Spektakle

Kraków/Scena dla Tańca 2015/Różnica i Powtórzenie – Tournée: Maciej Kuźmiński „Różnica i Powtórzenie” i Grupa Wokół Centrum „Makia”

Zdjęcie: Kraków/Scena dla Tańca 2015/Różnica i Powtórzenie – Tournée: Maciej Kuźmiński „Różnica i Powtórzenie” i Grupa Wokół Centrum „Makia”

Wersja do druku

Udostępnij

Krakowskie Centrum Choreograficzne zaprasza na pokaz dwóch spektakli jednego wieczoru: Różnica i Powtórzenie Macieja Kuźmińskiego oraz Makia Grupy Wokół Centrum. Pokaz spektaklu Różnica Powtórzenie realizowany jest w ramach projektu Różnica i Powtórzenie – Tournée.

Różnica i Powtórzenie to dyptyk poruszający zagadnienia tożsamości ukazanej z dwóch perspektyw – jednostkowej i zbiorowej. Spektakle bezpośrednio nawiązują i czerpią z dzieł filozoficznych Różnica i powtórzenie Gillesa Deleuze’a oraz Powtórzenie Sørena Kirkegaarda. Przedstawienia ukazują odmienne podejścia do choreografii oraz są przeniesieniem na scenę dwóch języków ruchu rozwijanych od kilku lat przez autora – Dynamic Phrasing oraz pracy z podłogą.

Życie tworzy różnice i nawet jeśli istnieje „reprodukcja”, to nigdy nie przebiega ona w sposób identyczny.
Ja to ja, i ja istnieję tylko w jednym egzemplarzu.
Ale świat nie jest, świat się wydarza. Tożsamość nie istnieje.
Istnieje poszukiwanie.
Wracamy tam, gdzie nigdy nie byliśmy.

choreografia: Maciej Kuźmiński

dramaturgia, grafika: Adam Hypki

oświetlenie, scenografia: Michał Mackiewicz

projekt i wykonanie kostiumów: Emil Wysocki

reżyser prób, asystent: Tomasz Pomersbach

wykonawcy: Maciej Kuźmiński, Daniela Komędera, Agnieszka Bednarz

produkcja wykonawcza: Maciej Kuźmiński, Natalia Starowieyska

produkcja: Centrum Kultury w Lublinie, Wydział Teatru Tańca, PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Zduńskowolskie Centrum Integracji „Ratusz”, KP Media Poligrafia, laba off

czas trwania: 2 x 30 min.

premiera: 05.11.2014, Centrum Kultury w Lublinie

Makia

Makia – element hawajskiej metody medytacji huny, odnoszącej się do specyficznie pojmowanego skupienia jako umiejętności kierowania energią i posyłania jej tam, gdzie chcemy. Dla nas interesujące stają się nie tyle zasady same w sobie, ale analogie jakie można odnaleźć i użyć do pracy z tancerzem na płaszczyźnie różnych aspektów obecności scenicznej, koncentracji i połączenia ciała i umysłu, intencji i ruchu, i wreszcie relacji performer – widz.

Energia podąża za uwagą, Uwaga podąża za energią.
To, na czym się skupiamy rozwija się.
Ogniskując świadomość na jakiejś rzeczy powodujemy ruch energii.
Tworząc myślokształt nadajemy mu energię.
Percepcja jest ściśle związana z bodźcami zmysłowymi.
Ciało podąża za koncentracją.
Możemy świadomie obserwować swoją uwagę.
To, na czym skupia się umysł, staje się rzeczywistością.

tańczą: Monika Świeca, Marta Wołowiec / Grupa Wokół Centrum
koncepcja i choreografia: Agata Moląg (Syrek)
muzyka: Flying Lotus, BADBADNOTGOOD, Nicolas Jaar, Billie Holiday

