20 kwietnia to trzeci dzień 8. edycji Polskiej Platformy Tańca. Tego dnia uczestnicy będą mogli wziąć udział w sesjach feedbackowych i pitchingowych, a także spotkać się i nawiązać kontakty. Po spektaklach programu głównego nadejdzie czas na Let’s dance, have fun! – wieczór z muzyką i tańcem dla gości PPT.

Wersja do druku

Udostępnij

Program trzeciego dnia:

9.00-10.00, Fabryka Sztuki w Łodzi
Let’s meet
Sesja feedbackowa dla finalistów PPT 2024

Spotkania – sesje feedbackowe dla artystów z programu głównego Polskiej Platformy Tańca z zaproszonymi gośćmi. Spotkania odbywają się indywidualnie w formule speed datingu. Mają one na celu możliwość bezpośredniego kontaktu z programatorami z zagranicy oraz rozmowy w kontekście spektaklu prezentowanego podczas Polskiej Platformy Tańca.

Goście i gościnie:
Bek Berger (Austria/Łotwa), Homo Novus Festival
Roberto Casarotto (Włochy, Irlandia), Aerowaves Europe
Honne Dohrmann (Niemcy), Staatstheater Mainz, tanzmainz
Lisa Reinheimer (Niderlandy), Dansateliers

10.00-11.30, Fabryka Sztuki w Łodzi
Open Platform/Let’s talk
Panel dyskusyjny

Dlaczego potrzebujemy tanecznych platform?
Podczas rozmowy będzie można podzielić się swoimi refleksjami i doświadczeniami dotyczącymi różnych sposobów organizacji tanecznych platform w Europie, ich użyteczności oraz wizji przyszłości. Rozmowa odbędzie się z aktywnym udziałem czterech impulse speakers, dwóch moderatorek oraz całej obecnej publiczności. Formuła impulse speakers – zaproszonych gości mówiących krótko na dany temat, daje możliwość otwarcia rozmowy na wszystkich obecnych pod czułym przewodnictwem moderatorek.

Goście i gościnie:
Walter Heun (Niemcy) – JOINT ADVENTURES
Anna Kalita (Polska) – CK Lublin, Lubelski Teatr Tańca
Naomi Perlov (Izrael) – Suzanne Dellal Centre
Anikó Rácz (Węgry) – SÍN Arts Centre

Moderatorki:
Maja Hriešik (Słowacja) – Telocvičňa – Rezidenčné centrum pre tanec, Slovenská tanečná platforma 2025
Kasia Pastuszak (Polska) – Amareya Theatre & Guests, Polska Platforma Tańca 2019

11.30-14.00, Fabryka Sztuki w Łodzi
Open Platform/Let’s network
Spotkanie networkingowe

Let’s network to sesja sieciująca, dająca możliwość zapoznania się twórczością szerokiego oraz różnorodnego środowiska sztuki tańca i choreografii w Polsce. W ramach formuły, wszyscy uczestnicy Platformy będą mogli podejść do wybranych stanowisk, porozmawiać oraz zapoznać się z materiałem tekstowymi i wizualnymi artystów, artystek, producentów, producentek, zespołów tanecznych, instytucji publicznych i pozarządowych oraz festiwali tańca z całej Polski.
Wszystkie rozmowy będą prowadzone w języku angielskim z symultanicznym tłumaczeniem na język polski.
Podczas wszystkich wydarzeń towarzyszących Polskiej Platformy Tańca (PPT) zapewniamy Pokój Rodzinny (Family Room) oraz Pokój Wyciszenia (Quiet Room) w budynku Fabryki Sztuki. Dzieci pozostają pod opieką rodziców lub opiekunów prawnych przez cały
czas i podczas wszystkich wydarzeń PPT.

15.00-15.45, Teatr Pinokio w Łodzi
MISSPIECE
Dominika Wiak

Kogo nie słychać? Jak pisze Rebecca Solnit w Matce wszystkich pytań: „Historia milczenia jest kluczem do historii kobiet”.
MISSPIECE to osobisty proces szukania własnego głosu i własnego miejsca w świecie zdefiniowanych ról społecznych, binarnych podziałów, tworzonych przez mężczyzn masterpieces. Próba rozszczelnienia kanonu i odnajdywania w nim herstorii. Odkrywanie emancypacyjnego potencjału w muzyce house – przestrzeni manifestacji kobiecego głosu oraz w ciele – będącym w ciągłym ruchu, tworzącym i przetwarzającym. W MISSPIECE ciało jest zarazem schronem uciszanego głosu, jak i źródłem jego wydobycia.

Twórcy:

Choreografia, wykonanie – Dominika Wiak
Dramaturgia – Marcin Miętus
Muzyka – Rafał Ryterski, Aleksander Wnuk (live)
Reżyseria światła – Klaudyna Schubert
Rzeźba – Dominika Wiak (koncept), Jasna Iwan (wykonanie)
Grafika – Zofia Karpowicz
Wsparcie – Living Space Theatre
Producent – Krakowskie Centrum Choreograficzne – Nowohuckie Centrum Kultury, Fundusz Popierania Twórczości ZAiKS
Zdjęcia – Klaudyna Schubert
Premiera – 29.04.2022
Czas trwania – 40 min.

