Ludzie tańca

Maciej Kuźmiński

  • choreograf
  • tancerz
  • pedagog
Zdjęcie: Maciej Kuźmiński

Wersja do druku

Udostępnij

Maciej Kuźmiński (ur. 1985) – choreograf, tancerz, pedagog, producent. Ukończył z wyróżnieniem studia MA Choreography oraz BA Dance Theatre w Konserwatorium Muzyki i Tańca Trinity Laban w Londynie. Od września 2016 kierownik artystyczny Teatru Tańca Caro w Siedlcach. Jego niezależne produkcje tworzą repertuar Maciej Kuźmiński Company. Inicjator i organizator Polskiej Sieci Tańca.

Angielski magazyn „Dance Tabs“ opisał spektakl Room 40 Kuźmińskiego jako „doskonale łączący piękno i koncept”, co trafnie określa styl choreografa. Jego spektakle, formalnie odważne i operujące dynamicznym ruchem, dotykają tematyki filozoficzno-egzystencjalnej. Artysta interesuje się również feminizmem.

Od 2014 roku prace Kuźmińskiego prezentowane były ponad 100 razy w Anglii, Niemczech, Izraelu, Brazylii, Kanadzie, Austrii, Finlandii, Holandii, Słowenii, Czechach, Serbii, Macedonii, na Ukrainie i Białorusi, w Armenii, Gruzji, we Włoszech, na Węgrzech oraz wielokrotnie w Polsce. Twórca zdobył kilkanaście nagród za choreografię, w tym Nagrodę Publiczności na Polskiej Platformie Tańca 2014, II Nagrodę i Nagrodę Scapino Ballett Award na Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym w Hanowerze w 2016 roku, czy I Nagrodę, Nagrodę Krytyki oraz Nagrodę Specjalną na międzynarodowym Konkursie Miniatur choreograficznych w 2017 roku Belgradzie w Serbii.

Od 2009 roku choreograf rozwija i uczy trzech różnych technik ruchu autorskiej techniki Dynamic Phrasing, pracy z podłogą (Floor Work) oraz natychmiastowej kompozycji (instant composition). Rozwija też praktyczne wykorzystanie choreologii w kompozycji i re-kompozycji w ramach tzw. koszyka zadań (Task Basket).

Twórca spektakli dyplomowych dla Konserwatorium Muzyki i Tańca Trinity Laban w Londynie, Instytutu Tańca Współczesnego w Belgradzie oraz Białoruskiego Państwowego Uniwersytetu Kultury i Sztuki w Mińsku.

Od 2013 roku gościnny wykładowca Instytutu Tańca Współczesnego w Belgradzie. W latach 20132016 etatowy wykładowca Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie (obecnie: Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego). Jako pedagog współpracował również z Polskim Teatrem Tańca, Konserwatorium Trinity Laban w Londynie, University of Calgary w Kanadzie, RESEO oraz wielokrotnie z instytucjami i festiwalami w Finlandii, Austrii, Serbii, Niemczech i Polsce.

Jako tancerz zadebiutował w 2007 roku, tańcząc partię Romea w Romeo i Julii uznanej austriackiej choreograf Liz King. W latach 20072010 roku jako tancerz-freelancer, współpracował z wieloma polskimi i zagranicznymi choreografami. Brał udział w przedstawieniach dla tak uznanych choreografów, jak Ohad Naharin (Izrael) czy Nigel Charnock (Anglia). W latach 20102011 był solistą Polskiego Teatru Tańca. W 2013 roku, po studiach choreograficznych, powrócił jako tancerz, zdobywając angaż do projektu angielskiej grupy teatru fizycznego Clod Ensemble. W latach 20132016 był tancerzem we własnych produkcjach. W 2017 roku występował gościnnie w spektaklach Miikki Ryytty (Finlandi) i Polskiego Teatru Tańca. Jako wykonawca występował m.in. na deskach Teatru Wielkiego w Warszawie, Konzerthaus Vien w Wiedniu czy Sadler’s Wells w Londynie.

