Wersja do druku

Udostępnij

Muzyka polska zdominowała w ostatnim okresie repertuar Polskiego Baletu Narodowego. W okresie od listopada ubiegłego roku na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pojawiły się balety z muzyką Eugeniusza Morawskiego (Świtezianka), Aleksandra Tansmana (Na pięciolinii), Karola Szymanowskiego (II Koncert skrzypcowy), Mieczysława Karłowicza (Powracające fale), Henryka Mikołaja Góreckiego (Moving Rooms oraz I przejdą deszcze…), Stanisława Syrewicza (Pupa), ale przede wszystkim Fryderyka Chopina. Jego utwory usłyszeliśmy w Chopinianach Michaiła Fokina i w Damie kameliowej Johna Neumeiera. Teraz zaś dyrektor zespołu Krzysztof Pastor proponuje nowe choreograficzne interpretacje obu koncertów fortepianowych w wieczorze baletowym Nasz Chopin.

 

Do współudziału w tym projekcie został zaproszony ceniony angielski choreograf Liam Scarlett, związany na stałe ze słynnym Royal Ballet w Londynie, gdzie stworzył już kilkanaście autorskich baletów. Pracował także dla znanych zespołów baletowych w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Norwegii i Nowej Zelandii, zyskując opinię jednego z najbardziej kreatywnych twórców współczesnego baletu. Scarlett przyjął zaproszenie z Warszawy z tym większym zainteresowaniem, że muzyka Chopina inspirowała go od dawna, choć nie miał jeszcze okazji sięgnąć do niej w swojej twórczości choreograficznej. Dlatego z radością przyjął propozycję stworzenia dla Polskiego Baletu Narodowego nowej wizji choreograficznej Koncertu e-moll.

 

Drugim baletem wieczoru jest Koncert f-moll w choreografii samego Krzysztofa Pastora, którego muzyka polska często kieruje w stronę poetyckich odniesień do narodowej historii. Tak było w przypadku jego baletu I przejdę deszcze… z muzyką Mikołaja Henryka Góreckiego i tak będzie również w jego nowej kompozycji choreograficznej do muzyki Chopina. Podobnie jak wcześniej, tak i tym razem Pastor pracował nad koncepcją swojego nowego baletu z dramaturgiem, historykiem Danielem Przastkiem. Owoc ich przemyśleń zobaczymy teraz w nowym balecie Koncert f-moll Krzysztofa Pastora.                                                                                                                               

 

Wykonanie muzyczne obu koncertów pozostaje w rękach naszego wybitnego wirtuoza Krzysztofa Jabłońskiego, któremu towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Narodowej pod dyrekcją Grzegorza Nowaka. Scenografką obu baletów jest Tatyana van Walsum, a projektantem świateł do całego wieczoru – Yaron Abulafia. W głównych partiach choreografii Liama Scarletta zatańczą: Yuka Ebihara, Chinara Alizade, Patryk Walczak i Dawid Trzensimiech, a w balecie Krzysztofa Pastora: Yuka Ebihara, Dagmara Dryl, Vladimir Yaroshenko, Kristóf Szabó, Maksim Woitiul, Paweł Koncewoj i Carlos Martín Pérez.

 

Prapremiera Naszego Chopina odbędzie się na dużej scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej 17 listopada, a następne przedstawienia: 18, 20 i 21 listopada oraz 27, 28 i 30 kwietnia 2019.

 

O spektaklu:

                                                      

Gdyby potężny samowładny monarcha z północy [car moskiewski] wiedział, jak niebezpieczny wróg grozi mu w dziełach Chopina, w prostych melodiach jego mazurków, zabroniłby tej muzyki. Dzieła Chopina to armaty ukryte w kwiatach” – pisał w 1836 roku Robert Schumann w Neue Zeitschrift für Musik. Kiedy na początku listopada 1830 roku dwudziestoletni Chopin wyjeżdżał z Warszawy, wręczywszy pierścień swojej ukochanej Konstancji żegnał za rogatkami wolskimi kolegów z konserwatorium muzycznego, nie miał pojęcia, że rozstaje się z Polską na zawsze. Wiadomość o powstaniu dotarła do niego już w Wiedniu. Tęsknota i strach o to, co dzieje się z rodziną wstrzymały jego pęd twórczy na długie miesiące. Jednak w kilka lat później echo jego geniuszu zaczęło krążyć po świecie. Notre Chopin – to hołd złożony polskiej niepodległości przez dwóch uznanych choreografów: naszego Krzysztofa Pastora i Brytyjczyka Liama Scarletta. Któż inny, jeśli nie Chopin, największy z wielkich, mógłby stać się muzycznym bohaterem tego wspaniałego artystycznego wydarzenia?

 

Realizatorzy:

choreografia: Koncert e-moll Liam Scarlett

choreografia Koncert e-moll:  Krzysztof Pastor

Muzyka: Fryderyk Chopin

Dyrygent: Grzegorz Nowak

Fortepian: Krzysztof Jabłoński

Scenografia i kostiumy: Tatyana van Walsum

 

Światła: Yaron Abulafia

Dramaturg Koncertu f-moll: Daniel Przastek

 

Obsada:

Yuka Ebihara: Koncert e-moll / Para 1. / Solistka

Patryk Walczak: Koncert e-moll / Para 1. / Solista

Chinara Alizade: Koncert e-moll / Para 2. / Solistka

Dawid Trzensimiech: Koncert e-moll / Para 2. / Solista

Yuka Ebihara: Koncert f-moll / Odrodzeni / Solistka

Vladimir Yaroshenko: Koncert f-moll / Odrodzeni / Solista

Dagmara Dryl: Koncert f-moll / Odrodzeni / Solistka

Kristóf Szabó: Koncert f-moll / Odrodzeni / Solista

Maksim Woitiul: Koncert f-moll / Dogmatycy / Solista

Paweł Koncewoj: Koncert f-moll / Dogmatycy / Solista

 

Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

17, 18 i 20, 21 listopada 2018

27, 28 i 30 kwietnia 2019

Spotkania wprowadzające z udziałem gości specjalnych.

Prowadzenie: Maciej Krawiec

 

Foyer Główne / 45 minut przed przedstawieniem / Wstęp za okazaniem biletu na spektakl.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close