
Fot. materiały organizatorów
Fot. materiały organizatorów
Piąta odsłona festiwalu Present Performance poświęcona będzie przyszłości możliwej do przewidzenia i wydarzeniom z przeszłości, co do których wystąpienia nie ma całkowitej pewności. Performans będzie sposobem spędzania czasu, spowolnienia czasu, trwonienia czasu, zabijania czasu i zarządzania czasem, a przede wszystkim medium pozwalającym zakrzywiać czasoprzestrzeń i wypatrywać przyszłości na horyzoncie. Zaproszeni artyści ponownie zaprezentują się w Brzeźnie – nadmorskiej dzielnicy Gdańska, w której podział na „przed”, „teraz” i „po” czasami wydaje się tylko kwestią umowną. Tegoroczny festiwal otworzy jego stały uczestnik – Leszek Przyjemski, którego akcja Międzynaro-dowe Spotkania Galerii Nieistniejących z 1975 roku stała się inspiracją do pokazywania performansu właśnie w tej okolicy. Zaraz po nim praktykę skakania zaprezentuje Paweł Sakowicz, w openairowym wydaniu swojej pracy Jumpcore, inspirowanej tajemniczą samobójczą śmiercią Freddiego Herko, jednej z gwiazd warholowskiej fabryki.
O spektaklu:
Nie jest do końca jasne, czy Fred Herko planował zakończyć swój kameralny performans samobójczą śmiercią. Wziął kąpiel, włączył Mszę Koronacyjną Mozarta i zaczął tańczyć nago w salonie przyjaciela. Kilkakrotnie zbliżał się do otwartego okna. Kiedy wybrzmiał Sanctus, wziął rozbieg i wyskoczył przez okno apartamentu mieszczącego się na piątym piętrze przy nowojorskiej Cornelia Street. Bo przecież każdy tancerz baletowy ma wrażenie, że potrafi latać, a zawieszony na sekundę w skoku, rzeczywiście lata.
choreografia i taniec: Paweł Sakowicz
dramaturgia: Mateusz Szymanówka
muzyka: Indecorum
kostium: Doom 3k
światło: Jędrzej Jęcikowski
produkcja: Maat Festival
Paweł Sakowicz – choreograf i tancerz, absolwent politologii na Uniwersytecie Warszawskim oraz choreografii i performansu w London Contemporary Dance School, autor prac Bernhard, TOTAL oraz Jumpcore. Pracuje z choreografami i artystami wizualnymi w Polsce i zagranicą, a także jako choreograf przy spektaklach teatralnych. Wyróżniony na 22. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawie Polskiej Sztuki Współczesnej. Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nominowany do Paszportów Polityki 2016 w kategorii Teatr.