Inicjator i organizator pierwszej Polskiej Sieci Tańca oraz programu wymiany artystów Polski i Luxemburga Project 2/3 (przy wsparciu Centrum Kultury i Sztuki im. Andrzeja Meżeryckiego w Siedlcach). Producent wykonawczy i tour-manager własnych spektakli. Do tej pory uzyskał wsparcie na realizację swoich projektów m.in. z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutów Polskich w Niemczech, Austrii, Anglii i na Białorusi, Instytutu Muzyki i Tańca oraz Instytutu Adama Mickiewicza. Współpracuje również z licznymi centrami kultury oraz domami kultury na terenie kraju. Organizator pięciu obozów tanecznych w Zduńskiej Woli w latach 20052007. Pomysłodawca i koordynator projektu edukacyjnego Myśl, Ruch, Taniec!,realizowanego dwukrotnie we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Myśl w ruchu w 2013 i 2014 roku.

Autorskie etiudy i spektakle teatralne:

un-becoming – 2017, 60 min. spektakl grupowy na zaproszenie STW (Szkoły Tańca Współczesnego Natalii Draganik w Poznaniu)

movement-image – 2017, 16 min. spektakl dyplomowy dla Konserwatorium Muzyki i Tańca Trinity Laban w Londynie

I Fought Piranhas – 2017, 12 min. spektakl solowy, Maciej Kuźmiński Company

Hotel Excelsior – 2017, 40 min. spektakl dyplomowy dla Instytutu Tańca Współczesnego w Belgradzie

Archipelag – 2016/2017, 70 min. spektakl grupowy dla Teatru Tańca Caro w Siedlcach

Powtórzenie (instalacja miejska) – 2016, 60 min. duet, Maciej Kuźmiński Company

After Before – 2015/2016, 45 min. grupowy spektakl dyplomowy dla Białoruskiego Uniwersytetu Kultury i Sztuki w Mińsku, wznowienie dla zespołu młodzieżowego Teatru Tańca Caro

Dominique – 2015/2016, 12 min. spektakl solowy, Maciej Kuźmiński Company

Różnica – 2014/2015, 35 min. spektakl solowy, choreograf i tancerz, Maciej Kuźmiński Company

Powtórzenie – 2014/2015, 45 min. duet, Maciej Kuźmiński Company

Więcej – 2013, autor i wykonawca, 60 min. solowy performans uliczny

Powtarzaj za mną – 2013, 12 min., choreograf i tancerz, Maciej Kuźmiński Company

which will continue – 2012, 40 min. spektakl grupowy na zaproszenie Shoreditch Youth Dance w Londynie

Room 40 – 2012/2014, 35 min. duet, spektakl dyplomowy MA Choreography w Konserwatorium Muzyki i Tańca Trinity Laban w Londynie

Tancerz w spektaklach innych twórców:

Żniwa (gościnnie) – 2017, reż. Igor Gorzkowski, chor. Iwona Pasińska, Polski Teatr Tańca

God’s Machines – 2017, chor. Miikka Ryytty (Finlandia)

Mondain – 2013, chor. Rudolf Laban, rekonstrukcja dr Valerie Preston-Dunlop dla BBC

Zero – 2013, chor. Suzie Wilson (Anglia), Clod Ensemble

Minus 2 – 2011–2012, chor. Ohad Naharin (Izrael), Polski Teatr Tańca

Happy – 2009–2012, chor. Nigel Charnock (Anglia), w ramach programu Stary Browar Nowy Taniec

Walk@ Karnawału z Postem – 2013, chor. Ewa Wycichowska, Polski Teatr Tańca

Alexanderplatz – 2009–2011, chor. Paulina Wycichowska, Polski Teatr Tańca

Ad Hoc – 2011, chor. Paulina Wycichowska, Polski Teatr Tańca

Nic – 2008, Towarzystwo Gimnastyczne, w ramach programu Stary Browar Nowy Taniec w Ponznaniu

taniec zasraniec – 2008, chor. Witold Jurewicz, Teatr Tańca Alter

Orouboros – 2008, chor. Rose Breuss (Austria)