Grupa Wokół Centrum

Aby w pełnym wymiarze realizować misję artystyczną, w marcu 2015 roku tancerki Centrum zawiązały kolektyw Grupa Wokół Centrum, który swoimi założeniami i strukturą ma oddawać nowego ducha miejsca. Idea powstania Grupy wyrosła z głębokiej potrzeby współpracy z innymi twórcami, zrzeszonymi lub niezależnymi, owocującej bogactwem inspiracji i różnorodnością w budowaniu scenicznego przekazu. Wierzymy, że tylko spotkania, a czasem nawet zderzenia odmiennych estetyk ruchowych, poglądów na sztukę, budują nową jakość. Interesuje nas to, co powstaje na styku. Wymiana inicjuje w nas kreatywny rozwój, a poznawanie tego co odmienne, pozwala na stopniowe klarowanie się własnego języka scenicznego wyrazu. Czerpiemy z tego co prywatne, niesceniczne, parateatralne, czasem uznane powszechnie za nieprofesjonalne, aby budować kompozycje bliższe widzowi mentalnie. Artyzmu szukamy w prostocie, przekazu w cytatach z życia, a smaku i waloru w  ruchu. Nigdy nie zapominamy o tym, że jesteśmy tancerzami, a więc ruch jest naszym głównym narzędziem. Jednocześnie nie zapominamy o tym, że uwielbiamy być widzami – pokazujemy na scenie tylko to, co same chciałybyśmy zobaczyć. Trzon Grupy stanowią tancerki Centrum trenujące ze sobą regularnie w stałym składzie: Agata Syrek, Monika Świeca i Marta Wołowiec. To one, w zależności od koncepcji,  zapraszają do współpracy zagranicznych gości, niezależnych lub zrzeszonych twórców, tancerzy, performerów czy aktorów. Pierwszą deklaracją artystyczną była premiera spektaklu Makia w wykonaniu Marty Wołowiec i Moniki Świecy w choreografii Agaty Moląg (Syrek). Grupa Wokół Centrum sprawuje opiekę nad wydarzeniami i obszarem działań edukacyjnych w KCC: tworzy program Małego Teatru Ruchu, Pracowni METAfizyczna i STUDIA TAŃCA oraz program warsztatów i kursów, produkuje własne spektakle, realizuje projekty artystyczne, nawiązuje kontakty i poszukuje zagranicznych partnerów.

Projekt Różnica i Powtórzenie – Tournée został zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2015.

Więcej na stronie: www.scenadlatanca.pl

Logo Scena dla tańca (miniaturka)   IMIT (miniaturka)

