W dniach 7-9 stycznia 2022 w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu odbędzie się kolejna odsłona projektu Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych. Tym razem zaproszone twórczynie zaskoczą różnorodnością formy. Swoją sztukę performerki zaprezentują nam między innymi w postaci poematu dokumentalnego Kobiety, strasznie śmiać się! (Rita Jankowska i Maja Miro), spektaklu taneczno-ruchowego Cztery (Teatr A Part i Teatr Amareya) czy monodramu W zawieszeniu (Monika Wachowicz). Pojawi się też okazja uczestniczenia w bogato ilustrowanym wykładzie o twórczości światowej sławy surrealisty Hansa Bellmera Niedowidzenie istnienia, który będzie równocześnie punktem wyjścia do dalszej dyskusji. Ponadto organizatorzy zapraszają na wystawę fotografii Joanny Nowickiej Cząstki oraz na pokaz filmu Angelica [tragedia] o hiszpańskiej reżyserce Angelice Liddell, znanej polskim widzów między innymi z pokazów na Festiwalu „Dialog”.
Program odsłony styczniowej:
7.01, godz. 17.00 | Studio Na Grobli
Kobiety, strasznie śmiać się!
Poemat dokumentalny Rity Jankowskiej i Mai Miro
Koniec przemocy to utopia. Przemoc jest i będzie. Ale na naszych oczach kończy się właśnie wewnętrzny świat ofiarniczy kobiet. Świat cierpienia, krzywdy i żalu – przemilczanych. Kobiety odważają się wypowiadać ból. To tylko dziesięć historii naszych przyjaciółek. Dziesięć mikronarracji o przemocy domowej, społecznej i wojennej, którymi nicujemy przestrzeń i czas. Gdy odsłaniamy najbardziej intymne momenty transformacyjne kobiet i mówimy głosem naprawionej kobiecości, ciała, seksualności, ale też samotności i wizji, zatrzymujemy wahadło uderzające w nas, kobiety, ale i w mężczyzn. Zatrzymujemy ruch cierpienia.
7.01, godz. 20.00 | Piekarnia
Cztery
Spektakl taneczno-ruchowy Teatru A Part i Teatru Amareya.
Dla widzów od 18. roku życia. Zawiera sceny nagości.
Cztery performerki, kobiety, osoby, ciała.
Cztery w Japonii i Korei jest homofonem słowa „śmierć”.
W kulturze europejskiej jest liczbą człowieka, symbolizuje materię i doczesny porządek.
Cztery strony świata, cztery pory roku i cztery żywioły.
Czterej jeźdźcy Apokalipsy.
Cztery rzeczy nienasycone: otchłań, łono niewiasty, ziemia i ogień.
(Marcin Herich)
sob. 8.01, godz. 18.00 | Czytelnia im. Ludwika Flaszena
Niedowidzenie istnienia. Hans Bellmer poprzez Jolantę Brach-Czainę
Wykład Natalii Kruszyny
Lękamy się głębi zmysłowych odczuć, przeraża nas zarówno piękno, jak i nędza ludzkiego, czyli… naszego ciała. Niedowidzenie istnienia jest tak niepokojące, pisała Jolanta Brach-Czaina w „Szczelinach istnienia”. Czy spojrzenie na twórczość Bellmera – czasem posądzanego nawet o mizoginię – poprzez polską biblię feminizmu mogłoby pomóc we „wniknięciu” weń czyli pokochaniu jego sztuki?
sob. 8.01, godz. 20.00 | Czytelnia im. Ludwika Flaszena
Angélica [tragedia]
Film o Angélice Liddell w reżyserii Manuela Fernándeza-Valdésa
Angélica Liddell jest katalońską dramaturżką, reżyserką i aktorką. Jej dramaty oraz przedstawienia autorskie są wystawiane na scenach całego świata. Liddell aktualnie przygotowuje swój kolejny spektakl „Całe niebo nad ziemią (syndrom Wendy)”, a Manuel Fernández-Valdés postanawia sportretować ją w filmie. Stała się ona jedną z głównych europejskich twórczyń teatru autorskiego. Jej sztuka jest autobiograficzna i bezkompromisowo eksponuje najgłębsze pokłady bólu artystki. Taka decyzja wpływa na jej sposób pracy i na wszystkie osoby, które z nią pracują. Każdy z jej współpracowników musi sam zadecydować, jak daleko może się posunąć. Angélica [tragedia] to film o ludziach zaprzedanych sztuce i niespokojnych relacjach między twórczością a życiem.