Romeo i Julia – 2007, chor. Liz King (Austria), Dance Identity

Palimpsest – 2007, chor. Carolyn Deby (Anglia)

Więcej:

www.maciejkuzminski.com

www.vimeo.com/kuzminski

www.culture.pl/pl/tworca/maciej-kuzminski

Polska Sieć Tańca:

www.pst.info.pl

Media:

Culture.pl (profil artysty): http://culture.pl/pl/tworca/maciej-kuzminski
Culture.pl (reportaż z Tanzmesse 2016): http://culture.pl/pl/artykul/polski-taniec-na-tanzmesse-2016

Kwartalnik „Taniec” (reportaż): http://www.irk.org.pl/pdf/3-4.16.pdf

Dance Tabs (Lucy Ribchester, recenzja spektaklu Room 40): http://dancetabs.com/2014/11/polish-dance-platform-lublin-2014/

Dans Magazine (Joost Gouziers, recenzja spektaklu Room 40): http://dansmagazine.nl/blog/eigentijdse-dans-polen-beweegt-tussen-traditie-en-toekomst-1

Stuttgarter Nachrichten (Brigitte Jähningen, recenzja spektaklu Dominique):

http://www.stuttgarter-nachrichten.de/inhalt.solo-tanz-festival-stuttgart-das-was-dazwischen-ist.8422763a-30d9-4c87-a688-3fe5694ff206.html

Magazyn „Mastactwa” (Svetlana Ulanovskaya, recenzja spektaklu After Before):http://pl.maciejkuzminski.com/svetlana-ulanovskaya-recenzuje-after-before/

Warsztaty dla młodzieży w ramach Programu „Myśl w ruchu” Instytutu Muzyki i Tańca, Gorlice. Fot. Katarzyna Pawłowska.
Warsztaty Dynamic Phrasing w Suwałkach. Fot. Marta Orłowska.
Maciej Kuźmiński (po lewej) i Mikołaj Dolata (po prawej) w spektaklu „Minus 2” w choreografii Ohada Naharina w Polskim Teatrze Tańca, Teatr Wielki w Poznaniu. Fot. Polski Teatr Tańca.
„movement-image” w choreografii Macieja Kuźmińskiego z udziałem studentów III roku studiów licencjackich w Trinity Laban, Bonnie Bird Theatre w Londynie. Fot. JK photography.
„un-becoming” w choreografii Macieja Kuźmińskiego na Scenie Wspólnej w Poznaniu. Fot. Ewelina Piguła, STW (Szkoła Tańca Współczesnego) Poznań.
Maciej Kuźmiński w improwizowanym spektaklu „Maciej Kuźmiński” w teatrze Rich Mix. Fot. Ludovic Des Cognets.
„I fought piranhas” w choreografii Macieja Kuźmińskiego w Klubie Żak w Gdańsku, na zdjęciu: Monika Witkowska. Fot. Paweł Wyszomirski.
„Różnica” w choreografii Macieja Kuźmińskiego w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie, na zdjęciu: Maciej Kuźmiński. Fot. Marcin Śmieszek.
„Archipelag” w choreografii Macieja Kuźmińskiego – plakat, grafika: Maciej Kuźmiński na postawie fotografii Katarzyny Machniewicz. Na zdjęciu: Grzegorz Łabuda.
„Dominique'” w choreografii Macieja Kuźmińskiego w Teatrze Studio w Warszawie, na zdjęciu: Dominik Więcek. Fot. Marta Ankiersztejn/© Instytut Muzyki i Tańca.
„Room 40” w choreografii Macieja Kuźmińskiego w Laban Theatre w Londynie, na zdjęciu: Jessica Haener. Fot. Ludovic Des Cognets.
„Powtórzenie” w choreografii Macieja Kuźmińskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Na zdjęciu: na zdj. Agnieszka Bednarz i Daniela Komędera. Fot. Maciej Rukasz.

powiązane

Wydarzenia

Bibliografia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close