
Saburo Teshigawara/KARAS (Japonia) i Amareya Theatre & Guests „ Kantor_Tropy: ON A SUNNY DAY”.Na zdjęciu: Saburo Teshigawara i Rihoko Sato. Fot. Aya Sakaguchi..
W dniach 3-4 listopada (wtorek-środa) oraz 8 listopada (niedziela) 2015 Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie (ul. Nadwiślańska 2-4) i kuratorka Anna Królica zapraszają na pokazy i dyskusję w ramach programu Maszyna choreograficzna 2015 – Schlemmer. Analogie. 3 listopada o godz. 19.00 organizatorzy zapraszają na pokaz spektaklu ON A SUNNY DAY Saburo Teshigawary/KARAS (Japonia) i Amareya Theatre & Guests, który odbędzie się jednocześnie w ramach Maszyny… oraz polsko-japońskiego projektu teatralnego Kantor_Tropy, zainicjowanego przez Panią Misako Ueda (Theatre X, Tokio) oraz dr Katarzynę Pastuszak. Spektakl inspirowany twórczością Tadeusza Kantora ma na celu wydobycie i nowe odczytanie „śladów” pozostawionych przez tego niezwykłego twórcę. Saburo Teshigawara odczytuje Kantora przez pryzmat tekstów i wrażliwości Brunona Schulza, którym jest zafascynowany od kilku lat. Natomiast następnego dnia o godz. 19.00 również w ramach obu projektów odbędzie się prezentacja performansu Kantor_Tropy: COLLAGE . Projekt został bezpośrednio zainspirowany głęboką i nieopisaną dotąd relacją między tańcem Ankoku butō Tatsumiego Hijikaty – kluczowej postaci japońskiej awangardy a koncepcjami estetycznymi i praktyką artystyczną Tadeusza Kantora. Tytułowy collage dla obu twórców stanowił jedno z głównych narzędzi tworzenia i przetwarzania rzeczywistości oraz wydobywania egzystencjalnego kryzysu człowieka XX wieku.
Natomiast na finał Maszyny choreograficznej 8 listopada 2015 (Uwaga! Inne miejsce: ul. Romanowicza 4, Hala A) odbędzie się premiera spektaklu Balet koparyczny Izy Szostak (we współpracy z Pawłem Sakowiczem), będącego próbą zmierzenia się współczesnej artystki z twórczością Oskara Schlemmera (profesora Bauhausu, niemieckiego malarza, teoretyka sztuki i reformatora tańca) oraz jego konceptualizacją ruchu. Schlemmer był zafascynowany mechanicznością ruchu tancerzy baletowych. Traktował ich ciała jako formy i bryły, odnajdując w nich model skomplikowanych relacji człowieka ze zgeometryzowaną przestrzenią. Po spektaklu w Cricotece odbędzie się dyskusja zatytułowana Sztuka bez performera? Miejsce i ranga obiektów, maszyn i marionet w praktyce scenicznej. W dyskusji udział wezmą: Anna Królica, Katarzyna Lemańska, Katarzyna Słoboda, Iza Szostak, Mateusz Szymanówka oraz Karolina Wycisk.
Szczegółowe informacje o spektaklach:
Saburo Teshigawara/KARAS (Japonia) i Amareya Theatre & Guests: Kantor_Tropy: ON A SUNNY DAY
Amareya Theatre & Guests: Kantor_Tropy: COLLAGE
Sztuka bez performera? Miejsce i ranga obiektów, maszyn i marionet w praktyce scenicznej – dyskusja
Więcej informacji o projekcie Maszyna choreograficzna 2015:
www.news.cricoteka.pl/maszyna-choreograficzna-schlemmer-analogie