W dniach 4-6 lutego  2022 w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu odbędzie się kolejna odsłona projektu Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych. Tym razem organizatorzy zaproszą widzów w intrygującą i tajemniczą podróż, którą rozpocznie spektakl site-specific dla jednego widza Alicja w Krainie Czarów Teatru A Part w reżyserii Marcina Hericha. Do jego realizacji artystki potrzebują pełnego zaufania uczestników i chwilowego porzucenia świata realnego… Ponadto publiczność będzie miała okazję zinterpretować prawie 300-letni japoński podręcznik anatomii wraz z autorkami spektaklu Anatomie – Katarzyną Pastuszak i Natalią Chylińską z Teatru Amareya. Będzie też mogła zastanowić się nad budowaniem przestrzeni do dialogu, między innymi z osobami niesłyszącymi – w spektaklu Nie mów nikomu Adama Ziajskiego. Interdyscyplinarne zdarzenie Weroniki Fibich i Ewy Łukasiewicz Dwa pokoje przedstawia zapomniane historie osób, zamieszkujących łódzkie getto w latach 1940-44. Na koniec odbędzie się koncert Cicho w wykonaniu Marty Andrzejczyk.

Wersja do druku

Udostępnij

Program odsłony lutowej:

pt. 4.02.2022, od 17.00 | Studio Na Grobli
sob. 5.02.2022, od 12.00 | Studio Na Grobli
niedz. 6.02.2022, od 12.00 | Studio Na Grobli

Alicja w Krainie Czarów
Spektakl site-specific Teatru A Part dla jednego widza

Spektakl – czasami pośrednio i luźno, innym razem wprost – odwołuje się do wątków z tytułowej powieści oraz losów jej bohaterki Alicji, umieszczając je w kontekstach współczesnych i uniwersalnych. Przedstawienie przywołuje także fakty i mity na temat inspiracji i osobistych powodów powstania książki, znanych z biografii jej autora, purytańskiego pastora i profesora matematyki z czasów wiktoriańskich, miłośnika niewieścich wdzięków i pasjonata fotografii. Kolaż wykorzystanych w przedstawieniu motywów balansuje między naturalizmem i surrealizmem, brutalizmem i oniryką, groteską i horrorem.

UWAGA: Spektakl nie jest przeznaczony dla osób cierpiących na klaustrofobię, epilepsję oraz o znacznej niepełnosprawności ruchowej. Dla widzów od 18. roku życia.

4.02.2022, 20.00 | Sala Teatru Laboratorium

Anatomie | 解剖学
Spektakl Natalii Chylińskiej i Katarzyny Pastuszak

W roku 1774 wydano w Japonii Kaitai Shinsho (解体新書) – nowy podręcznik anatomii opracowany w języku japońskim z inicjatywy Sugity Genpaku. Za tekst źródłowy posłużyła publikacja autorstwa Johanna Adama Kulmusa (pierwotnie wydana po łacinie około 1722 roku w Gdańsku) Tabulae Anatomicae, w tłumaczeniu holenderskim (Ontleedkundige Tafelen). Niemal 300 lat później artystki z Gdańska szukają wielogłosowej anatomii; zaglądają pod powierzchnię, otwierają szczeliny i nasłuchują szmerów, pomruków, wybuchów, osunięć, wibracji. Próbują uchwycić to, co żywe, (nie)nazwane – na styku ludzkiego i nieludzkiego.

sob. 5.02.2022, 20.00 | Piekarnia

Nie mów nikomu
Spektakl w reżyserii Adama Ziajskiego

Od twórcy:

Jestem głęboko przejęty i zawstydzony stanem językowej wspólnoty. Mam nieodparte wrażenie, że używanie słów i ich znaczeń z coraz większą intensywnością staje się narzędziem zbiorowej konfrontacji; walki wszystkich ze wszystkimi. Nie budujemy przestrzeni do spotkania w dialogu, szacunku i wzajemnym zrozumieniu. Daliśmy przyzwolenie na życie w świecie budowanym ze strachu i uprzedzeń; w świecie, w którym zawłaszczanie języka realizuje się w fakcie odbierania innym prawa do głosu. Do realizacji spektaklu zaprosiłem osoby niesłyszące. Wśród nich jest również jedna osoba niewidoma. Na początku czułem się zawstydzony tym, jak reaguję i co o nich wiem. Dzisiaj chciałbym krzyknąć: wybieram milczenie! Ale jak tu wykrzyczeć takie wyznanie?

