
Na zdjęciu: Janusz Orlik, Insight. Fot. Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.
W czasie przedświątecznego tygodnia, w dniach od 14- 20 grudnia CSW Zamek Ujazdowski zaprasza na TYDZIEŃ PERFORMANCE – cykl spektakli tańca współczesnego, performansów i koncertów. W ramach wydarzenia zostaną również pokazane prace polskich tancerzy i choreografów. W poniedziałek 15 grudnia Janusz Orlik pokaże spektakl Insight, we wtorek 16 grudnia w Lokalu A-I-R Laboratory Magda Ptasznik wystąpi z performansem surfing, natomiastw piątek 19 grudnia spektakl Ramony Nagabczyńskiej New (Dis)Order, w którym występują Iza Chlewińska, Magda Jędra i Mariusz Raczyński. Pokaz Insight odbywa się w ramach Polskiej Platformy Tańca 2014.
WSTĘP WOLNY.
Kuratorzy o spektaklach: W spektaklu tanecznym Janusz Orlik zaprosi w podróż labiryntem ludzkiego ciała poddawanego codziennej kakofonii bodźców. W tajniki choreografii eksperymentalnej, która tworzy warunki dla odmiennego doświadczania świata, wprowadzi nas Magda Ptasznik. Natomiast Ramona Nagabczyńska w niezwykle energetycznym performance pokaże, jak muzyka wnika w ciała performerów i daje impuls do kolejnych działań ruchowych.
O spektaklach:
Insight poszukuje fizycznej i wizualnej reprezentacji dla emocjonalnych stanów wyalienowania z otaczającej nas rzeczywistości. Umieszczając bohatera w jednocześnie realnej i metaforycznej przestrzeni sceny gęstej od mikrogestów, cieni i głosów, spektakl zderza ze sobą świat zewnętrzny i wewnętrzny oferując nam wgląd w niejednoznaczne, często wszystkim nam bliskie, emocjonalne stany. Przełożone na intensywny język ruchu i obrazu, wciągają nas w pełną napięcia podróż labiryntem ludzkiego ciała dzień po dniu zderzającego się z kakofonią otaczających go bodźców. Insight powstał jako kolejna odsłona trwającego od blisko 10 lat artystycznego dialogu między Januszem Orlikiem a Joanną Leśnierowską i jest trzecim solo Janusza w ramach programu Stary Browar Nowy Taniec. Janusz Orlik i Joanna Leśnierowska otrzymali Nagrodę Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za najlepszą choreografię przyznaną podczas Polskiej PlatformyTańca 2014.
premiera: 3 marca 2013, Studio Słodownia +3, Stary Browar, Poznań
pomysł i ruch: Janusz Orlik / Joanna Leśnierowska
wykonanie: Janusz Orlik
dramaturgia i reżyseria światła: Joanna Leśnierowska
remix dźwięku: Janusz Orlik
scenografia: Marta Wyszyńska
realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski
oprawa wizualna: Michał Łuczak
produkcja: © 2013 Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Pokaz w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie odbywa się w ramach Polskiej Platformy Tańca 2014.
Partner: Instytut Muzyki i Tańca
***
surfing
surfing to laboratorium w którym podmiotowość działań podlega rozproszeniu. To performans sieci aktywacji – fizyczna akcja ciała wprawia obiekty w ruch, a ich (re)akcje inicjują i transformują kolejne akcje. Surfing to rytuał uwalniania obiektów, a lepiej ujmując rytuał rozluźniania naszego sposobu ich postrzegania. W szerszej perspektywie to propozycja postrzegania rzeczywistości, dodania nowych artykulacji do doświadczenia środowiska i czasu.
surfing aktywuje materię skupiając się na jej powierzchni, w kontakcie z nią szuka doświadczania. Uwagę kieruję ku temu, co na wierzchu, co widoczne i dostępne. surfing prowokuje zderzenia powierzchni, tarcia, zarysowania, obserwuje kierunki w przestrzeni, odległości, zmieniającą się dynamikę i różnice energetyczne akcji, w których powierzchnie spotykają się.
Warszawska premiera surfing odbędzie sie w ramach programu Badanie/Produkcja. Taniec w procesie artykulacji realizowanym przez Fundację Burdąg oraz TYGODNIA PERFORMANCE.
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.
Wymagana wcześniejsza rezerwację miejsc pod adresem biuro@burdągstudio.com
Pierwszeństwo wejścia na spektakl będą miały osoby z rezerwacją
***
New (Dis)Order
Taniec rockowy był zazwyczaj wybujały i w anarchistyczny sposób skomplikowany. Taniec teatralny był zaś minimalistyczny, był tańcem pieszych. Popularny żart podsumowywał tę sytuację: We wczesnych latach 60-tych ludzie szli na koncert taneczny by popatrzeć jak inni stoją. Po koncercie wszyscy razem szli na imprezę potańczyć.
Cynthia Novack, Looking at Movement as Culture.
Spektakl to pętla energii idąca z muzyki w ciała performerów i stamtąd kontynuująca swoją drogę jako impuls do podejmowania przez performerów kolejnych działań ruchowych. Charakter tych działań przeskakuje pomiędzy spontanicznością a cytatem, intymnością a hedonizmem, wyzwoleniem a destrukcją i zaraża widza nie tylko energią i napięciem, ale też empatią. Dzięki subtelnemu wpleceniu estetyki tanecznej w działania, widz odnosi wrażenie jakby brał udział w imprezie, a nie spektaklu tanecznym.
Choreografia: Ramona Nagabczyńska (z dużym wkładem twórczym tancerzy)
Występują: Izabela Chlewińska, Magdalena Jędra, Mariusz Raczyński
Światła: Jan Cybis
Muzyka: Chinawoman, NEU!, Nisennenmondai, Ścianka, David Bowie
Ramona Nagabczyńska (ur. Toronto, Kanada) – rozpoczęła swoją edukację taneczną w Pa
Partnerzy: Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Burdąg, Komuna//Warszawa
Spektakl zrealizowany dzięki środkom ze stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego