Przedstawiciele organizacji partnerskich, zrzeszonych w sieci Aerowaves/Dance Across Europe, dokonali ostatecznej selekcji artystów i artystek promowanych w ramach projektu Aerowaves Twenty23. Autorami i autorkami promowanych prac są twórcy i twórczynie z 16 krajów europejskich. Selekcja miała miejsce w dniach 27–30 października podczas festiwalu Romaeuropa w muzeum sztuki współczesnej Mattatoio w Rzymie, którego kuratorką była Francesca Manica. Z przyjemnością informujemy, że wśród wybranych artystów znalazł się Dominik Więcek ze spektaklem Cafe Müller. Serdecznie gratulujemy!

Wersja do druku

Udostępnij

Twórca o spektaklu:

Café Müller to tytuł czteroczęściowego wieczoru, którego premiera odbyła się 20 maja 1978 roku. Oprócz choreografii Piny Bausch, która do dziś jest regularnie wykonywana, na ten wieczór pierwotnie złożyły się dzieła autorstwa Gerharda Bohnera, Gigi-Gheorghe Caciuléanu i Hansa Popa. Twórcy wspólnie ustalili, że każdy z nich stworzy spektakl, zawierający następujące elementy: kawiarnia, ciemność, ktoś upada, ktoś się podnosi, wchodzi ruda kobieta, wszystko milknie.

Café Müller Piny Bausch to opowieść o samotności, odosobnieniu, nieodwzajemnionej miłości, żałobie i rozpaczy. Spektakl poruszający, bo opowiada o tematach bliskich każdemu. Ikoniczny, bo na jego podstawie można wytłumaczyć czym jest Tanztheater. Wyjątkowy, bo występowała w nim sama Pina. Dla mnie – po prostu genialny.

Moje Café Müller to fanficiton. W oparciu o już istniejący spektakl, jego świat i postacie, tworzę obrazy nawiązujące do własnej historii. Urodzony w Iserlohn, małym mieście w Nordrhein-Westfalen w Niemczech, a wychowany w Polsce, od jakiegoś czasu zadaję sobie pytanie: co by było, gdyby moi rodzice nie podjęli decyzji o powrocie do kraju? Poszukując odpowiedzi, puszczałem wodze fantazji i tworzyłem hipotetyczne scenariusze, podróżując po Niemczech, po moim rodzinnym mieście, badając język niemiecki i spotykając się z polskimi artystami, którzy tam mieszkają. Spektakl nie jest jednak opowieścią o tym, co mogło się wydarzyć. To nie próba stworzenia alternatywnego życiorysu, a podzielenia się emocjami, które towarzyszyły mi, gdy po raz kolejny zadawałem sobie pytanie, co by było, gdyby?


Koncepcja, choreografia, wykonanie: Dominik Więcek
Muzyka: Przemek Degórski
Reżyseria oświetlenia: Klaudia Kasperska
Kostium:
Projekt: Nikola Fedak
Wykonanie: System mody/ Serafin Andrzejak
Konsultacje językowe: Joanna Pędzisz
Konsultacje w zakresie sztuk walki: Patryk Kołodziejski
Producent: Centrum Kultury w Lublinie w ramach programu Przestrzenie Sztuki
Wsparcie prac badawczych: Tanzrecherche NRW, Theater im Pumpenhaus, Tanzfaktur Köln, Folkwang Universität der Künste, Lubelski Teatr Tańca
Premiera: 11.11.2021 / 25. Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie

Spektakl powstał w ramach programu Przestrzenie Sztuki, finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Operatorem projektu w Lublinie jest Centrum Kultury w Lublinie.

***

O spektaklu pisali u nas w swoich festiwalowych relacjach Hanna Raszewska-Kursa i Marcin Miętus. Linki do ich tekstów publikujemy pod informacją, na dole strony.

