tzw. „ciało nienaturalne”, podejmują próbę redefinicji pojęcia ciała. Zwracają naszą uwagę na wpływ technologii cyfrowych na percepcję i pojmowanie ludzkiego ciała i cielesności.
Pytania, które stawia Jeff Chieh-hua Hsieh:
Co dla nas znaczy ciało ? Czy to, co widzisz na własne oczy, to jest pierwsze ciało, czy ciało drugie?
Czym właściwie jest ciało, z którym jesteś tak zżyty ? Jak będzie wyglądać ludzkie ciało w roku 2030? Albo nawet w roku 2050?
Po pierwszym pokazie odbędzie się spotkanie choreografa, autora spektaklu Jeffa Chieha-hua HSIEHA z widzami ilustrowane projekcjami zapisów spektakli zespołu.
Pomysł i choreografia: Jeff Chieh-hua HSIEH
Tancerka: Shao-ching Hung
Produkcja: Anarchy Dance Theatre
Projektowanie i programowanie systemu audiowizualnego: Ultra Combos
Projekt dźwięku: Yannick Dauby
Dramaturgia: River Lin
Projekt oświetlenia: We Do Group
Projekt systemu: Yu-Teh Yang
Inicjator i operator sprzętu: Yu-Hui Lin
Kierownik techniczny: Wen-Han Yang
Operator oświetlenia: Hsin-Ting Chen
Akustyk: Nigel Brown
Obsługa i zarządzanie międzynarodowymi projektami: AXE Arts Management
Wsparcie projektu: QA Ring
Mentor projektu: Justine Beaujouan
Konsultant projektu: Kevin Cunningham
Premiera w sierpniu 2015 roku w Tajpej, a premiera europejska na festiwalu „Ars Electronica 2015” w Linzu
Projekt zamówiony przez Quanta Arts Foundation/QA Ring; Wsparcie: Ministry of Culture Taiwan
Finansowane przez National Culture and Arts Foundation for the 2016-2018 R&D project
Jeff Chieh-hua Hsieh jest nowatorskim tajwańskim choreografem i architektem działającym na styku tańca współczesnego
i sztuk wizualnych z użyciem technologii cyfrowych. Jest on absolwentem podyplomowych studiów choreografii w Instytucie Tańca i Choreografii na Narodowym Uniwersytecie Sztuki w Tajpej. Interesuje go eksplorowanie świadomości ciała, jego relacji z czasem, przestrzenią i otoczeniem. Za swą pracę Gray Mass otrzymał tajwańską nagrodę w dziedzinie choreografii w 2006 roku.
W 2010 roku założył i od tego czasu kieruje zespołem „Anarchy Dance Theatre”, z którym wypracował własny język tańca oraz system treningu ciała. Spektakl Seventh Sense II uznano za wydarzenie na „Digital Art Festival” w Tajpej w 2012 roku. Prowadzone przez artystę poszukiwania na pograniczu sztuk performatywnych i technologii spotkały się z dużym zainteresowaniem na świecie.
Zespół Anarchy Dance Theatre tworzy spektakle wizualne i instalacje interaktywne. ADT jest platformą współpracy z artystami różnych dziedzin. Współpracuje ze studiem projektowym nowych mediów Ultra Combos. Słowo „anarchy” w nazwie zespołu odnosi się do pierwszych spektakli zespołu, które dotyczyły kwestii funkcjonowania władzy w społeczeństwie. Spektakle i instalacje grupy były prezentowane m.in. w Stanach Zjednoczonych, Wlk. Brytanii, Holandii, Hiszpanii, Rosji, Bułgarii, Austrii, Chinach i Korei. Spektakl Second Body był prezentowany m.in we Wrocławiu przez Centrum Sztuki WRO oraz w Paryżu na światowym przeglądzie tańca współczesnego Rencontres Chorégraphiques Internationales de Seine Saint-Denis. Zespół „Anarchy Dance Theatre” nigdy nie gościł w Warszawie.
Więcej informacji o twórczości zespołu: www.anarchydancetheatre.com.
Shao-ching Hun jest tajwańską tancerką, absolwentką Instytutu Tańca i Choreografii na Narodowym Uniwersytecie Sztuki w Tajpej. Występowała m.in. na Dance Forum w Tajpej.