powiązane

Ludzie

Maciej Kuźmiński

Maciej Kuźmiński

  • choreograf
  • tancerz
  • pedagog

Krakowskie Centrum Choreograficzne zaprasza na pokaz dwóch spektakli jednego wieczoru: Różnica i Powtórzenie Macieja Kuźmińskiego oraz Makia Grupy Wokół Centrum. Pokaz spektaklu Różnica Powtórzenie realizowany jest w ramach projektu Różnica i Powtórzenie – Tournée. Różnica i Powtórzenie to dyptyk poruszający zagadnienia tożsamości ukazanej z dwóch perspektyw – jednostkowej i zbiorowej. Spektakle bezpośrednio nawiązują i czerpią z dzieł filozoficznych Różnica i powtórzenie Gillesa Deleuze’a oraz Powtórzenie Sørena Kirkegaarda. Przedstawienia ukazują odmienne podejścia do choreografii oraz są przeniesieniem na scenę dwóch języków ruchu rozwijanych od kilku lat przez autora – Dynamic Phrasing oraz pracy z podłogą. Życie tworzy różnice i nawet jeśli istnieje „reprodukcja”, to nigdy nie przebiega ona w sposób identyczny. Ja to ja, i ja istnieję tylko w jednym egzemplarzu. Ale świat nie jest, świat się wydarza. Tożsamość nie istnieje. Istnieje poszukiwanie. Wracamy tam, gdzie nigdy nie byliśmy. choreografia: Maciej Kuźmiński dramaturgia, grafika: Adam Hypki oświetlenie, scenografia: Michał Mackiewicz projekt i wykonanie kostiumów: Emil Wysocki reżyser prób, asystent: Tomasz Pomersbach wykonawcy: Maciej Kuźmiński, Daniela Komędera, Agnieszka Bednarz produkcja wykonawcza: Maciej Kuźmiński, Natalia Starowieyska produkcja: Centrum Kultury w Lublinie, Wydział Teatru Tańca, PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Zduńskowolskie Centrum Integracji „Ratusz”, KP Media Poligrafia, laba off czas trwania: 2 x 30 min. premiera: 05.11.2014, Centrum Kultury w Lublinie Makia Makia – element hawajskiej metody medytacji huny, odnoszącej się do specyficznie pojmowanego skupienia jako umiejętności kierowania energią i posyłania jej tam, gdzie chcemy. Dla nas interesujące stają się nie tyle zasady same w sobie, ale analogie jakie można odnaleźć i użyć do pracy z tancerzem na płaszczyźnie różnych aspektów obecności scenicznej, koncentracji i połączenia ciała i umysłu, intencji i ruchu, i wreszcie relacji performer – widz. Energia podąża za uwagą, Uwaga podąża za energią. To, na czym się skupiamy rozwija się. Ogniskując świadomość na jakiejś rzeczy powodujemy ruch energii. Tworząc myślokształt nadajemy mu energię. Percepcja jest ściśle związana z bodźcami zmysłowymi. Ciało podąża za koncentracją. Możemy świadomie obserwować swoją uwagę. To, na czym skupia się umysł, staje się rzeczywistością. tańczą: Monika Świeca, Marta Wołowiec / Grupa Wokół Centrum koncepcja i choreografia: Agata Moląg (Syrek) muzyka: Flying Lotus, BADBADNOTGOOD, Nicolas Jaar, Billie Holiday Grupa Wokół Centrum Aby w pełnym wymiarze realizować misję artystyczną, w marcu 2015 roku tancerki Centrum zawiązały kolektyw Grupa Wokół Centrum, który swoimi założeniami i strukturą ma oddawać nowego ducha miejsca. Idea powstania Grupy wyrosła z głębokiej potrzeby współpracy z innymi twórcami, zrzeszonymi lub niezależnymi, owocującej bogactwem inspiracji i różnorodnością w budowaniu scenicznego przekazu. Wierzymy, że tylko spotkania, a czasem nawet zderzenia odmiennych estetyk ruchowych, poglądów na sztukę, budują nową jakość. Interesuje nas to, co powstaje na styku. Wymiana inicjuje w nas kreatywny rozwój, a poznawanie tego co odmienne, pozwala na stopniowe klarowanie się własnego języka scenicznego wyrazu. Czerpiemy z tego co prywatne, niesceniczne, parateatralne, czasem uznane powszechnie za nieprofesjonalne, aby budować kompozycje bliższe widzowi mentalnie. Artyzmu szukamy w prostocie, przekazu w cytatach z życia, a smaku i waloru w  ruchu. Nigdy nie zapominamy o tym, że jesteśmy tancerzami, a więc ruch jest naszym głównym narzędziem. Jednocześnie nie zapominamy o tym, że uwielbiamy być widzami – pokazujemy na scenie tylko to, co same chciałybyśmy zobaczyć. Trzon Grupy stanowią tancerki Centrum trenujące ze sobą regularnie w stałym składzie: Agata Syrek, Monika Świeca i Marta Wołowiec. To one, w zależności od koncepcji,  zapraszają do współpracy zagranicznych gości, niezależnych lub zrzeszonych twórców, tancerzy, performerów czy aktorów. Pierwszą deklaracją artystyczną była premiera spektaklu Makia w wykonaniu Marty Wołowiec i Moniki Świecy w choreografii Agaty Moląg (Syrek). Grupa Wokół Centrum sprawuje opiekę nad wydarzeniami i obszarem działań edukacyjnych w KCC: tworzy program Małego Teatru Ruchu, Pracowni METAfizyczna i STUDIA TAŃCA oraz program warsztatów i kursów, produkuje własne spektakle, realizuje projekty artystyczne, nawiązuje kontakty i poszukuje zagranicznych partnerów. Projekt Różnica i Powtórzenie – Tournée został zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2015. Więcej na stronie: www.scenadlatanca.pl   

