Wersja do druku

Udostępnij

W ramach III edycji międzynarodowych spotkań tańca butoh i muzyki akusmatycznej „En chair et en Son” (26-28 października) w Issy-les-Moulineaux  pod Paryżem polska pionierka butoh, Sylwia Hanff zaprezentuje swój performans Zmierzch opuszconych miast [The Twilight of Abandoned Cities] do muzyki Pierre’a Boeswillwalda. Performans inspirowany jest filmem Andrieja Tarkowskiego Stalker. Film opowiada o ekspedycji prowadzonej przez Stalkera do zamknietego obszaru nazywanego „Strefą”, który sam w sobie jest czymś mistycznym, czującą i myślącą przestrzenią, do której nie stosują się zwyczajowo obowiązujące prawa. Centrum „Strefy” stanowi „Pokój”, który spełnia ukryte, życzenia i nieświadome pragnienia. Stalker to ktoś, kto posiada zdolność przekraczania granic tego, co niebezpieczne i zakazane. To „jurodiwy” – „Święty głupiec”, niewinny w oczach Boga. Takie właśnie „Strefy” można znaleźć w opuszczonych miastach…

 

Prezentacja odbędzie się w sobotę 28 października o godz. 21.10 w Le Cube –  pionierskim we Francji ośrodku sztuki cyfrowej (20 cours Saint-Vincent, 92130 Issy-les-Moulineaux). W ramach festiwalu dzień wcześniej Sylwia Hanff poprowadzi również warsztat zatytułowany Butoh pierwotnej przestrzeni.

 

***

 

 

Od organizatorów:

 

Trzecia edycja międzynarodowych spotkań tańca butoh i muzyki akusmatycznej będzie poświęcona nowej praktyce, polegającej na wizualizacji utworów skomponowanych z myślą o wykonaniach koncertowych. Współpraca z nieznanym partnerem-kompozytorem przy jednoczesnym zachowaniu autonomiczności tańca jest wyzwaniem dla wyobraźni tancerza.

W proces solowej kreacji wkrada się niespodziewana współpraca. Każdy z nas tworzy swój świat, interpretuje siebie  – to czasoprzestrzeń, która otwiera się między tancerzem i kompozytorem, w której „dźwięk odsłania ciało, a ciało sublimuje dźwięk”.

Ciało tancerza butoh, ubrane we wspomnienia i pozostałości, tworzy silny związek ze zde-multiplikowaną siłą dźwięków, które wkraczają w przestrzeń akusmonium. Staje się ona hybrydą, w ramach której tancerz obszukuje własne ciało w poszukiwaniu skamielin warzyw i minerałów pozostawionych przez naturę.

W niezwykłych spotkaniach dwóch odmiennych praktyk artystycznych wzięli dotychczas udział artyści i artystki z 11 krajów świata. Jesienny festiwal będzie okazją dla spotkania „dwóch rodzajów wolności” oraz prezentacji 18 prac.

Festiwal usytuowany jest na przecięciu obecności japońskich mistrzów butoh (Masaki Iwana, Moeno Wakamatsu oraz Juju Alishina) i pionierów muzyki akusmatycznej takich jak Sylwia Hanff (Polska) oraz ich młodych następców (Tamara Pitzer (Niemcy), Dominique Starck, Alyona Ageeva (Rosja), Marek Jason Isleib (Włochy) czy Marlène Jöbstl (Hiszpania).

Festiwalowy karawanseraj emocji i percepcji osadzony jest w muzycznym uniwersum m.in. Davida Fenecha, Pierre’a Boeswillwalda (pioniera muzyki elektroakustycznej, który współpracował z Pierre’em Schaefferem), Vincenta Laubeufa (dyrektora Motusu) oraz zawiłych kompozycjach Alexandre’a Bellengera i minimalistycznej muzyce Nicolasa Marty’ego.

 

Gospodarzem tegorocznej edycji festiwalu jest centrum Le Cube, które udostępnia przestrzeń wystawienniczą oraz warsztatową dla zajęć prowadzonych przez Elizabeth Damour, Maite Soler oraz Sylwię Hanff.

Festiwal organizowany jest z środków własnych i crowdfundingowych, bez wsparcia finansowego z zewnątrz.

Elizabeth Damour

 

Strona festiwalu:

http://en-chair-et-en-son.fr/index-en.html

 

Strona ośrodka Le Cube:

http://lecube.com/english

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close