W dniach 7-9 stycznia 2022 w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu odbędzie się kolejna odsłona projektu Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych. Tym razem zaproszone twórczynie zaskoczą różnorodnością formy. Swoją sztukę performerki zaprezentują nam między innymi w postaci poematu dokumentalnego Kobiety, strasznie śmiać się! (Rita Jankowska i Maja Miro), spektaklu taneczno-ruchowego Cztery (Teatr A Part i Teatr Amareya) czy monodramu W zawieszeniu (Monika Wachowicz). Pojawi się też okazja uczestniczenia w bogato ilustrowanym wykładzie o twórczości światowej sławy surrealisty Hansa Bellmera Niedowidzenie istnienia, który będzie równocześnie punktem wyjścia do dalszej dyskusji. Ponadto organizatorzy zapraszają na wystawę fotografii Joanny Nowickiej Cząstki oraz na pokaz filmu Angelica [tragedia] o hiszpańskiej reżyserce Angelice Liddell, znanej polskim widzów między innymi z pokazów na Festiwalu „Dialog”.

Wersja do druku

Udostępnij

Program odsłony styczniowej:

7.01, godz. 17.00 | Studio Na Grobli

Kobiety, strasznie śmiać się!
Poemat dokumentalny Rity Jankowskiej i Mai Miro

Koniec przemocy to utopia. Przemoc jest i będzie. Ale na naszych oczach kończy się właśnie wewnętrzny świat ofiarniczy kobiet. Świat cierpienia, krzywdy i żalu – przemilczanych. Kobiety odważają się wypowiadać ból. To tylko dziesięć historii naszych przyjaciółek. Dziesięć mikronarracji o przemocy domowej, społecznej i wojennej, którymi nicujemy przestrzeń i czas. Gdy odsłaniamy najbardziej intymne momenty transformacyjne kobiet i mówimy głosem naprawionej kobiecości, ciała, seksualności, ale też samotności i wizji, zatrzymujemy wahadło uderzające w nas, kobiety, ale i w mężczyzn. Zatrzymujemy ruch cierpienia.

7.01, godz. 20.00 | Piekarnia

Cztery
Spektakl taneczno-ruchowy Teatru A Part i Teatru Amareya.
Dla widzów od 18. roku życia. Zawiera sceny nagości.

Cztery performerki, kobiety, osoby, ciała.
Cztery w Japonii i Korei jest homofonem słowa „śmierć”.
W kulturze europejskiej jest liczbą człowieka, symbolizuje materię i doczesny porządek.
Cztery strony świata, cztery pory roku i cztery żywioły.
Czterej jeźdźcy Apokalipsy.
Cztery rzeczy nienasycone: otchłań, łono niewiasty, ziemia i ogień.
(Marcin Herich)

sob. 8.01, godz. 18.00 | Czytelnia im. Ludwika Flaszena

Niedowidzenie istnienia. Hans Bellmer poprzez Jolantę Brach-Czainę
Wykład Natalii Kruszyny

Lękamy się głębi zmysłowych odczuć, przeraża nas zarówno piękno, jak i nędza ludzkiego, czyli… naszego ciała. Niedowidzenie istnienia jest tak niepokojące, pisała Jolanta Brach-Czaina w „Szczelinach istnienia”. Czy spojrzenie na twórczość Bellmera – czasem posądzanego nawet o mizoginię – poprzez polską biblię feminizmu mogłoby pomóc we „wniknięciu” weń czyli pokochaniu jego sztuki?

sob. 8.01, godz. 20.00 | Czytelnia im. Ludwika Flaszena

Angélica [tragedia]
Film o Angélice Liddell w reżyserii Manuela Fernándeza-Valdésa

Angélica Liddell jest katalońską dramaturżką, reżyserką i aktorką. Jej dramaty oraz przedstawienia autorskie są wystawiane na scenach całego świata. Liddell aktualnie przygotowuje swój kolejny spektakl „Całe niebo nad ziemią (syndrom Wendy)”, a Manuel Fernández-Valdés postanawia sportretować ją w filmie. Stała się ona jedną z głównych europejskich twórczyń teatru autorskiego. Jej sztuka jest autobiograficzna i bezkompromisowo eksponuje najgłębsze pokłady bólu artystki. Taka decyzja wpływa na jej sposób pracy i na wszystkie osoby, które z nią pracują. Każdy z jej współpracowników musi sam zadecydować, jak daleko może się posunąć. Angélica [tragedia] to film o ludziach zaprzedanych sztuce i niespokojnych relacjach między twórczością a życiem.