Adam Ziajski

niedz. 6.02.2022, 18.00 | Sala Teatru Laboratorium

Dwa pokoje
Interdyscyplinarne zdarzenie/performans Weroniki Fibich i Ewy Łukasiewicz

Od twórczyń:

Przez drobiny opowiadamy losy ludzi, którzy w łódzkim getcie spędzili część swojego życia. Próbujemy szkicować z pamięci przeszłość. Taki rysunek jest w pewien sposób dwoistą uwagą lub uważnością na to, co pochodzi z przeszłości i uważnością na siebie samych, do których prywatnie to coś przychodzi. O wartości tych rysunków przesądza fakt, że udało się powiązać i przepleść prywatne z publicznym, wyrozumowane z intuicyjnym, przypomniane z odczuwanym. Akcja Dwa pokoje jest interdyscyplinarnym zdarzeniem poświęconym pamięci Litzmannstadt Getto. Wskazujemy te obszary topografii, które ze względu na ich bolesną i niejednoznaczną historię są zapomniane lub pomijane milczeniem.

niedz. 6.02.2022, 20.00 | Piekarnia

Cicho
Koncert/performans Marty Andrzejczyk

O Cicho powiedziano już wiele; że nie pozwala się łatwo sklasyfikować; że jest bardziej audycją poetycką niż recitalem; że jest zwarte tematycznie, spójne brzmieniowo. Stwierdzono, iż słuchacze otrzymują niebanalny przegląd wątków tanatycznych uobecnionych między innymi w tekstach Leśmiana, Poświatowskiej, Miłosza, Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i Świrszczyńskiej. Że jest tam po prostu wszystko; wszystko z tego i tamtego świata, podane w sposób prosty, a przy tym wyjątkowy; że trafia bezpośrednio do serca, albo że po wysłuchaniu chce się umierać. Cicho, które nadal będzie osadzone w szczelinie pomiędzy światami, jak zwykle będzie balansowało w warstwie muzycznej, pomiędzy tym, co znane, a tym, co nowe, niepokojące i dziwne. Będzie materializować słowa.

***

„Szczeliny” to projekt, w którym pragnę połączyć różne formy sztuki, począwszy od teatru, performansu rozumianego również jako body art, instalacji, fotografii, filmu czy muzyki. Z ogromną przyjemnością przyglądam się, jak te struktury przenikają się, mam poczucie, że ta przestrzeń nie ma końca i to jest fascynujące – mówi Monika Wachowicz. – Szczelina powoduje tworzenie się kolejnych pęknięć – tak rodzą się kolejne przestrzenie performatywne.

Wśród tych przestrzeni znajdziemy m.in.: performans, seans teatralny, ruch, taniec, film, fotografię, instalację i koncert. Artystki podejmują w swoich pracach tematy śmierci i żałoby, wolności i praw kobiet, przemocy czy wykluczenia społecznego związanego z niepełnosprawnością. Szczeliny realizowane w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego są dedykowane Jolancie Brach-Czainie i jej książce Szczeliny istnienia.

Więcej w wywiadzie z Moniką Wachowicz:
https://taniecpolska.pl/krytyka/drobne-pekniecia-z-monika-wachowicz-rozmawia-katarzyna-waligora/

Organizator: Instytut im. Jerzego Grotowskiego

Patroni medialni: Onet.pl, radio Chillizet, telewizja Echo24, miesięcznik „Teatr”, e-teatr.pl, „Didaskalia. Gazeta Teatralna”, magazyn „Taniec”, magazyn „Szum”, TuWroclaw.com.
Matronat społeczny: Centrum Praw Kobiet
Współpraca medialna: taniecPOLSKA.pl

Więcej informacji i program „Szczelin”: grotowski-institute.pl/projekty/szczeliny/

Link do wydarzenia na Facebooku: https://fb.me/e/8KDVVMeHE

Bilety do kupienia: www.bilety.grotowski-institute.pl/

Natalia Chylińska, Katarzyna Pastuszak „Anatomie”. Fot. Piotr Nykowski

Adam Ziajski „Nie mów nikomu”. Fot. Maciej Zakrzewski

Weronika Fibich, Ewa Łukasiewicz „Dwa pokoje”. Fot. Piotr Nykowski

Marta Andrzejczyk „Cicho” . Fot. Maciej Lubieniecki

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close