
Różnica. Fot. Katarzyna Machniewicz.
W czwartek 6 października w Lublinie startuje XXI edycja Konfrontacji Teatralnych, które potrwają do 15 października. Jak piszą jej kuratorzy, Marta Keil i Grzegorz Reske, „jednym z zadań festiwalu jest nieustanne poszukiwanie i nazywanie nowych, nieoczywistych sposobów rozumienia języka teatralnego oraz rozwijanie krytycznego dyskursu”. Dlatego w programie XXI edycji festiwalu znajdą się spektakle twórców, którzy proponują nowe, fascynujące języki teatralne, od lat konsekwentnie wyznaczają własne sposoby rozumienia teatru i pociągają za sobą wielu następców.
Dlatego w programie XXI edycji festiwalu znajdą się spektakle twórców, którzy proponują nowe, fascynujące języki teatralne, od lat konsekwentnie wyznaczają własne sposoby rozumienia teatru i pociągają za sobą wielu następców. Jest wśród nich (wciąż słabo znana w Polsce) rewelacyjna katalońska grupa Señor Serrano, swobodnie i twórczo posługująca się nowymi technologiami, laureaci nagrody Srebrnego Lwa na Biennale Weneckim w 2015 roku za „stworzenie nowego języka teatralnego”. Pojawi się również Toshiki Okada, jedna z najważniejszych postaci teatru na świecie, z najnowszym spektaklem swojej grupy Chelfitsch. Po raz pierwszy będziemy gościć na Konfrontacjach gwiazdę sceny niezależnej, Ivo Dimcheva – performera totalnego.
Powrócą natomiast Gob Squad – polską premierę będzie miało ich znakomite przedstawienie War and Peace, koprodukowane przez Konfrontacje, a także doskonale znana lubelskiej publiczności Penny Arcade, która pokaże swój najnowszy spektakl Longing Lasts Longer. Ponadto swoją książkę Artysta w pracy prezentować będzie wybitna badaczka sztuk performatywnych Bojana Kunst, która poprowadzi również seminarium.
Na szczególne miejsce zasługuje nowy spektakl Agaty Siniarskiej i Mădăliny Dan Mothers of Steel, którego Konfrontacje Teatralne są koproducentem. Pokaz podczas festiwalu będzie pierwszą popremierową prezentacją. W programie także inne prezentacje projektów interdyscyplinarnych, korzystających z ruch, jak znany i doceniany Delfin, który mnie kochał Kolektywu a1 oraz Usland. Śladami Leonard Z. (Mateusz AtmanAgnieszka Jakimiak, Daniel Malone, Agata Siniarska) – jedyny pokaz w Polsce. Reżyserka Delfina…, Magdalena Szpecht, pokaże również swój spektakl Schubert, zrealizowany w Teatrze im. Szaniawskiego w Wałbrzychu dzięki współpracy aktorów teatru i słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Choreografem spektaklu jest Paweł Sakowicz.
Prezentujemy wybrane wydarzenia:
Bojana Kunst: Artysta w pracy – wykład i promocja polskiego wydania książki
10 października godz. 15.00
Wykład Bojany Kunst oraz promocja polskiego wydania książki Artist at Work, przygotowanego wspólnie przez Konfrontacje Teatralne i Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
***
7 października godz. 22.00
Ivo Dimchev: Songs from my shows
Artysta wymykający się prostej charakterystyce. Dimchev od lat pracuje na przecięciu tańca, muzyki, wideo i performansu. W swoich kolejnych spektaklach radykalnie opisuje relacje międzyludzkie, względność relacji pomiędzy płcią fizyczną a kulturową. Od początku jego pracy artystycznej ważnym elementem kolejnych projektów są wykonywane na żywo piosenki i arie operowe. Do Lublina Dimchev przywozi kompilację najważniejszych utworów ze swojej dotychczasowej działalności.
