Wersja do druku

Udostępnij

Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie (ul. Nadwiślańska 2-4) i kuratorka Anna Królica zapraszają na program performatywny towarzyszący wystawie Schlemmer | Kantor. Punktem wyjścia do tegorocznego programu tanecznego Maszyny choreograficznej była refleksja nad pracą artysty z ciałem – w kontekście mechaniki, organiczności działań tanecznych i relacji, w jakiej choreografia pozostaje wobec natury. W trzech spektaklach, które zostaną zaprezentowane, nakreślono wątki mechanizacji ruchu, wirtuozerii w tańcu, wpływu zjawisk natury na praktykę choreograficzną. W sobotę 5 listopada organizatorzy zapraszają na pokaz dwóch spektakli. Mechaniczne sny Barbary Bujakowskiej (godz. 19.00) powstały rok temu podczas rezydencji artystycznej zrealizowanej w  Cricotece w ramach Maszyny choreograficznej. Spektakl jest snuciem wyobrażeń (a może i powracających w snach lęków) o mechanizacji świata, skutkującej zanikiem indywidualizmu. Przejawy mechanizacji można zauważyć w braku naturalnego i spersonalizowanego ruchu postaci, który usytuowałby głównych bohaterów w konkretnej rzeczywistości.

 

Pawła Sakowicza można będzie zobaczyć o godz. 20.15 w solowym projekcie TOTAL – tanecznym komentarzu do polityki pragnień. Wcześniej Paweł Sakowicz dwukrotnie współtworzył program Maszyny choreograficznej: pracując z Alexem Baczyńskim-Jenkinsem przy Radiance, lo-res oraz z Izą Szostak przy Balecie koparycznym.

 

W drugiej połowie listopada do Cricoteki powróci niemiecka choreografka Anna Konjetzky. Tym razem na polską scenę przenosi swój wietnamsko-niemiecki spektakl Lighting, przekładając go jednocześnie na ciała polskich tancerzy. Pokaz Lighting poprzedzi przygotowany przez Annę Konjetzky dla Karoliny Garbacik i Eryka Makohona duet a…b. Prezentacje zaplanowano 20 listopada o godz.19.00. Spektakl Lighting realizowany jest we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia  choreograficzne 2016.

 

bilety: 15/20 zł

bilety łączone na Mechaniczne sny i TOTAL: 20/30 zł

 

O spektaklach:

 

Mechaniczne sny

Na scenie mamy abstrakcyjną przestrzeń, śmiało nawiązującą do wizji Schlemmera, oraz żywych aktorów poruszających się jednak w sposób charakterystyczny dla marionetek czy maszyn – zautomatyzowany, poszatkowany i powtarzający się.

koncept, wykonanie: Barbara Bujakowska
współpraca, wykonanie: Mariusz Raczyński
premiera: 27 września 2015, Maszyna choreograficzna, Cricoteka

kurator: Anna Królica
czas trwania: 45 minut

 

TOTAL

 

Spekulowanie o wirtuozerii tanecznej to myślenie, które może opierać się na doświadczeniu, ale niekoniecznie daje się empirycznie sprawdzić. Celem takiej spekulacji jest osiągnięcie określonego obrazu wirtuozerii tanecznej poprzez wykorzystanie przewidywalnych zmian ekonomicznych, politycznych  i metahumanistycznych. Cechą charakterystyczną spekulacji o wirtuozerii tanecznej jest podejmowanie ryzyka w budowaniu radykalnych scenariuszy dotyczących polityki pragnień.

 

choreografia, tekst i wykonanie: Paweł Sakowicz
opieka artystyczna: Dalija Aćin Thelander
realizacja techniczna i światła: Łukasz Kędzierski

produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk

premiera: 12 grudnia 2015

czas trwania: 30 minut

 

Logo ASF (miniaturka)

 

 

Lighting

Lighting – „zapalanie”, „spalanie”, „rozniecanie” – to tytuł najnowszej choreografii tanecznej Anny Konjetzky, w ramach której choreografka kieruje uwagę widowni na ciała dziesięciorga tancerzy i pustą scenę. Dziesięcioro tancerzy tworzy pulsującą, niepokojącą masę, której napięcie zdaje się wciąż rosnąć. Zainspirowane obrazami ruchów protestowych z całego świata Lighting bada ten płomyk, ten moment rozpadu, rozładowania.

 

choreografia, dyrektor artystyczny: Anna Konjetzky
asystentka choreografa: Quindell Orton
wykonawcy: Viviana Defazio, Julia Dondziło, Karolina Garbacik, Sahra Huby, Piotr Skalski, Paweł Łyskawa, Eryk Makohon, Michele Meloni, Quindell Orton

muzyka: Sergej Maingardt
światła: Robert Irman
premiera: 20 listopada 2016, Maszyna choreograficzna, Cricoteka
polska produkcja: Podlaskie Stowarzyszenie Tańca
koprodukcja: Cricoteka, Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca, Fundacja Performa, Danceoffnia

partner: Instytut Muzyki i Tańca, Białostocki Teatr Lalek
kuratorka projektu i koordynatorka polskiej premiery: Anna Królica
prapremiera: 18 i 19 września 2013, Muffathalle, Monachium

 

Koprodukcja z Narodową Operą i Baletem Wietnamskim (Vietnam National Opera and Ballet), Instytutem Goethego w Hanoi oraz Muffathalle Munich.

 

Zrealizowano przy wsparciu „NATIONALES PERFORMANCE NETZ – International Guest Performance Fund for Dance”, finansowanego ze środków Federalnego Pełnomocnika Rządu do spraw Kultury i Mediów na mocy decyzji Bundestagu.

 

Spektakl realizowany jest we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2016.

 

 IMIT (miniaturka)

 

 

***

 

Program taneczny w ramach projektu Maszyna choreograficzna

5 listopada – 20 listopada 2016

koncept / kurator: Anna Królica

Program towarzyszy wystawie Schlemmer | Kantor (14 pażdziernika 2016-15 stycznia 2017).

bilety: http://bilety.cricoteka.pl/

 

Belka Logo Maszyna Choreograficzna 2016 (miniaturka)

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close