Spektakle

Tarnów/VI Festiwal Scena Otwarta: Scena Offowa – Maciej Kuźmiński „Maciej Kuźmiński”, Jakub Margosiak i Anna Mikuła „Kaj dzias”, spektakl warsztatowy „Usłyszeć taniec”

Zdjęcie: Tarnów/VI Festiwal Scena Otwarta: Scena Offowa – Maciej Kuźmiński „Maciej Kuźmiński”, Jakub Margosiak i Anna Mikuła „Kaj dzias”, spektakl warsztatowy „Usłyszeć taniec”

Maciej Kuźmiński. Fot. Ludovic des Cognets

Wersja do druku

Udostępnij

VI Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca SCENA OTWARTA to cykliczne zdarzenie, które w tej edycji ukazuje teatr tańca w bogatym kontekście polskiej i światowej kultury. Gromadzi w jednym miejscu wybitne a także nowatorskie zespoły i artystów z całego świata popularyzując dokonania teatru tańca. Program VI Sceny Otwartej obejmuje spektakle teatru tańca prezentujące światowej sławy polskich i zagranicznych choreografów.

W ramach Sceny Offowej festiwalu w sobotę o godz. 19.00 w Centrum Sztuki Mościce zostaną pokazane dwa przedstawienia: Maciej Kuźmiński Macieja Kuźmińskiego, Kaj dzias Jakuba Margosiaka i Anny Mikuły. Prezentacjom spektakli towarzyszyć będzie pokaz warsztatowy Usłyszeć taniec. Spektakl Usłyszeć taniec będzie podsumowaniem warsztatów dla osób niesłyszących i niedosłyszących organizowanych w ramach projektu Terapia tańcem. Warsztaty ruchu przeprowadzone będą pod okiem wykwalifikowanych tancerzy i pedagogów a zadanie będzie skierowane do uczniów i wychowanków szkół i ośrodków dla osób głuchych w regionie tarnowskim.

O spektaklach:

Maciej Kuźmiński

Ten w pełni improwizowany spektakl łączy ruch, dźwięk, oświetlenie, tekst, kontekst, oraz atmosferę w tworzony ad-hoc spektakl. W obliczu braku struktury wykonawca, próbując utrzymać przy życiu swoje długie solo, zmierzyć się musi z kompozycyjnym wyzwaniem, co uwidocznia jego mocne i słabe strony. Tematem staje się sam proces twórczy, co pozwala na postawienie swojego rodzaju zwierciadła dla oczekiwań widza w stosunku do formy spektaklu tańca w ogóle. Stworzony bez budżetu, nie posiadający rejestracji wideo ani powtarzalnej struktury spektakl, podnosi kwestie dotyczące produkcji i produktu. Zmieniając Macieja Kuźmińskiego w rodzaj niekończącej się próby otwartej, artysta kwestionuje ideę instnienia zamkniętego dzieła.

Skromna, ale naprawdę wciągająca produkcja, sięgająca głęboko do artystycznych doświadczeń twórcy.

Andrzej Z. Kowalczyk, „Kurier Lubelski”

Kaj dzias

Podobno u Romów ciągle gra muzyka nawet wtedy, gdy nie ma co jeść, dlatego że życie wtedy staje się znośniejsze. Od czarów, obrzędów, muzyki, pieśni, tańca, podróży, po oszustwa, kradzieże i prześladowania. Opowieść z różnych perspektyw, trochę magiczna i zarazem dobitnie dosłowna. O Cyganach? O ludziach? Chcemy zrozumieć coś o sobie patrząc na innych.

O twórcach:

Maciej Kuźmiński – tancerz, choreograf i pedagog działający niezależnie od 2007 roku w kraju i za granicą. Od września 2016. kierownik Artystyczny Teatru Tańca Caro w Siedlcach. Znany magazyn Dance Tabs opisał spektakl Room 40 Kuźmińskiego jako doskonale łączący piękno i koncept, co trafnie określa styl choreografa. Jego prace, formalnie odważne i operujące osadzonym, dynamicznym ruchem, pokazywane były od 2013 r. ponad 50 razy w 10 krajach. Twórca został również laureatem znaczących nagród za choreografię, w tym Nagrody Publiczności na Polskiej Platformie Tańca 2014, czy II Nagrody i nagrody Scapino Production na Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym w Hannowerze. Kuźmiński ukończył z wyróżnieniem studia BA Dance Theatre, oraz MA Choreography na prestiżowym konserwatorium Trinity Laban w Londynie.

