Ludzie tańca

Maciej Kuźmiński

  • choreograf
  • pedagog
  • producent
Zdjęcie: Maciej Kuźmiński

Maciej Kuźmiński. Fot. Dominik Więcek

Wersja do druku

Udostępnij

Maciej Kuźmiński (ur. 1985) – choreograf, pedagog, producent. Ukończył z wyróżnieniem studia MA Choreography oraz BA Dance Theatre w Konserwatorium Muzyki i Tańca Trinity Laban w Londynie.

Choreograf

Dwutorowa twórczość choreograficzna Macieja Kuźmińskiego obejmuje spektakle krytyczne, zaangażowane politycznie oraz dotykające tematyki feminizmu. Przedstawienia  te, operujące językiem tzw. teatru fizycznego (physical theatre) to m.in. Plateau stworzone we współpracy z Paulem Bargetto, czy krótkie prace Dominique, I fought Piranhas oraz horyzont zdarzeń.

Drugim obszarem zainteresowań choreografa są metafizyka i filozofia, a zwłaszcza egzystencjalizm, wyrażane w bardziej formalnych spektaklach, takich jak Fabula Rasa, i, czy Room 40.

Do 2014 roku prace Kuźmińskiego prezentowane były w przeszło 170 razy w 21 krajach. Za swoje spektakle tworzone w ramach autorskiego zespołu Maciej Kuźmiński Company artysta zdobył ponad dwadzieścia międzynarodowych nagród i wyróżnień.

Jako gościnny choreograf realizował spektakle dla zagranicznych zespołów: Scapino Ballet Rotterdam (Holandia), Regensburg Tanz Theater (Niemcy), Šeiko Dance Company (Litwa), Eva Duda Company (Węgry), oraz w kraju dla Polskiego Teatru Tańca i Teatru ROZBARK w Bytomiu.

Jest autorem spektakli dyplomowych dla studentów konserwatoriów Trinity Laban (Anglia), ArtEZ (Holandia), PERA GAU (Cypr Północny) i Belgrade Dance Institute (Serbia).

Pedagog

Maciej Kuźmiński rozwija autorską metodę pracy i ruchu nazwaną Dynamic Phrasing. Metoda ta opiera się na czterech filarach: dwóch technikach ruchu – floor work, czyli pracy z podłogą, oraz pracy w staniu, obejmującej m.in. metodę pracy z energią na bazie powtarzających się ruchów (tzw. the loo, czerpiąca z chińskiej techniki Qigong). Pozostałe dwa filary to metoda rekompozycji i rekonstrukcji ruchu nazwana task basket (koszyk zadań) oraz metoda laboratorium ruchu na bazie improwizacji.

Podstawowym celem Dynamic Phrasing jest zespojenie z własną energią: zarówno tą płynącą przez ciało w konsekwencji uwarunkowań biomechanicznych (np. z wykorzystaniem powięzi), jak i tą życiową, która sprawia, że możemy komunikować się w sposób pozawerbalny oraz czyni nas częścią większego świata.

W ostatnich latach gościnnie wykładał technikę Dynamic Phrasing w światowej klasy konserwatoriach i na wydziałach, tańca takich jak Codarts – Hogeschool voor de Kunsten w Rotterdamie, ArtEZ w Arnhem, Trinity Laban w Londynie, University of Calgary w Kanadzie, PERA GAU na Cyprze Północnym, oraz prowadził lekcje mistrzowskie dla zespołów Scapino Ballet Rotterdam, Regensburg Tanz Theater czy dla Polskiego Teatru Tańca. Od siedmiu lat współpracuje z IUI – Belgrade Dance Institute w Serbii. W latach 2014-2016 był etatowy pedagogiem Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu.

Producent

W 2017 roku, we współpracy z [Narodowym] Instytutem Muzyki i Tańca, powołał pierwszą Polską Sieć Tańca, której jednym z podstawowych założeń jest prezentacja najciekawszych produkcji niezależnych artystów i instytucjonalnych zespołów tanecznych oraz promocja różnorodności polskiego tańca. W 2020 roku Sieć tworzyło 15 partnerów prezentujących 14 spektakli tanecznych, dając łącznie prawie 80 pokazów w całym kraju z udziałem niemal 100 artystów. Stworzył również program wymiany rezydencyjnej z Luksemburgiem pod nazwą Project 2/3. Zarówno Polska Sieć Tańca, jak i Project 2/3 są obecnie prowadzone przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

W latach 2016-2018 kierownik Teatru Tańca Caro w Siedlcach. We współpracy z Karoliną Wycisk był twórcą pierwszego siedleckiego festiwalu tańca współczesnego Rozbieg. Od 2018 roku członek zarządu ogólnopolskiego Stowarzyszenia Forum Tańca, dla którego stworzył ogólnodostępne forum internetowe.

Od 2017 prowadzi i rozwija niezależną grupę projektową pod nazwą Maciej Kuźmiński Company.