8-9 października godz. 22.00
Penny Arcade: Longing Last Longer
Lubelscy widzowie doskonale ją pamiętają. Jej brawurowy spektakl B.!D.!F.!W.! zrobił na zeszłorocznych Konfrontacjach prawdziwą furorę. Penny Arcade, legendarna performerka niezależnej sceny Nowego Jorku, jedna z gwiazd Andy’ego Warhola, powróci ze swoim najnowszym przedstawieniem Longing Last Longer, znakomicie przyjętym m.in. w Londynie, Nowym Jorku i Sydney.
10 października godz. 22.00
Mădălina Dan/Agata Siniarska: Mothers of Steel
Spektakl przygotowany przez dwie znakomite choreografki młodego pokolenia: Agatę Siniarską, na co dzień związaną z Berlinem, i Madalinę Dan, dzielącą czas między Bukaresztem a Berlinem. Projekt jest kontynuacją programu Identity.Move! realizowanego przez EEPAP w Lublinie w 2013 i 2014 roku, a powstał w koprodukcji z programem Stary Browar Nowy Taniec w Poznaniu, prowadzonym przez Joanną Leśnierowską. Lubelska premiera.
11 października godz. 20.00, 12 października godz. 19.00
Teatr im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu: Schubert. Romantyczna kompozycja na dwunastu wykonawców i kwartet smyczkowy
Głównym bohaterem spektaklu Schubert. Romantyczna kompozycja na dwunastu wykonawców i kwartet smyczkowy jest muzyka i przetworzone wątki z biografii romantycznego kompozytora, Franza Schuberta. Ze sceny zabrzmi jego najsłynniejszy utwór Śmierć i dziewczyna wraz z nowoczesnym komentarzem skomponowanym przez Wojciecha Blecharza. Punkt wyjścia dla tej scenicznej Schubertiady, złożonej z aktorów wałbrzyskiego teatru i grupy seniorów, studentów Sudeckiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku stanowią ciała wykonawców i ich poczucie humoru.
12 października godz. 17.00 (angielska wersja językowa), godz.19.00 (polska wersja językowa)
Atman / Jakimiak / Malone / Siniarska: Usland
W Usland podążamy śladem Leonarda Z., artysty polskiego pochodzenia, który zamieszkał na Islandii. Szukając tropów prowadzących do Leonarda, musimy uważnie śledzić własne kroki, które czasem zamazują pozostałe ślady. Rozmowy z islandzkimi twórcami i politykami, oczekiwania i własne przeżycia z podróży po „kraju lodu i ognia” zderzone są z projektem alternatywnej ekonomii i uwodzicielskim wizerunkiem odległej wyspy. Jak wyglądałyby nasze życia w jednym z najszczęśliwszych krajów? Czy chcemy wyobrażać sobie życie w świecie innym niż ten, który znamy?
I czy na pewno wyobrażamy sobie lepszy, a nie gorszy świat?
Koprodukcja Instytutu Goethego i Centrum Kultury w Lublinie (Konfrontacje Teatralne) z okazji Sympozjum Kulturalnego„Tauschen und Teilen” w Weimarze 2016. Projekt powstał w ramach programu rezydencyjnego „Sąsiedzi”, prowadzonego przez Konfrontacje Teatralne.
12 października godz. 16.30 (wersja językowa), godz.19.00 (angielska wersja językowa)
Kolektyw 1a: Delfin, który mnie kochał
Fenomen minionego sezonu teatralnego. Dolphin_who_loved_me oparty na finansowanym przez NASA eksperymencie Johna C. Lilly’ego z lat 60., którego celem było uczenie delfinów angielskiego, i związanej z tym historią miłości delfina Petera do Margaret Howe Lovatt. W projekcie ścieżkę dźwiękową stanowią oryginalne nagrania delfinich dźwięków nagrywane pod wodą oraz fragmenty lekcji udzielanych przez Margaret. Produkcja została nagrodzona wyróżnieniem Jury podczas 100° Berlin Festival 2015. Projekt rozwijany był w ramach rezydencji teatralnych Sopot Non Fiction 2014.
Pliki do pobrania:
Strona festiwalu: www.konfrontacje.pl