
Collective Jumps. Fot. Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
Festiwal Prapremier organizowany przez Teatr Polski w Bydgoszczy zmienia w tym roku swoją formułę. Jak piszą jego kuratorzy (Bartosz Frąckowiak, Agnieszka Jakimiak, Marta Keil, Paweł Wodziński), „pojęcie «prapremiery» wymaga redefinicji i poszerzenia w związku z najnowszymi tendencjami w polskim i światowym teatrze i sztukach performatywnych. Odchodzimy od rozumienia prapremiery jako pierwszego wystawienia tekstu. Chcemy skupić uwagę widzów na nowych jakościach dramaturgicznych samych spektakli, rodzących się na przecięciu nowych stylów sztuki aktorskiej, tekstu, fonosfery i muzyki, architektury i wizualności, ruchu i tańca, nowych mediów, materiałów dokumentalnych i archiwalnych, których oryginalne układy, kompozycje, partytury i struktury niejednokrotnie stanowią o ich wartości dramaturgicznej. To właśnie w tym obszarze – «nowych dramaturgii» – zachodzą najciekawsze zmiany w europejskim i światowym teatrze, w nim rodzą się najbardziej wartościowe zjawiska”.
W tym roku na festiwalu gościć będą cztery spektakle ruchowo-taneczne. Będzie to w piątek 2 października o godz. 20.00 spektakl berlińskiej choreografki Isabelle Schad Collective Jumps z udziałem polskich tancerzy.
4 października o godz. 18.00 zostanie pokazany projekt dolphin_who_loved_me, który polega na przetworzeniu materiału dokumentalnego.
7 października o godz. 20.00 Europa. Śledztwo z Komuny//Warszawa w choreografii Weroniki Pelczyńskiej, Izy Szostak i Magdy Jędry – trzy artystki zapraszają publiczność do gigantycznego europejskiego lumpeksu pełnego fantazji z drugiej ręki i zużytych marzeń o przyszłości. W kolażu improwizacji i sieci widocznych i niewidzialnych połączeń tancerki badają relacje między tym, co odległe, globalne i tym, co osobiste.
Natomiast w dniach 9-10 października o godz. 21.00 prezentacja spektaklu powstałego w koproduckji Kampnagel Hamburg i Teatr Polskiego Bydgoszcz – Cabinet of Political Wonders w reżyserii Any Vujanović: Życie w świecie (neo)liberalnym opiera się na ideach politycznej i osobistej wolności. Jak moglibyśmy w ogóle funkcjonować bez tych pojęć? Być może jednak nie mają one nic wspólnego z podmiotowością, prawami jednostki i prawem własności. Grupa artystów, teoretyków i aktywistów kultury pracujących w Syrii i Niemczech nie daje gotowych odpowiedzi na te pytania, lecz zaprasza publiczność do gabinetu politycznych osobliwości i wzięcia udziału w aktywności dyskursywnej. Jako przeciwwaga ogólnego trendu umuzealnienia choreografii, powstała heterotopia kontrastuje głosy, ciała, i obrazy, które byłyby niekompatybilne w każdym innym miejscu. Ta przestrzeń zachęca do zadawania trudnych pytań.
Szczegółowe informacje o spektaklach:
Isabelle Schad: Collective Jumps
Kolektyw 1a: Delfin, który mnie kochał
Komuna//Warszawa: Europa. Śledztwo – chor. Pelczyńska, Szostak, Jędra
Kampnagel Hamburg/Teatr Polski Bydgoszcz: Cabinet of Political Wonders – reż. Ana Vujanović
Strona festiwalu: www.festiwalprapremier.pl