Natalia Starowieyska

Natalia Starowieyska

  • menadżerka kultury
  • producentka

Krakowskie Centrum Choreograficzne zaprasza na pokaz dwóch spektakli jednego wieczoru: Różnica i Powtórzenie Macieja Kuźmińskiego oraz Makia Grupy Wokół Centrum. Pokaz spektaklu Różnica Powtórzenie realizowany jest w ramach projektu Różnica i Powtórzenie – Tournée. Różnica i Powtórzenie to dyptyk poruszający zagadnienia tożsamości ukazanej z dwóch perspektyw – jednostkowej i zbiorowej. Spektakle bezpośrednio nawiązują i czerpią z dzieł filozoficznych Różnica i powtórzenie Gillesa Deleuze’a oraz Powtórzenie Sørena Kirkegaarda. Przedstawienia ukazują odmienne podejścia do choreografii oraz są przeniesieniem na scenę dwóch języków ruchu rozwijanych od kilku lat przez autora – Dynamic Phrasing oraz pracy z podłogą. Życie tworzy różnice i nawet jeśli istnieje „reprodukcja”, to nigdy nie przebiega ona w sposób identyczny. Ja to ja, i ja istnieję tylko w jednym egzemplarzu. Ale świat nie jest, świat się wydarza. Tożsamość nie istnieje. Istnieje poszukiwanie. Wracamy tam, gdzie nigdy nie byliśmy. choreografia: Maciej Kuźmiński dramaturgia, grafika: Adam Hypki oświetlenie, scenografia: Michał Mackiewicz projekt i wykonanie kostiumów: Emil Wysocki reżyser prób, asystent: Tomasz Pomersbach wykonawcy: Maciej Kuźmiński, Daniela Komędera, Agnieszka Bednarz produkcja wykonawcza: Maciej Kuźmiński, Natalia Starowieyska produkcja: Centrum Kultury w Lublinie, Wydział Teatru Tańca, PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Zduńskowolskie Centrum Integracji „Ratusz”, KP Media Poligrafia, laba off czas trwania: 2 x 30 min. premiera: 05.11.2014, Centrum Kultury w Lublinie Makia Makia – element hawajskiej metody medytacji huny, odnoszącej się do specyficznie pojmowanego skupienia jako umiejętności kierowania energią i posyłania jej tam, gdzie chcemy. Dla nas interesujące stają się nie tyle zasady same w sobie, ale analogie jakie można odnaleźć i użyć do pracy z tancerzem na płaszczyźnie różnych aspektów obecności scenicznej, koncentracji i połączenia ciała i umysłu, intencji i ruchu, i wreszcie relacji performer – widz. Energia podąża za uwagą, Uwaga podąża za energią. To, na czym się skupiamy rozwija się. Ogniskując świadomość na jakiejś rzeczy powodujemy ruch energii. Tworząc myślokształt nadajemy mu energię. Percepcja jest ściśle związana z bodźcami zmysłowymi. Ciało podąża za koncentracją. Możemy świadomie obserwować swoją uwagę. To, na czym skupia się umysł, staje się rzeczywistością. tańczą: Monika Świeca, Marta Wołowiec / Grupa Wokół Centrum koncepcja i choreografia: Agata Moląg (Syrek) muzyka: Flying Lotus, BADBADNOTGOOD, Nicolas Jaar, Billie Holiday Grupa Wokół Centrum Aby w pełnym wymiarze realizować misję artystyczną, w marcu 2015 roku tancerki Centrum zawiązały kolektyw Grupa Wokół Centrum, który swoimi założeniami i strukturą ma oddawać nowego ducha miejsca. Idea powstania Grupy wyrosła z głębokiej potrzeby współpracy z innymi twórcami, zrzeszonymi lub niezależnymi, owocującej bogactwem inspiracji i różnorodnością w budowaniu scenicznego przekazu. Wierzymy, że tylko spotkania, a czasem nawet zderzenia odmiennych estetyk ruchowych, poglądów na sztukę, budują nową jakość. Interesuje nas to, co powstaje na styku. Wymiana inicjuje w nas kreatywny rozwój, a poznawanie tego co odmienne, pozwala na stopniowe klarowanie się własnego języka scenicznego wyrazu. Czerpiemy z tego co prywatne, niesceniczne, parateatralne, czasem uznane powszechnie za nieprofesjonalne, aby budować kompozycje bliższe widzowi mentalnie. Artyzmu szukamy w prostocie, przekazu w cytatach z życia, a smaku i waloru w  ruchu. Nigdy nie zapominamy o tym, że jesteśmy tancerzami, a więc ruch jest naszym głównym narzędziem. Jednocześnie nie zapominamy o tym, że uwielbiamy być widzami – pokazujemy na scenie tylko to, co same chciałybyśmy zobaczyć. Trzon Grupy stanowią tancerki Centrum trenujące ze sobą regularnie w stałym składzie: Agata Syrek, Monika Świeca i Marta Wołowiec. To one, w zależności od koncepcji,  zapraszają do współpracy zagranicznych gości, niezależnych lub zrzeszonych twórców, tancerzy, performerów czy aktorów. Pierwszą deklaracją artystyczną była premiera spektaklu Makia w wykonaniu Marty Wołowiec i Moniki Świecy w choreografii Agaty Moląg (Syrek). Grupa Wokół Centrum sprawuje opiekę nad wydarzeniami i obszarem działań edukacyjnych w KCC: tworzy program Małego Teatru Ruchu, Pracowni METAfizyczna i STUDIA TAŃCA oraz program warsztatów i kursów, produkuje własne spektakle, realizuje projekty artystyczne, nawiązuje kontakty i poszukuje zagranicznych partnerów. Projekt Różnica i Powtórzenie – Tournée został zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2015. Więcej na stronie: www.scenadlatanca.pl   

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close