16.30-17.15, Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych (AOIA) w Łodzi
Café Müller
Dominik Więcek

„Das ist mein Café Müller” mówi artysta i staje się jasne, że historia tancerza i spektakl Piny Bausch splatają się nierozłącznie. Fanfiction. Do świata wytworzonego w spektaklu Piny, wprowadzona zostaje korespondująca z oryginałem historia. Powstałe obrazy nawiązują do biografii performera, który urodzony w Iserlohn w Niemczech, a wychowany w Polsce, od jakiegoś czasu zadaje sobie pytanie: co by było, gdyby jego rodzice nie podjęli decyzji o powrocie do kraju? W poszukiwaniu odpowiedzi artysta puszczał wodze fantazji i tworzył hipotetyczne scenariusze, podróżując po Niemczech, po swoim rodzinnym mieście, badając język niemiecki czy spotykając się z polskimi artystami, którzy tam mieszkają. Nie jest to jednak próba stworzenia alternatywnego życiorysu. Wychodząc od własnej historii, wykorzystując twórczość Piny Bausch, artysta stworzył spektakl o poczuciu zagubienia, naprzemiennie wzrastającej i opadającej determinacji, nostalgii za rzeczami, które nigdy nie miały się przydarzyć, chęci sprawczości oraz odwadze związanej z konfrontacją z samym sobą.

Twórcy:

Koncepcja, choreografia, wykonanie – Dominik Więcek
Muzyka – Przemek Degórski
Reżyseria światła – Klaudia Kasperska
Kostium – Nikola Fedak (projekt / project), System mody / Serafin Andrzejak (wykonanie)
Konsultacje językowe – Joanna Pędzisz
Konsultacje w zakresie sztuk walki – Patryk Kołodziejski
Producent – Centrum Kultury w Lublinie/ Przestrzenie Sztuki
Wsparcie prac badawczych – Tanzrecherche NRW Theater im Pumpenhaus Tanzfaktur Köln, Folkwang Universität der Künste, Lubelski Teatr Tańca
Zdjęcia – Maciej Nowak
Premiera – 11.11.2022
Czas trwania – 40 min.

18.00-19.00, Fabryka Sztuki w Łodzi
W moim początku jest mój kres
Lubelski Teatr Tańca

Gdzie znajdują się przeszłość i przyszłość, skoro wszystko co istnieje naprawdę – jest teraz? Na przekór kultowi młodości, wyidealizowanym ciałom i wirtuozerskiej sprawności fizycznej nasze ciała i umysły się zmieniają. Nadchodzi wielkie piękno starości, która zamyka przeszłość w pamięci, a przyszłość w oczekiwaniu na kolejny moment szczęścia. Spektakl Lubelskiego Teatru Tańca rozgrywa się w tym stanie zawieszenia pomiędzy nostalgią i nadzieją.

Rodzaj ludzki
Rzeczywistości nazbyt wiele znieść nie może.
Czas przeszły i czas przyszły
To, co być mogło, i to, co było
Jeden wskazujący kres, który zawsze jest obecny.
T. S. Eliott

Twórcy:

Choreografia – tancerze Lubelskiego Teatru Tańca we współpracy z reżyserką
Reżyseria, dramaturgia – Joanna Lewicka
Wykonanie – Ryszard Kalinowski, Beata Mysiak, Anna Żak
Multimedia, scenografia – Aleksander Janas
Muzyka, chór, kompozycja – Tomasz Krzyżanowski
Kostium – Marta Góźdź (ELBRUZDA)
Maski – Monika Zadurska-Bielak, Tomasz Bielak
Głos – Sean Palmer
Reżyseria światła – Aleksander Janas, Miłosz Wójciuk
Producent – Lubelski Teatr Tańca, Anna Kalita, Konrad Kurowski
Zdjęcia – Maciej Rukasz
Premiera – 10.11.2021
Czas trwania – 60 min.

20.00-21.15, Akademia Muzyczna w Łodzi, Sala koncertowa
Every Minute Motherland
Maciej Kuźmiński Company

