Wersja do druku

Udostępnij

Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca to festiwal z tradycjami – od 23 lat do Lublina przyjeżdżają najlepsi współcześni artyści tańca. Jednym z tegorocznych wydarzeń festiwalowych będzie konferencja Terytoria choreografii – nowe szlaki awangardy, organizowana przez Instytut Adama Mickiewicza oraz Instytut Muzyki i Tańca w Centrum Kultury w Lublinie w dniach 12-13 listopada 2019. W programie m.in. warsztaty taneczne, spotkania czy otwarcie instalacji-ogrodu.

 

Kiedy tuż przed wybuchem II wojny światowej brytyjski rząd szukał oszczędności na cele wojskowe, jeden z ministrów zaproponował obcięcie wydatków na kulturę. Winston Churchill miał wtedy spytać retorycznie: „To o co my walczymy?”. Podobnie spojrzeć można na odzyskanie przez Polskę niepodległości w 1918 roku – to nie tylko ważna cezura historyczna, ale także otwarcie nowych możliwości dla sztuki. Projekt Terytoria choreografii – nowe szlaki awangardy, stworzony przy okazji obchodów stulecia tamtych wydarzeń, przedstawia biografie czterech wybitnych tancerek i choreografek związanych z polską kulturą: Yanki Rudzkiej, Poli Nireńskiej, Marie Rambert i Bronisławy Niżyńskiej. Do udziału w nim Instytut Adama Mickiewicza wraz z partnerami – Instytutem Muzyki i Tańca, Centrum Kultury w Lublinie oraz Art Stations Foundation – zaprasza artystów młodego pokolenia, którzy w kolejnych latach przyglądają się twórczości każdej z nich.

 

W ubiegłym roku Joanna Leśnierowska stworzyła Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos inspirowany ikoną brazylijskiego tańca, dotychczas zupełnie nieznaną w Polsce. Rudzka urodziła się w 1916 roku w robotniczej Łodzi, by wiele lat później zostać założycielką słynnej Szkoły Tańca w Salvador de Bahia, pierwszej szkoły tańca współczesnego w Brazylii. W swojej pracy z powodzeniem mieszała tradycję tańca modern z kulturą o korzeniach afrobrazylijskich – stąd pomysł, by w Projekcie… połączyć elementy brazylijskiej samby, polskiego oberka, ormiańskiego kochari i gruzińskiego perchuli. W ramach konferencji autorka spektaklu opowie o procesie pracy nad nim, a także poprowadzi warsztaty Techno Folk z międzynarodową grupą tancerzy.

 

W 2019 roku powstała Druga natura Agaty Siniarskiej i Karoliny Grzywnowicz, performance w wykonaniu Katarzyny Wolińskiej, poświęcony Poli Nireńskiej, charyzmatycznej choreografce tańca modern, uczennicy słynnej szkoły Mary Wigman
w Dreźnie. Bezpośrednią inspiracją było jej ostatnie dzieło, Tetralogia Holocaustu – przejmujące świadectwo artystki, która w Zagładzie straciła najbliższą rodzinę. W dniu otwarcia konferencji publiczność zobaczy fragmenty instalacji-ogrodu Karoliny Grzywnowicz, stworzonej jako scenograficzne tło do spektaklu.Jak mówi autorka,Instalacja odwołuje się do koncepcji ogrodu jako ujarzmionej natury, ale także do idei Naturgarten, przejętej przez nazistów, według której ogrody miały składać się tylko z roślin natywnych dla danego miejsca, a wszystkie nierodzime gatunki miały być usuwane”.

 

Bohaterką Terytoriów choreografii w 2020 roku będzie Marie Rambert – tancerka, pedagog i pionierka współczesnego baletu, założycielka najstarszego nieprzerwanie działającego zespołu baletowego w Anglii, dwukrotnie uhonorowana Orderem Imperium Brytyjskiego przez królową Elżbietę II. Drugiego dnia konferencji komisja w składzie: Barbara Schabowska-Maszenda (Instytut Adama Mickiewicza), Aleksandra Dziurosz (Instytut Muzyki i Tańca), Ryszard Kalinowski (Lubelski Teatr Tańca / Centrum Kultury w Lublinie), Joanna Leśnierowska (Art Stations Foundation) i Grzegorz Pańtak (ekspert niezależny) ogłosi zwycięzcę konkursu na przyszłoroczną edycję projektu Terytoria choreografii – nowe szlaki awangardy. Zmierzy się on z historią postaci, która w wieku 24 lat współpracowała już z takimi sławami, jak Siergiej Diagilew czy Wacław Niżyński.

 

Poprzednie stulecie przyniosło Polsce twórczość wybitnych artystek – nie brakuje ich również w obecnym. Dlatego Terytoria choreografii – nowe szlaki awangardy to także projekt prezentacji polskiego tańca współczesnego z udziałem twórców skupionych wokół Polskiej Platformy Tańca. Obejmuje on spektakle, warsztaty, spotkania i debaty w najbardziej aktywnych centrach tańca współczesnego w Europie Środkowej i Wschodniej, m.in. Białorusi, Ukrainie, Gruzji, Armenii, Słowacji, Czechach, Węgrzech, Słowenii, Serbii, Bułgarii. To przestrzeń dyskusji i wypowiedzi artystycznych unikalna na skalę regionu.

 

Pełny program konferencji:

 

12 listopada

15.00 Piwnice, Centrum Kultury
– otwarcie wystawy Druga natura
– prezentacja wystawy fotografii Bolesława Lutosławskiego z tancerzami Rambert Cały świat jest naszą sceną

16.00 Sala Kinowa, Centrum Kultury
– wprowadzenie, czym jest projekt Terytoria choreografii (Monika Grochowska –Instytut Adama Mickiewicza, Aleksandra Dziurosz – Instytut Muzyki i Tańca)
– spotkanie z Joanną Leśnierowską i Agatą Siniarską

17.30-19.00 Sala Prób 4, Centrum Kultury
– warsztaty tańca z tancerzami  Projektu Yanka Rudzka: Wielogłos

 

13 listopada

10.00 Sala Prób 6, Centrum Kultury
– posiedzenie komisji oceniającej aplikacje w konkursie Terytoria choreografii – 2020 – (spotkanie zamknięte)

14.00-15.30 Sala Kinowa, Centrum Kultury
– spotkanie z Weroniką Kostyrko połączone z dystrybucją książki Tancerka i zagłada. Historia Poli Nireńskiej  w księgarni CK

15.30 – 15.45 Sala Kinowa, Centrum Kultury
– ogłoszenie wyników konkursu Terytoria choreografii na rok 2020 – przedstawiciele komisji z IMiT i IAM

16.00 – 17.30 Sala Kinowa, Centrum Kultury
– wykład o Marie Rambert i rozmowa z autorem wykładu Markiem Baldwinem, dyrektorem artystycznym Rambert w latach 2002-2018

20.30 Sala Widowiskowa, Centrum Kultury  

– spektakl Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos

 

Więcej informacji o wydarzeniach: http://mstt.pl/ (zakładka Terytoria choreografii)

 

Projekt Terytoria choreografii – nowe szlaki awangard organizowany jest przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca, Centrum Kultury w Lublinie i Art Stations Foundation oraz partnerami z Europy Środkowej i Wschodniej. Projekt Terytoria choreografii – nowe szlaki awangardy jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego, realizowanego  w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA.

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close