O artyście:

Dominik Więcek (rocznik ‘92) – tancerz, choreograf, performer, fotograf mody i stylista. Absolwent PWST w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, stypendysta Folkwang Universität der Kunste w Essen. Współpracował m.in. z takimi artystami jak Jacek Łumiński, Jerzy Stuhr, Giorgio Maddamma, Idan Cohen, Jens van Daels, Sylwia Hefczyńska-Lewandowska, Eryk Makohon, Karolina Kroczak, Tomasza Wygoda, Mariusz Treliński, a takżeniemiecka grupą Bodytalk (Yoshiko Wakki, Rolf Baum). W latach 2016–2019 był tancerzem Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, gdzie wstąpił m.in. w spektaklach Aleksandry Dziurosz, Iwony Pasińskiej, Jacka Przybyłowicza, Ewy Wycichowskiej, Kai Kołodziejczyk i Tomasza Rodowicza.

Tworzy i współtworzy autorskie spektakle. Poszukiwania własnego języka wypowiedzi rozpoczynał od tworzenia krótkich form, m.in. solo Złota rybka, oraz współtworzone z Maciejem Kuźmińskim solo Dominique. Prace te zostały nagrodzone m.in. podczas Solo Dance Contest w ramach Gdańskiego Festiwalu Tańca (2015), na 30. Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym w Hanowerze (2016), podczas 20. Festiwalu Solo-Tanz-Theatre w Stuttgarcie (2016) oraz na 21 Festiwalu Miniatur Choreograficznych w Belgradzie.

Jego pełnometrażowe spektakle charakteryzują się lekkością formy, balansowaniem na granicy sztuk i gatunków teatralnych oraz zabawą z własnym wizerunkiem. Dominik Więcek jest autorem choregrafii w spektaklu Ach, jakże godnie żyli w reżyserii Marcina Libera. Razem z Michałem Przybyłą stworzył spektakl Bromance, który jest laureatem II Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best Off” oraz został wyróżniony przez jury 54. Przeglądu Teatrów Małych Form Kontrapunkt 2019. Wspólnie z Dominiką Wiak, Danielą Komęderą-Miśkiewicz oraz Moniką Witowską stworzył nagrodzony w ramach 55. Przeglądu Kontrapunkt 2021 w Szczecinie spektakl Sticky Fingers Club. W listopadzie 2021 miała miejsce jego najnowsza premiera Café ller

***

Artyści i artystki Aerowaves Twenty23:

  • Ioanna Paraskevopoulou, MOS, Grecja
  • Olga Dukhovnaya, Swan Lake (solo), Francja
  • Eva Recacha, Because I Can, Wielka Brytania
  • BRABA platform, Atlas da Boca (Atlas of the Mouth), Portugalia
  • Loraine Dambermont, Toujours de 3/4 face!, Belgia
  • Boglárka Börcsök & Andreas Bolm, Figuring Age, Niemcy/Węgry
  • Sebastian Abarbanell, HOME, Niemcy
  • United Fall | Emma Martin, Birdboy, Irlandia
  • Leïla Ka To cut loose, Francja
  • Camilla Monga & Emanuele Maniscalco, In the Moment, Włochy
  • Structure-Couple, Believe, Francja
  • Lovísa Ósk Gunnarsdóttir, When the Bleeding Stops, Islandia
  • Ching-Ying Chien, Vulture, Wielka Brytania
  • Mélissa Guex, Rapunzel, Szwajcaria
  • Dominik Więcek, Café Müller, Polska
  • Deyan Georgiev, Wired, Bułgaria
  • Company Les Vagues, W̶E̶L̶COME, Francja
  • Laura Cemin & Bianca Hisse, How the Land Lies, Finlandia/Norwegia
  • Tamara Gvozdenovic & Kangding Ray, METRONOMIJA, Serbia
  • Jean-Baptiste, Baele Nabinam, Norwegia

Artyści i artystki Aerowaves Twenty23 zaprezentują swoje prace podczas przyszłorocznej edycji Spring Forward Festival, która odbędzie się w dniach 27–29 kwietnia 2023 roku w Dublinie (Irlandia).

***

Aerowaves to europejska sieć specjalistów w dziedzinie tańca, która wspiera młodych choreografów, stwarzając im możliwości zaprezentowania spektakli na zagranicznych scenach. Co roku członkowie Aerowaves (44 partnerów w 35 krajach) spotykają się, by wybrać najciekawsze zgłoszenia choreograficzne młodych twórców tańca, którzy otrzymują miano artystów priorytetowych.

Więcej: https://aerowaves.org/

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close