Z recenzji:
„Pod pewnymi względami Anarchy Dance Theatre to grupa równie ważna dla tańca eksperymentującego z technologią, jak Troika Ranch czy Klaus Obermaier (działający z zespołem Ars Electronica Futurelab). Podobnie jak oni, Tajwańczycy są zainteresowani przede wszystkim intermedialnym połączeniem tańca i cyfrowych technologii komunikacyjnych. (..) Komputer generuje tu obraz, który widzimy na scenie, ponieważ projektory rozświetlające ciało tancerki są jedynym istotnym źródłem światła w trzeciej (kluczowej) części performansu.(…) Doprowadza to do sytuacji, w której nie jesteśmy w stanie rozróżnić ciała zmediatyzowanego od fizycznego.(…) Anarchy Dance Theatre udowadniają, że taniec z instalacją interaktywną może być miejscem twórczej ekspresji tanecznej zacierającej granice pomiędzy tym co realne i wirtualne – tańcem bez podziału na rzeczywistość wirtualną i realną.(..) W trzeciej części performansu położono nacisk na prezentację relacji ciała i multimediów.(…) Za pomocą kilku projektorów, kontrolerów ruchu Kinect i zaprojektowanego na potrzeby występu oprogramowania, projekcje były wyświetlane w taki sposób, że ciało tancerki było całe pokryte wizualizacją, która podążała za nią i reagowała na jej gesty.(…) Gest nie jest, zdaniem Tajwańczyków, jedynie działaniem ciała w przestrzeni, lecz (w ich praktyce) także użytkowaniem systemu komputerowego: instalacji interaktywnej. Hung w Second Body była zatem nie tylko tancerką, ale i użytkowniczką instalacji.(…) To intermedialne napięcie między techniką wykonawczą a komputerową wywołuje trzeci walor performansu Tajwańczyków – ciekawą koncepcję ciała w czasach, jak mówią badacze mediów, hybrydyczności – kiedy na codzienność składa się w co najmniej równej mierze to, co realne i to, co wirtualne.(…) Według twórców Second Body, wraz z tym „zwrotem hybrydycznym” pojawia się potrzeba nowych technik reprezentowania ciała, tak w sztuce, jak i w sieci. Twórczość tajwańskiej grupy jest zatem interesująca nie tylko z perspektywy technik tańca czy technologii medialnych, lecz także z punktu widzenia filozofii ciała i cielesności w czasach nowych mediów. Anarchy Dance Theatre interesuje to, w jaki sposób pod wpływem cyfrowych technologii komunikacji może zmienić się współczesna ekspresja ciała – kwestią tą zajmują się filozofowie, wśród nich Richard Shusterman (…) Amerykański badacz wielokrotnie zwracał uwagę na to, że nie jesteśmy w stanie percypować swojego ciała w całości, lecz jedynie we fragmentach i jedynie za pomocą mediów. Tym samym współczesna relacja ciała i mediów ulega dynamicznym przemianom, a ludzkie ciało z medium (…) przekształciło się w „ośrodek mediów”.(…)… warto oceniać przedsięwzięcia Anarchy Dance Theatre nie tylko jako pojedyncze przedstawienia, ale jako całościowy projekt artystyczno – badawczy, prezentujący technologię i pomysł jej wykorzystania na scenie. Pod tym względem działania Tajwańczyków prezentują odkrywcze podejście do ciała i mediów w sztukach wykonawczych.”
fragmenty artykułu Jakuba Kłeczka Taniec w czasach hybrydyczności . Medialny performans Anarchy Dance Theatre – Didaskalia nr. 136/2016.
***
Informacje dotyczące zakupu biletów: www.stodola.pl
Organizator festiwalu: Fundacja Sztuka i Współczesność
Organizator festiwalu: Fundacja Sztuka i Współczesność
Partnerzy: Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza Teatr Collegium Nobilium, Klub Stodoła, PPAS ŚWIATŁO I DŹWIĘK, CRAFTMAN
Festiwal zorganizowano dzięki dofinansowaniu ze środków miasta stołecznego Warszawy.
Patroni medialni: „Teatr”, taniecPOLSKA.pl, e-teatr.pl, Radio Dla Ciebie, Radio Kampus, Teatr Dla Was, magazyn TANIEC.
Fundacja Sztuka i Współczesność wspiera Centrum Sztuki Tańca w Warszawie.