niedz. 9.01, godz. 19.00 | Piekarnia
Cząstki
Wystawa fotografii Joanny Nowickiej inspirowanych spektaklami Moniki Wachowicz
Cykl fotografii Cząstki to ilustracje interpretujące emocje i uczucia, których doświadcza człowiek. Potrzeba przełożenia emocji na obrazy zrodziła się u Joanny Nowickiej w odpowiedzi na zmieniającą się rzeczywistość, na zauważalne nieprzyjazne zmiany antagonizujące wobec siebie ludzi. Zaprosiła do współpracy aktorkę Teatru A Part Monikę Wachowicz, która wprowadziła równowagę w ten cykl. Monika podkreśliła, że człowiek nie składa się tylko ze złych postaw i zachowań, czuje również miłość, empatię, bywa dobry. Ma wybór. Postanowiły więc zachować tę równowagę w fotografiach i stworzyły 12 ilustracji o tytułach: bezpieczeństwo, bezsilność, ból, dobro, miłość, rozkosz, samotność, siła, strach, wstyd, złość i wolność.
niedz. 9.01, godz. 20.00 | Piekarnia
W zawieszeniu
Monodram Moniki Wachowicz w reżyserii Artiego Grabowskiego.
Spektakl dla widzów od 18. roku życia. Zawiera sceny nagości.
W zawieszeniu jest kameralnym, a zarazem dynamicznym seansem teatralnym z pogranicza teatru wizualnego i fizycznego. To dramaturgiczna próba zmierzenia się z tematem tabu, jakim jest choroba onkologiczna. To opowieść o walce, o codziennych bitwach o godność, o cierpieniu i bólu; o oswajaniu nieuniknionego, czerpaniu radości zaklętej w okruchach naszej egzystencji… o nadziei.
***
„Szczeliny” to projekt, w którym pragnę połączyć różne formy sztuki, począwszy od teatru, performansu rozumianego również jako body art, instalacji, fotografii, filmu czy muzyki. Z ogromną przyjemnością przyglądam się, jak te struktury przenikają się, mam poczucie, że ta przestrzeń nie ma końca i to jest fascynujące – mówi Monika Wachowicz. – Szczelina powoduje tworzenie się kolejnych pęknięć – tak rodzą się kolejne przestrzenie performatywne.
Wśród tych przestrzeni znajdziemy m.in.: performans, seans teatralny, ruch, taniec, film, fotografię, instalację i koncert. Artystki podejmują w swoich pracach tematy śmierci i żałoby, wolności i praw kobiet, przemocy czy wykluczenia społecznego związanego z niepełnosprawnością. Szczeliny realizowane w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego są dedykowane Jolancie Brach-Czainie i jej książce Szczeliny istnienia.
Więcej w wywiadzie z Moniką Wachowicz:
https://taniecpolska.pl/krytyka/drobne-pekniecia-z-monika-wachowicz-rozmawia-katarzyna-waligora/
Organizator: Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Patroni medialni: Onet.pl, radio Chillizet, telewizja Echo24, miesięcznik „Teatr”, e-teatr.pl, „Didaskalia. Gazeta Teatralna”, magazyn „Taniec”, magazyn „Szum”, TuWroclaw.com.
Matronat społeczny: Centrum Praw Kobiet
Współpraca medialna: taniecPOLSKA.pl
Więcej informacji i program „Szczelin”: grotowski-institute.pl/projekty/szczeliny/
Link do wydarzenia na Facebooku: https://fb.me/e/8KDVVMeHE
Karnet: 40/70 zł
Pojedyncze wydarzenie: 20/30 zł / Film: 10/20 zł
Na wystawę i wykład wstęp wolny.
Bilety do kupienia: www.bilety.grotowski-institute.pl/