Współpracował z Instytutami Polskimi w Niemczech, Austrii, Anglii, z Ambasadami RP w Luksemburgu, Belgradzie i Amsterdamie. Współpracuje z centrami i domami kultury na terenie całego kraju. Kilkukrotnie uhonorowany dotacjami z programów z Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.

Tancerz

Relatywnie krótka kariera wykonawcza Macieja Kuźmińskiego przerwana została decyzją o jego zwrocie w kierunku chorografii i wyjazdem na studia w 2012 roku.

Jako tancerz zadebiutował w 2007 roku, tańcząc partię Romea w Romeo i Julii austriackiej choreograf Liz King. W latach 2007–2010 roku jako tancerz-freelancer występował w spektaklach autorstwa polskich i zagranicznych twórców, jak Nigel Charnock (Anglia), Rose Breuss (Austria), oraz Joanna Leśnierowska, Witold Jurewicz i Paulina Wycichowska (Polska). W latach 2010–2011 był solistą Polskiego Teatru Tańca, z którym występował m.in. w spektaklu Minus 2 w choreografii Ohada Naharina (Izrael). W 2013 roku, po studiach choreograficznych, powrócił jako tancerz, zdobywając angaż do projektu angielskiej grupy teatru fizycznego Clod Ensemble. W latach 2013–2016 był tancerzem we własnych produkcjach. W 2017 roku gościnnie brał udział w spektaklach Miikki Ryytty (Finlandia) i Polskiego Teatru Tańca (Żniwa, chor. Iwona Pasińska).

Jako wykonawca występował m.in. na deskach Teatru Wielkiego w Warszawie, Konzerthaus Vien w Wiedniu czy Sadler’s Wells w Londynie.

Więcej:

www.maciejkuzminski.com – oficjalna strona portfolio artysty
www.vimeo.com/kuzminski – kanał na Vimeo
www.facebook.com/kuzminski.maciej – oficjalny profil na Facebooku
www.instagram.com/maciej.kuzminski – oficjalny profil Instagramie

www.pst.info.pl – oficjalna strona Polskiej Sieci Tańca

Nagrody za choreografię:

2021, Rotterdam, Międzynarodowy konkurs Duetów RIDCC
Nagroda Codarts Production Prize dla duetu horyzont zdarzeń

2018, Hanower, 32. Międzynarodowy Konkurs Choreograficzny
Nagroda Regensburg Production Prize za solo I fought Piranhas

2017, Belgrad, 21. Festiwal Miniatur Choreograficznych
I Nagroda, Nagroda Krytyki oraz Nagroda Specjalna im. Alexandra Izailovskiego za solo Dominique

2016, Düsseldorf, międzynarodowe targi Internationale Tanzmesse NRW
Official Selection – reprezentowanie Polski w oficjalnym programie targów przez duet Powtórzenie

2016, Stuttgart, 20. Festiwal Solo-Tanz-Theatre
Nagrody Audience First Choice oraz Audience Final Choice za solo Dominique

2016, Witebsk, 29. Międzynarodowy Festiwal Współczesnej Choreografii
I Nagroda za choreografię za spektakl After Before

2015, Warszawa, Warszawska Platforma Tańca
I Nagroda za choreografię za solo Dominique

2015, Gdańsk, Solo Dance Contest
II Nagroda oraz Nagroda Publiczności za solo Dominique

2015, Jerozolima, konkurs choreograficzny MASH
Prezentacja finałowa sola Dominique

2014, Lublin, Polska Platforma Tańca
Nagroda Publiczności za spektakl Room 40

2014, Kraków, konkurs 3…2…1…TANIEC!
Podwójna nagroda Jury za choreografię sola Powtarzaj za mną we własnym wykonaniu

2014, Warszawa, Warszawska Platforma Tańca
Trzecie miejsce za choreografię Powtarzaj za mną we własnym wykonaniu

Šeiko Dance Company „i” – chor. Maciej Kuźmiński. Fot. Laura Vansevici

Polski Teatr Tańca „Fabura rasa” – chor. Maciej Kuźmiński. Fot. Andrzej Grabowski

Teatr ROZBARK „Plateau” – chor. Maciej Kuźmiński. Fot. Tomasz Raczyński

Teatr ROZBARK „Plateau” – chor. Maciej Kuźmiński. Fot. Aleksander Joachimiak

Maciej Kuźmiński Company „horyzont zdarzeń” – chor. Maciej Kuźmiński. Fot. Aleksander Joachimiak

Maciej Kuźmiński Company „Dominique” – chor. Maciej Kuźmiński. Fot. Inbal Cohen-Hamo

Maciej Kuźmiński Company „Room 40” – chor. Maciej Kuźmiński. Fot. Katarzyna Machniewicz

Maciej Kuźmiński Company “I fought Piranhas” choreographed by Maciej Kuźmiński

Maciej Kuźmiński Company „Powtórzenie” – chor. Maciej Kuźmiński. Fot. Maciej Rukasz

Maciej Kuźmiński Company

powiązane

Wydarzenia

Bibliografia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close