niedz. 9.01, godz. 19.00 | Piekarnia

Cząstki
Wystawa fotografii Joanny Nowickiej inspirowanych spektaklami Moniki Wachowicz

Cykl fotografii Cząstki to ilustracje interpretujące emocje i uczucia, których doświadcza człowiek. Potrzeba przełożenia emocji na obrazy zrodziła się u Joanny Nowickiej w odpowiedzi na zmieniającą się rzeczywistość, na zauważalne nieprzyjazne zmiany antagonizujące wobec siebie ludzi. Zaprosiła do współpracy aktorkę Teatru A Part Monikę Wachowicz, która wprowadziła równowagę w ten cykl. Monika podkreśliła, że człowiek nie składa się tylko ze złych postaw i zachowań, czuje również miłość, empatię, bywa dobry. Ma wybór. Postanowiły więc zachować tę równowagę w fotografiach i stworzyły 12 ilustracji o tytułach: bezpieczeństwo, bezsilność, ból, dobro, miłość, rozkosz, samotność, siła, strach, wstyd, złość i wolność.

niedz. 9.01, godz. 20.00 | Piekarnia

W zawieszeniu
Monodram Moniki Wachowicz w reżyserii Artiego Grabowskiego.

Spektakl dla widzów od 18. roku życia. Zawiera sceny nagości.

W zawieszeniu jest kameralnym, a zarazem dynamicznym seansem teatralnym z pogranicza teatru wizualnego i fizycznego. To dramaturgiczna próba zmierzenia się z tematem tabu, jakim jest choroba onkologiczna. To opowieść o walce, o codziennych bitwach o godność, o cierpieniu i bólu; o oswajaniu nieuniknionego, czerpaniu radości zaklętej w okruchach naszej egzystencji… o nadziei.

***

„Szczeliny” to projekt, w którym pragnę połączyć różne formy sztuki, począwszy od teatru, performansu rozumianego również jako body art, instalacji, fotografii, filmu czy muzyki. Z ogromną przyjemnością przyglądam się, jak te struktury przenikają się, mam poczucie, że ta przestrzeń nie ma końca i to jest fascynujące – mówi Monika Wachowicz. – Szczelina powoduje tworzenie się kolejnych pęknięć – tak rodzą się kolejne przestrzenie performatywne.

Wśród tych przestrzeni znajdziemy m.in.: performans, seans teatralny, ruch, taniec, film, fotografię, instalację i koncert. Artystki podejmują w swoich pracach tematy śmierci i żałoby, wolności i praw kobiet, przemocy czy wykluczenia społecznego związanego z niepełnosprawnością. Szczeliny realizowane w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego są dedykowane Jolancie Brach-Czainie i jej książce Szczeliny istnienia.

Więcej w wywiadzie z Moniką Wachowicz:
https://taniecpolska.pl/krytyka/drobne-pekniecia-z-monika-wachowicz-rozmawia-katarzyna-waligora/

Organizator: Instytut im. Jerzego Grotowskiego

Patroni medialni: Onet.pl, radio Chillizet, telewizja Echo24, miesięcznik „Teatr”, e-teatr.pl, „Didaskalia. Gazeta Teatralna”, magazyn „Taniec”, magazyn „Szum”, TuWroclaw.com.
Matronat społeczny: Centrum Praw Kobiet
Współpraca medialna: taniecPOLSKA.pl

Więcej informacji i program „Szczelin”: grotowski-institute.pl/projekty/szczeliny/

Link do wydarzenia na Facebooku: https://fb.me/e/8KDVVMeHE

Karnet: 40/70 zł
Pojedyncze wydarzenie: 20/30 zł / Film: 10/20 zł
Na wystawę i wykład wstęp wolny.

Bilety do kupienia: www.bilety.grotowski-institute.pl/

Rita Jankowska i Maja Miro „Kobiety, strasznie śmiać się!”. Fot. Joachim Dąbrowski

Teatr A Part, Teatr Amareya „Cztery”. Fot. Agnieszka Seidel-Kożuch

Teatr A Part, Teatr Amareya „Cztery”. Fot. Agnieszka Seidel-Kożuch

„Niedowidzenie istnienia” Hans Bellmer, Półlalka, 1972, na wystawie w MHK 2015. Fot. Natalia Kruszyna

Na zdjęciu Natalia Kruszyna. Fot. Kuba Mann

Joanna Nowicka „Cząstki”. Fot. Małgorzata Wachowicz

Monika Wachowicz, Arti Grabowski „W zawieszeniu”. Fot. Małgorzata Wachowicz

Monika Wachowicz, Arti Grabowski „W zawieszeniu”. Fot. Małgorzata Wachowicz

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close