
„Empatia, choreografia i śmiech jako nadzieja dla ludzkości. Komizm w sztuce tańca i choreografii w Polsce w XXI wieku”, Hanna Raszewska-Kursa; Fot. Andrzej Stawiński
Niedawno opublikowana została dysertacja doktorska Hanny Raszewskiej-Kursy, teoretyczki i historyczki tańca XX i XXI wieku.
Autorka analizuje funkcjonowanie komizmu w tańcu scenicznym, co prowadzi do szerszych rozważań o potencjale sztuki tańca i choreografii w zakresie wpływu na otoczenie. Rozważa komizm jako narzędzie artystyczne, wyrastające z kultury, i jako narzędzie kulturowe, mogące kształt tejże kultury zmieniać. Podkreśla, że taniec spośród innych sztuk wyróżnia to, że i na scenie, i na widowni przywraca on połączenie mentalnego i cielesnego, sztucznie rozdzielanych przez przeintelektualizowane podejścia filozoficzne. Kinestetyczny kanał odbioru sztuki tańca i choreografii sprawia, że jest ona istotnym polem treningowym empatii. Ponieważ zaś empatia jest jednym z najważniejszych czynników zwiększających możliwości przetrwania, a etycznie stosowany komizm sprzyja współodczuwaniu, to stosowanie komizmu w tańcu scenicznym może być jednym z istotnych narzędzi wspierających szanse ludzkości w obliczu światowego, wielowymiarowego kryzysu, z jakim się obecnie mierzymy.
O autorce:
Hanna Raszewska-Kursa – absolwentka Polonistyki UW, Podyplomowych Studiów Teorii Tańca UMFC i studiów doktoranckich w Instytucie Sztuki PAN. Ukończyła też szkolenie w Instytucie Choreologii w Poznaniu oraz kurs „Choreografia w Centrum” 2016 w Centrum w Ruchu. Jej artykuły naukowe można znaleźć m.in. w „Studia Choreologica” i prestiżowych monografiach, a teksty krytyczne i publicystyczne – na łamach taniecPOLSKA.pl, teatralny.pl, „nietakt!tu” czy „Didaskaliów”.
Do swoich najważniejszych osiągnięć zalicza założenie i wieloletnie prowadzenie Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej, książkę Teoria tańca w polskiej praktyce napisaną w ramach stypendium MKiDN i wydaną w programie wydawniczym IMiT, monografię pod swoją redakcją pt. Taniec w Warszawie – społeczeństwo, edukacja, kultura kultura. Wydawnictwo pokonferencyjne CST w Warszawie 2018 oraz opracowanie z dr Aleksandrą Kleinrok i mgr Zuzanną Kupidurą w ramach „Muzycznych białych plam” IMiT katalogu Bibliografia zagadnień tańca 1967-2017. Wybrane obszary, liczącego 7702 pozycje.
Praktyka taneczna, bezpośrednie doświadczanie ciałem różnych rodzajów ruchu jest nieodzownym elementem jej warsztatu pracy. Naukę i praktykę tańca i innych form ruchowych traktuje jako wzbogacenie zestawu narzędzi, którymi posługuje się w pracy teoretycznej.
Książka została wydana w serii Dysertacje Doktorskie Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk, pod red. Joanny M. Sosnowskiej, t. XXI, redakcja naukowa tomu: Iga Kruk-Żurawska.
Wydana nakładem Instytutu Sztuki PAN, w Warszawie w grudniu 2023 roku.
Książkę będzie można kupić od 21 stycznia na stronie Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk – Książki (ispan.pl), jak również w sprzedaży stacjonarnej w siedzibie wydawnictwa i wybranych księgarniach