
Fot. M. Loginov.
Krakowskie Reminiscencje Teatralne w 2015 roku obchodzą czterdziesty jubileusz. Z tą rocznicą związany będzie tzw. podtytuł festiwalu: 40 Off KRT oraz nowe logo. Festiwal przypomni swoje korzenie, poprzez wystawy oraz działania tzw. „retrospektywne” związane z przybliżeniem historii najistotniejszych prezentacji z ostatnich 40 lat. Celem festiwalu jest zwrócenie uwagi na współczesny Off, jako „awangardę sztuki podziemia”, szukając źródeł teatru, w sensie rytuału i obrzędu, angażując czynnie odbiorcę. Festiwal będzie pewnego rodzaju konfrontacją z kulturą teatru instytucjonalnego, gdzie łączą się ze sobą sztuki wizualne z żywym słowem, ruchem oraz muzyką. Dyrekcję festiwalu w zmienionej formule objęły Ana Nowicka i Monika Kufel – założycielki Teatru Barakah.
Na inaugurację festiwalu, w poniedziałek 12 października o godz. 15.00 na Błoniach odbędzie się pokaz projektu Planetary Dance. Jest to coroczne światowe wydarzenie, zapoczątkowane przez wybitną tancerkę i improwizatorkę, Annę Halprin. Do wydarzenia przypominającego prawdziwy taneczny rytuał dołączyć mogą wszyscy chętni – taniec odbywać się będzie w takt bębnów muzyków z Filadelfii. Wydarzenie poprowadzą: Iwona Olszowska, Marta Pietruszka, Katarzyna Skawińska, Natalia Iwaniec, Paulina Wysocka. Muzyka: Poet AF Black & Ankh Orchestra w składzie: Ankh Nans i Bryan Green. Postać Anny Halprin powróci podczas Americano z Jadwigą Majewską – będzie to wykład o artystce połączony z pokazem filmu Returning home (15 października godz. 14.00 w Teatrze Barakah).
Ponadto na festiwalu swoje prace pokażą japońskie artystki – mieszkające w Krakowie Miho Iwata pokaże interdycyplinarny projekt performatywny Niewidzialne miasto (13 października godz. 17.00, Muzeum Archeologiczne). Idea tego projektu odwołuje się do problematyki redefiniowania tożsamości miejsca (miasta). Artystka ma z założenia odnaleźć ważne z jej punktu widzenia miejsca i (od)tworzyć ich pamięć oraz historię, teraźniejszość i potencjał, a także symboliczny wektor zmian. Natomiast Yuko Kaseki, mieszkająca w Berlinie, wystąpi w solowym performansem butoh Shoot Jeez My Gosh®, inspirowanym powieścią amerykańskiego pisarza, Henry’ego Dargera (16 października godz. 20.00, Rotunda). Spektakl podejmuje problem ambiwalentnego stosunku bezsilności wobec systemu przemocy i brutalnego terroru współczesnego świata. 14 października o godz. 12.00 w Bunkrze Sztuki odbędzie się także rozmowa z obiema artystkami.
Przed spektaklem, o godz. 18.00, w Teatrze Barakah odbędzi się prezentacja Sen Ginko – filmu autorstwa młodego argentyńskiego artysty, Jady Sirkina. Jest to abstrakcyjna podróż do wnętrza umysłu, posiadająca formę efemerycznego video-art’u, stworzona we współpracy z argentyńską tancerką butoh, Rheą Volij.
W ramach festiwalu Teatr Kud Ljud zaprasza na performans Streetwalker. W duchu Marcela Duchampa codzienne elementy miasta przekształcają się w dzieła sztuki. Znaki drogowe, rozbite szyby, porzucone przedmioty i zakamarki dzielnicy Podgórze zmieniają się w dzieła Picassa, Sasnala i wielu innych utalentowanych artystów. Ten interdyscplinarny projekt słoweńskiego kolektywu artystycznego Kud Ljud rozszerza pojęcie „ready made” przy wykorzystaniu istniejących elementów codziennego życia miasta. Pokazy zaplanowane są w Galerii Sztuki na Polu 16 października o godz. 14.00 i 17.00 oraz 17 października o godz. 12.00 i 15.00.
Na spotkania wstęp wolny, obowiązuje rezerwacja miejsc.
Szczegółowe informacje o wydarzeniach:
Planetary Dance – Taniec w imię pokoju
Miho Iwata: Niewidzialne miasto
Kawa po japońsku z Miho Iwatą i Yuko Kaseki
Americano z Jadwigą Majewską – wykład o Annie Halprin oraz projekcja filmu Returning home
Sen Ginko – premiera filmu Jady Sirkina oraz wykład Rajel Matsili
Yuko Kaseki: Shoot Jeez My Gosh®
***