Every Minute Motherland to spektakl taneczny stworzony przez Macieja Kuźmińskiego i opracowany metodami dokumentalnymi w odpowiedzi na rosyjską wojnę w Ukrainie i następujący po niej kryzys uchodźczy. Spektakl stworzony przez zespół 7 tancerzy z Polski i Ukrainy, w tym uchodźców oraz we współpracy z dramaturgiem Paulem Bargetto, przedstawia zewnętrzny i wewnętrzny punkt widzenia na wojnę. Tancerze wyrażają żywe doświadczenie rozdarcia i niepokoju, zawieszeni między pamięcią o przeszłości a niewiarygodną teraźniejszością, w nadziei na znalezienie drogi wzajemnego zrozumienia ze światem. Utwór inspirowany jest osobistymi historiami tancerzy, jak również pamięcią zbiorową wykształconą poprzez przekazy medialne w pierwszych dniach rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Bada skutki traumy, wygnania i wyobcowania w zestawieniu z szerszymi tematami wojny, tożsamości oraz niepowstrzymanych sił historii i przeznaczenia. W kontekście codziennych przekazów medialnych, gdzie wojna toczy się w odrętwiającej powtarzalności, utwór ponownie skupia naszą uwagę na ciałach świadków tych wydarzeń, których zapisane w ruchu i ciele doświadczenia sięgają do ducha rytuału i mitu.
Od Mariupola po Charków i w wielu innych miejscach, gdzie wybuchła wojna, kultura i artyści stali się celami w świadomej próbie zniszczenia ukraińskiego narodu. Projekt ten jest aktem sprzeciwu wobec tych zbrodni i wyrazem solidarności z Ukrainą.

Twórcy:

Choreografia, reżyseria światła, opracowanie muzyczne – Maciej Kuźmiński
Dramaturgia – Paul Bargetto
Asystentka choreografa – Monika Witkowska
Zdjęcia dokumentalne, film dokumentalny – Anna Semenova
Wideo, montaż – Paweł Szymkowiak, Aleksander Joachimiak
Producent – Polina Bulat, Maciej Kuźmiński Company w ramach projektu rezydencja/premiera 2022 Klub Żak, Materia Łódź/Przestrzenie Sztuki, Fundacja Creators for Ukraine (założona
przez / funded by CIAS i ZAIKS), Instytut Ukraiński
Partner – Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Miejska Strefa Kultury, Centrum Sztuki, Urząd Miasta w Łodzi
Wykonanie – Daria Koval, Vitaliia Vaskiv, Anastasia Ivanova, Monika Witkowska, Szymon Tur, Marcelina Jasińska, Maciej Kuźmiński
Zdjęcia – Maciej Rukasz
Premiera – 25.08.2022
Czas trwania – 55 min.

22.00-22.45, Teatr Pinokio w Łodzi
LAGMA
Chmielewska, Czyczel, Gryka, Szypulska

Weź Lagmę.
Lagma powstaje przy użyciu pyłu bagiennego.
Włóż Lagmę, ona nieustannie drży.
Lagma jest z innego miejsca, jest zamkniętymi oczami.
Jak o niej mówić?
Lagma, lepka laguna, lateks, lapis, lawa.
Lagma to środowisko, którego warstwa dźwiękowa jest tak samo ważna jak ruchowa. Partytura wokalna utkana z krzyków, pisków, mlaśnięć i pomruków podkreśla atmosferę narastającego niepokoju. W choreografii – która powstała na bazie licznych improwizacji – ciała, kostiumy, skóry, głosy, gesty, przestrzeń i jej akustyka stanowią nierozerwalną rozwibrowaną całość. Performerki są w ciągłym organicznym ruchu, wchodzą w interakcje ze sobą i z obiektami, tworząc ludzko-nie-ludzkie hybrydy. Mroczna post-apokaliptyczna atmosfera spektaklu przywodzi na myśl estetykę filmów science-fiction. Smolista Lagma to także obiekt-byt. Została uszyta z 50 kilogramów skórzanych kurtek zakupionych w salonach odzieży używanej. Artystki interesował dotykowy, wizualny i polityczny aspekt włączenia do spektaklu czarnej zwierzęcej skóry. Pracy nad choreografią towarzyszył namysł nad współbyciem, umieraniem i przenikaniem się ciała ludzkiego z (martwym) ciałem zwierzęcym.

Twórcy:

Koncepcja, wykonanie – Dana Chmielewska, Alicja Czyczel, Aleksandra Gryka, Marta Szypulska
Choreografia – Dana Chmielewska, Alicja Czyczel
Kostium, scenografia – Marta Szypulska
Muzyka– Aleksandra Gryka
Producent – Centrum Teatru i Tańca Zawirowania w Warszawie, “StartUp – scena dla młodych 2020”
Zdjęcia – Bartosz Bańka, Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku
Premiera – 16.11.2020
Czas trwania – 40 min.

23.00-00.00
Let’s dance, have fun!
Wieczór dla gości PPT 2024

Wieczór pełen muzyki i tańca, podczas którego DJ rozkręci imprezę i zaprosi do tańca wszystkich uczestników Polskiej Platformy Tańca 2024.

Więcej informacji na stronie:www.platformatanca.pl

Dominika Wiak, „MISSPIECE”. Fot. Klaudyna Schubert

Dominik Więcek, „Cafe Muller”. Fot. Maciej Nowak

Lubelski Teatr Tańca, „W moim początku jest mój kres”. Fot. Maciej Rukasz

Maciej Kuźmiński Company „EVERY MINUTE MOTHERLAND”, chor. Maciej Kuźmiński. Fot. Maciej Rukasz

Chmielewska, Czyczel, Gryka, Szypulska, „LAGMA”, fot. Bartosz Bańka

powiązane

Ludzie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close