
Zero Jigen, Rytuał dla Japonii ’69: Strefy osobliwego seksu (Ritual forNippon ’69: Bizarre Sex Zones), reżyseria : Nakajima Sadao, Ginza, Tokio, lipiec 1968, fot. Kitade Yukio, dzięki uprzejmości: Kato Yoshihiro.
Poza kadrem / Poza centrum. Alternatywne historie performansu to trzecia część programu badawczego Muzeum Sztuki Nowoczesnej poświęconego sztukom performatywnym, przygotowywana we współpracy z André Lepeckim – profesorem Performance Studies na Uniwersytecie w Nowym Jorku (NYU) oraz w Sztokholmie (Uniarts).
Wzrost znaczenia performansu we współczesnych praktykach artystycznych zachęca do postawienia pytania o charakterze chronologiczno-politycznym: jakie inne historie performansu mogą kryć się jeszcze za powszechnie przyjętymi wielkimi narracjami, które ugruntowały jego rodowód na obszarze USA oraz Europy Zachodniej?
W ostatnich latach historycy sztuki i kuratorzy z różnych części świata próbowali zrewidować genealogie performansu, przyglądając się alternatywnym, marginalnym, pozostającym na uboczu miejscom jego powstawania oraz nieoczekiwanym liniom wpływów, którym podlegał. Cykl wykładów Poza kadrem / Poza centrum. Alternatywne historie performansu zaprasza pięciu wybitnych historyków i kuratorów – z Japonii, Brazylii, Słowenii, Rosji i Portugalii – do zaprezentowania swoich badań, a tym samym włączenia się w podjętą przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej próbę przepisania historii sztuki z innych perspektyw.
Program rozpoczyna się w lutym i potrwa do maja 2015.
Pierwsze spotkanie z cyklu odbędzie się w dniach 26-27 lutego 2015. O godz. 18.00 w czwartek odbędzie wykład Raiji Kurody Wywracanie codzienności. Rytualna sztuka performansu w Japonii lat 60. XX wieku, natomiast dzień później o godz. 18.00 organizatorzy zapraszaną na seminarium z Rajim Kurodą i André Lepeckim, obejmujące pokaz filmowych dokumentacji performansu z lat 60. XX wieku w Japonii. Wstęp na oba wydarzenia jest wolny.
Miejsce: MSN, ul. Emilii Plater 51.
Harmonogram:
(Uwaga! Pierwszego dnia odbywa się wykład, drugiego seminarium)
26/27 lutego (czwartek/piątek) – Raiji Kuroda (historyk sztuki i kurator, Fukuoka Asian Art Museum, Japan)
11/12 marca (środa/czwartek) – Claudia Calirman (historyczka sztuki, kuratorka i profesor w John Jay College, CUNY)
1/2 kwietnia (środa/czwartek) – Verónica Metello (historyczka sztuki, kuratorka i pracownik naukowy w Centrum Studiów Interdyscyplinarnych XX wieku, Coimbra University)
15/16 kwietnia (wtorek/środa) – Nataša Petrešin-Bachelez (historyczka sztuki, kuratorka i wykładowczyni w École des hautes études en sciences sociales, Paris)
13/14 maja (środa/czwartek) – Sasha Obukhova (historyczka sztuki, kuratorka, dyrektorka Art Projects Foundation)