
Fot. Eva Campos Suarez.
Performing Europe 2020 to społeczny, bezpłatny dla publiczności projekt, którego celem jest pozyskanie nowej widowni dla tańca oraz sztuk performatywnych. Przedsięwzięcie jest otwarte i skierowane do wszystkich, w tym osób wykluczonych. To kompleksowy projekt wspierający międzynarodową współpracę artystów realizowany przez Fundację Ciało/Umysł wraz z 11 europejskimi partnerami (APAP, http://apapnet.eu/).
Wydarzenia w ramach projektu odbywać się będą w Warszawie. Performing Europe 2020 składa się z grupy 36 artystów z różnych krajów Europy (plus artyści ze świata arabskiego), którzy reprezentują różną estetykę, korzystają z różnych praktyk, pracują w odmiennych kontekstach i są w różnych momentach swojej kariery artystycznej. Łączy ich jednak zainteresowanie rzeczywistością społeczną i polityczną, chęć przeniesienia ma scenę radykalnych zmian zachodzących w naszych społeczeństwach.
Performing Europe 2020 to z jednej strony potrzeba spojrzenia na Warszawę jako stolicę europejskiego kraju, w której współistnieją różne tożsamości kulturowe, społeczne i przekonania. Z drugiej, to zaproszenie do otwartego dialogu ze zróżnicowaną, nową, widownią, poprzez taniec. Wypracowywanie nowych modeli współpracy i wspólne przygotowywanie projektów daje możliwość rozwijania nowych pomysłów i tworzenia nowych form artystycznych wypowiedzi, w tym performansów, które będą do obejrzenia przez mieszkańców Warszawy całkowicie bezpłatnie i odbywać się będą w różnych warszawskich przestrzeniach, nie tylko na scenach teatru. Wydarzenia przybierać będą formę żywych ekspozycji, tańczonych konferencji i odczytów.
Projekt zaplanowany jest na cztery lata, pierwszy sezon odbędzie się w 2017 roku i będzie podzielony na trzy odsłony: letnią, jesienną i zimową.
Podczas tegorocznej odsłony przedsięwzięcia zaprezentowane zostaną projekty:
LIPIEC:
interdyscyplinarna instalacja edukacyjna/rozważania o tańcu
11- 12, 16-17 lipca/ 18.00 – 20.00/ Nowy Teatr – foyer
13 -14 lipca/ 11.00 -13.00 / Nowy Teatr – foyer
Na projekt złożą się spotkania, gry choreograficzne, warsztaty, mini-mediateka z filmami i książkami przygotowane przez Ciało/Umysł we współpracy z brukselską organizacją ABC – Art Basics for Children. Wydarzenia te pomogą szukać własnych odpowiedzi na pytania o znaczenie tańca. Może tu przyjść każdy, działać samodzielnie lub skorzystać z mapy. Sytuacja jest otwarta.
Body-Opera (Wojtek Blecharz)
opero-instalacja
16, 17 lipca / 20.00 – 22.00 / Nowy Teatr – duża scena / premiera
17 lipca/ 16.30 – 17.30/ Oprowadzenie po Body-Operze z Wojtkiem Blecharzem
To kontynuacja strategii artystycznej Blecharza, która umiejscawia widza w zupełnie nowej sytuacji muzyczno-teatralnej. Body-Opera jest poniekąd krytyką instytucji, które od stuleci oferują nam ten sam model odbioru muzyki, opartego na siedzeniu, słuchaniu i oglądaniu. W dzisiejszych czasach wiemy, że percepcja jest ucieleśniona, w związku z czym doświadczanie muzyki nie może być zredukowane do abstrakcyjnego procesu, w którym uczestniczy tylko mózg, uszy i oczy. Dźwięk jest częstotliwością, wibracją, dynamicznym materiałem, który potrafi dotknąć, poruszyć nasze zmysły, emocje, ale też ciała. Body-Opera dedykowana jest publiczności, bada związki między ludzkim ciałem i tym, jak dźwięk odbieramy, przypominając nam o jego fizycznej naturze.
More (Ramona Nagabczyńska)
17 lipca, 11.00 – 14.00 / Nowy Teatr – mała scena / warsztaty z Ramoną Nagabczyńską
17 lipca / 18.00 – 18.40 / Nowy Teatr – mała scena / pokaz work in progress
Podczas pracy nad More Ramona Nagabczyńska eksperymentuje z potencjalnością ciała, badając jego ograniczenia i możliwości. Korzysta ze stylistyki kolażu, strategii Genesisa P-Orridge’a, z horrorów klasy B, krumpu i beatboxu, główną strategią twórczą ustanawiając mutację, powtórzenie, odbicie i symetrię. Prowadzi ciągłe negocjacje między oryginałem i kopią, rzeczywistością i wyobrażeniem. Podczas warsztatów uczestnicy przyjrzą się narzędziom choreograficznym, które artystka stosuje podczas pracy nad nowym spektaklem.
PAŹDZIERNIK:
To Dance (Christina Ciupke – Niemcy)
performans
2-6 października / 11.00 / 6 h / Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Choreografka i performerka z Berlina, we współpracy z dramaturgiem Igorem Dobricicem, przez tydzień zaprasza widzów do podglądania pracy tancerki podczas sześciogodzinnych prób. W otwartej przestrzeni warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego performerka będzie budować choreografię opartą na pracy Watermotor autorstwa legendy tańca współczesnego Trishy Brown. Podstawowymi składnikami pracy będzie wszechobecna w przestrzeni tej uczelni – muzyka i – oczywiście – czas.
GRUDZIEŃ:
Aurora (Alessandro Sciarroni – Włochy)
12 grudnia / 20.00 / 60 mi. / Nowy Teatr – duża scena / spektakl
Po spektaklach: Your Girl, poruszającym humanistycznym studium ciała w jego różnych formach – od idealnego do kalekiego – Joseph, w którym używając kamery i łącza internetowego, artysta postawił pytania o wartość stosunków międzyludzkich w mediach społecznościowyc, oraz Untitled, choreograficznej medytacji nad upływem czasu, Sciarroni w 2017 roku powróci do Warszawy ze spektaklem Aurora, zrealizowanym z niewidomymi i częściowo niewidomymi graczami Goal Ball.
***
Więcej informacji, harmonogram, szersze opisy przedstawianych projektów oraz artystów na: http://2017.cialoumysl.pl/ – zakładka: Performing Europe.