Wersja do druku

Udostępnij

W marcu 2018 Teatr Amareya zaprasza na europejską premierę japońskiego spektaklu butoh Sasaramosara w choreografii Yuko Kawamoto (Shinonome Butoh Company) z udziałem Katarzyny Pastuszak (Teatr Amareya), Maiko Yamazaki i Gouki Watabe. Premiera spektaklu odbyła się w 2016 w Tokyo Arts Council (d-SOKO) w ramach obchodów 30. rocznicy śmierci wybitnego japońskiego tancerza butoh – Tatsumiego Hijikaty. Przedstawienie jest kontynuacją współpracy Katarzyny Pastuszak, Yuko Kawamoto i projektanta kostiumów Daisuke Tsukudy, którzy w 2015 współtworzyli polsko-japoński projekt Kantor_Tropy: Collage.

 

Sformułowanie „sasara mo sara” jest charakterystyczne dla gwary okręgu Hiroszimy i oznacza „nieokiełznany chaos”. 70 lat temu, bomba atomowa „Little boy” zmiotła z powierzchni ziemi 90% miasta Hiroszima i zdewastowała to, czym było. Co więcej, jeden błysk wybuchu bomby atomowej zmienił postrzeganie człowieka na temat jego własnego niszczycielskiego potencjału. Główną osią spektaklu Sasara Mo Sara (ささらもさら) jest pytanie o przeszłość, teraźniejszość i przyszłość broni jądrowej. Jest to spektakl butoh, w którym artyści starają się dać wyraz uczuciom smutku, nienawiści, lęku, złości, nie tylko skupiając się na pokłosiu bomby atomowej, ale przyglądają się wielu innym nieokiełznanym i absurdalnym zjawiskom i sytuacjom zniszczenia, od wieków pojawiających się wciąż i wciąż na nowo na całym świecie.

 

W ramach europejskiego tournée spektakl zostanie w marcu zaprezentowany w Nowej Soli, Zielonej Górze, Gdańsku i Paryżu. Ponadto w Zielonej Górze i Gdańsku Yuko Kawamoto poprowadzi warsztaty tańca butoh.

 

Yuko Kawamoto o spektaklu:

 „O tym, że mój ojciec przeżył wybuch bomby atomowej w Nagasaki, dowiedziałam się dopiero w roku 2011, po awarii reaktora w Fukushimie spowodowanej wielkim trzęsieniem ziemi we wschodniej Japonii. Ojciec nigdy nie wspominał o Nagasaki, nigdy tam nie wrócił i przez siedemdziesiąt lat z nikim na ten temat nie rozmawiał. Ta wiadomość była dla mnie szokująca, czułam się bezsilna wobec jego stosunku do tego tematu. Współpracując z artystami i artystkami z wielu krajów, dowiedziałam się o wielu irracjonalnych problemach, z którymi nie potrafili się uporać. Zadaniem artysty jest jednak uczciwe przepracowanie tych problemów poprzez sztukę i umocnienie publiczności w poczuciu sprawczości. Dzięki historii ojca ponownie zdałam sobie sprawę z potęgi sztuki. Postanowiłam zmierzyć się z powojenną historią Japonii jako performerka, traktując atak atomowy na Nagasaki oraz katastrofę w Fukushimie jako symbole problemów, których nie potrafimy rozwiązać. Myślę, że jako naród i jednostki powinniśmy zawsze starać się mierzyć ze swoją historią i pamiętać o straconych życiach. Dają nam one nadzieję na przyszłość. Jako artystka obrałam to przekonanie za credo swojego spektaklu, mając nadzieję, że zwrócę uwagę na to, jak powinniśmy postrzegać naszą przyszłość.”

 

Marcowa trasa spektaklu:

 

Terminus A Quo – Nowa Sól, 2 marca godz. 20.00  

Lubuski Teatr –   Zielona Góra, 3 marca godz. 16.00 

Stacja Orunia – Gdańsk, godz. 18.00 

Bertin Poiree Theatre – Paryż, 15-16 marca

 

 

Pokazy spektaklu Sasaramosara w Polsce i Francji odbywają się dzięki wsparciu Tokyo Arts Council. Serdeczne podziękowania dla Cezarego Molendy za pomoc w organizacji występów w Nowej Soli i Zielonej Górze.  

 

Sasara Mo Sara (ささらもさら)

Reżyseria, choreografia: Yuko Kawamoto

Wykonanie: Yuko Kawamoto, Katarzyna Pastuszak, Maiko Yamazaki, Gouki Watabe

Muzyka: Chie Nakajima

Scenografia: Kazuyuki Takahashi

Reżyseria świateł: Nobuo Tanaka, Megumi

Kostiumy: Daisuke Tsukuda

Kierownik sceny: Kazunori Kishimoto

Produkcja: Shinonome Butoh, Naoyuki Aikawa

Wsparcie finansowe: Arts and Culture Promotion Fund Tokyo

Współpraca: Hijikata Archive

Czas trwania: 50 min.

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close