Jakub Margosiak – absolwent I LO im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie (gdzie założył swój pierwszy zespół – Teatr Mamrocząc, odnoszący sukcesy na ogólnopolskich festiwalach teatrów młodzieżowych). Obecnie jest studentem V roku Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie oraz wolny słuchacz na Wydziale Teatru Tańca PWST w Bytomiu. Jako student PWST podsumował swoją edukację spektaklem dyplomowym Na L… w reż. Aleksandry Koniecznej. Występował też w spektaklach Si C’etait ma rue reż. Pauliny Almeida, Dawida Zakowskiego (Teatr La Pailette – Francja), Collective Jumps chor. Isabelle Schad (Art Station Foundation – Poznań), As We Lay Dying stworzonym przez The Bruce High Quality Foundation (BHQF) w ramach benefitu FADA: House of Madness (WatermillCenter – Nowy Jork) oraz tworzył własne projekty artystyczne: Pomieszczenie zmysłów oraz Prywata konceptualna. Ponadto brał udział w International Summer Program organizowanym przez Roberta Wilsona, w Watermill Center w Nowym Jorku, prowadził warsztaty i wygłaszał prelekcje podczas International Dance Symposium Dancing in the Body of Nature organizowanym przez International Dance Committee of the International Theatre Institute w ramach 35th ITI World Congress w Manaus w Brazylii. Jako członek International Dance Comittee, ma możliwość wyboru międzynarodowej sławy artysty, który stworzy przesłania na Międzynarodowy Dzień Tańca. Jest również asystentem u prof. Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowskiej z przedmiotu „Techniki taneczne” oraz stypendystą Rektora PWST w Krakowie. Z Tarnowem związany jest poprzez udział w spektaklu On silence w choreografii Hege Haagenrud i Iwony Pasińskiej w Centrum Sztuki Mościce, a także zdobytą Nagrodą Główną i Nagrodą Jury na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Tańca Scena Otwarta w konkursie Make Move za choreografię Prywata konceptualna.

Anna Mikuła – pochodzi z Tarnowa, gdzie ropoczęła swoją edukację taneczną w Zespole Tańca Nowoczesnego DSA pod kierownictwem Teresy Lamot oraz Ognisku Baletowym prowadzonym przez Adama Kawę i Edytę Korus. Dwukrotnie wzięła udział w projekcie Sceny Otwartej – tańczyła w spektaklu Głębia w choreografii Marty Pietruszki. Od 2012 roku jest studentką Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Jest asystentką choreografa oraz tancerką w spektaklu dyplomowym Out Cry w reż. i choreografii Edana Gorlickiego. Gra w spektaklu dyplomowym Wiele hałasu o nic w reż. Briana Michaelsa. Tańczy w spektaklach: Podziemne Słońca i Czytanka Performatywne w Teatrze Tańca i Ruchu ROZBARK w Bytomiu (reż. i chor. Anna Piotrowska), Kocham tylko i wyłącznie całym sercem nie-rozłącznie Magdalenę (chor. Jacek Łumiński), I have a dream w Gliwickim Teatrze Muzycznym (chor. Roger Lybeck, Jan Åström), Metro (chor. Paweł Zaufal), Speed dates show w choreografii i reżyserii absolwentów PWST, nagrodzonym na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niezależnych w Ostrowie Wielkopolskim. Współtworzyła spektakl After glow we współpracy z The School for the Arts of Dance, Kibbutzim College of Education Technology and Arts w Tel Awiwie oraz międzynarodowy spektakl Much Ado About Nothing w reż. Briana Michaelsa podczas Folkwang Shakespeare Festival w Essen, pracując z grupami aktorów z Republiki Południowej Afryki, Australii i Niemiec. Współpracowała z Galerią Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach w projekcie Do sztuki gotowi start oraz z Maciejem Kuźmińskim przy tworzeniu spektaklu Róźnica i powtórzenie. Gra w misterium scenicznym Ich gehe und suche w Krakowskiej Operze Kameralnej w reżyserii Wacława Jankowskiego. Jest laureatką konkursu Artists in residence organizowanego przez Stalker Teatro-officine CAOS w Turynie, gdzie odbyła rezydencję artystyczną, tworząc spektakl Three days of snow – extended wraz z Dariuszem Nowakiem i Kamilem Pilarskim. Jest finalistką w konkursie SzólóDuó Nemzetközi Tánc Fesztivál 2015 w Budapeszcie, podczas którego prezentowała duet Three days of snow. Ta sama praca zdobyła dwie nagrody: Joanny Leśnierowskiej i Eryka Makohona w ramach konkursu 3…2…1 TANIEC! w Krakowskim Centrum Choreograficznym, a także nagrodę jurorską podczas konkursu Sense of Move w Centrum Sztuki Mościce. Jest finalistką międzynarodowego konkursu Eurovision Young Dancers organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2013 roku. Otrzymała stypendium rektora PWST za osiągnięcia artystyczne w latach 2013/2014 i 2014/2015, a także stypendium programu Erasmus+ na odbycie stażu artystycznego w Faido Dance Company w Amsterdamie w 2017 roku. Współpracuje z Maciejem Kuźmińskim jako tancerka w spektaklu Room 40 oraz tworząc nowy spektakl przy Teatrze Tańca Caro w Siedlcach.

Do pobrania:

PROGRAM FESTIWALU

Strona festiwalu:  www.scenaotwarta.pl

 

Międzynarodowy Festiwal Teatrów  Tańca Scena Otwarta  finansowany z budżetu Województwa Małopolskiego oraz współfinansowany z budżetu Miasta Tarnowa.

Scena Otwarta 2016 logo (miniaturka)Małopolska logo (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close