Wersja do druku

Udostępnij

Tegoroczna edycja Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy, organizowanego przez Teatr Polski, poświęcona jest Europie i teatralnym próbom przedstawienia zarówno trawiących ją kryzysów, jak też alternatywnych dróg jej rozwoju. Prezentowane spektakle proponują inne od aktualnych projekty polityczne, ekonomicznych, społecznych, ekologicznych, kulturowych czy egzystencjalnych. Jak mówią kuratorzy (Paweł Wodziński, Bartek Frąckowiak, Piotr Grzymisławski i Jakub Drzastwa), „komponujemy tegoroczny program ze spektakli, które w różnych formach i gatunkach próbują dokonać reprezentacji kryzysu, poddać go diagnozie i analizie, wywołać i zbadać jego zmysłowy charakter, zastanawiając się nad kondycją kryzysową i doświadczeniem kryzysu, jego materialnymi przejawami, jego estetyką, jak też jego dokumentacją”.

 

Jak co roku w programie Festiwalu znalazły się spektakle ruchowo-taneczne. Najmocniej w tegoroczny profil festiwalu wpisuje się dwa spektakle Late night greckiej grupy Blitz theatre group, oraz produkcja gospodarzy, Teatru Polskiego w Bydgoszczy, zatytułowana Granice, w reżyserii Bartka Frąckowiaka i choreografii Izy Szostak.

 

W Late night zespół przedstawia koniec świata po grecku. Grupa teatralna Blitz występuje w surrealistycznym tańcu śmierci na ruinach Europy, pełnym prostej melancholii i poczucia humoru. Kiedy wszystko ulega dezintegracji, jedyne, co możesz zrobić, to czekać na koniec i patrzeć jak upływa czas. Czemu więc nie robić tego przy muzyce i tańcu? (27 września godz. 18.00).

 

Następnego dnia, 28 września o godz. 18.00, Iza Szostak i Paweł Sakowicz pokażą spektakl na dwójkę tancerzy i koparki. W Balecie koparycznym poszukiwań i inspiracji ciała tancerzy, dla których kostiumem stają się właśnie koparki: trójwymiarowe i przeskalowane, odstające od ciał, posiadające własną jakość i motorykę oraz wydające charakterystyczne dźwięki.

 

Natomiast koncepcja spektaklu Granice oparta jest na „czteropoziomowym modelu kontroli dostępu”, który stosuje unijna agencja Frontex w działaniach służących ochronie granic Unii Europejskiej.  

 

Materiały dokumentalne, teksty etnograficzne i socjologiczne, atlasy uchodźcze, rozmaite dyskursy związane z migracją, mobilnością, uchodźcami, terytorium, suwerennością, kontrolą i nadzorem oraz granicami, a także obrazy i fotografie stają się punktem wyjścia dla teatralnych i performatywnych gier, dzięki którym w nieoczywisty sposób problematyzowany jest najważniejszy obecnie temat debaty publicznej. (30 września godz. 18.00)

 

Opisy spektakli:

Late night

Balet koparyczny

Granice

 

Więcej na stronie Festiwalu: http://www.festiwalprapremier.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close