Wersja do druku

Udostępnij

14 czerwca 2020 roku, w wieku 69 lat zmarła wybitna amerykańska badaczka, krytyczka i historyczka tańca Sally Banes. Autorka książek Democracy’s Body: Judson Dance Theatre (1993), Greenich Village 1963: Avant-Garde Performance and the Effervescent Body (1993), Writing Dancing in the Age of Postmodernism (1994), Dancing Women: Female Bodies on Stage (1998), Subversive Expectations: Performance Art and Paratheater in New York, 1976-1985 (1998), jako redaktorka Reinventing Dance in the 60s: Everything was Possible, z przedmową Michaiła Barysznikowa oraz Before, Between and Beyond: Three Decades of Dance Writing (2007) i najsłynniejszej – Terpsichore in Sneakers: Post-Modern Dance (1987), wydanej także po polsku pod tytułem Terpsychora w tenisówkach: Taniec post-modern (2013).

 

Polskie wydanie Terpsychory… ukazało się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach I edycji Programu wydawniczego (2013) oraz w partnerstwie z Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk (wstęp: Jadwiga Majewska, tłumaczenie: Artur Grabowski i Jadwiga Majewska). Jest to pierwsze i, jak dotąd jedyne, na rynku polskim tłumaczenie z dorobku Banes. Książka należy do kanonu teoretycznych rozważań nad tańcem współczesnym. Spis treści i wstęp dostępne tutaj: https://www.taniecpolska.pl/files/txt/taniecpolska[pl]_554_20140327.pdf

 

Sally Banes była gwiazdą amerykańskiej krytyki tańca, ekspertką współczesnej sceny tańca i nowych trendów pojawiających się w sztuce. Jako pierwsza zaczęła dokumentować dokonania twórców amerykańskiej awangardy tanecznej. Kierowała Wydziałem Tańca w University of Wisconsin-Madison i była członkinią rady tegoż wydziału oraz prezeską i honorowym członkiem Society of Dance History Scholars. W 2003 roku została nagrodzona za wyjątkowy wkład w rozwój badań nad tańcem przez Congress of Research in Dance. Była też laureatką prestiżowej Bessie Award za całokształt działalności na rzecz krytyki tańca.

 

Swoją karierę pisarską rozpoczęła w 1973 roku w „Chicago Reader” jako recenzentka teatralna i… kulinarna. Pisała także recenzje książek dla „Chicago Tribune”. Przekonała wydawcę „Chicago Reader”, aby pozwolił jej uprawiać krytykę tańca na łamach magazynu, a z czasem objęła w nim posadę redaktorki działu taniec. Po przeprowadzce do Nowego Jorku kontynuowała pracę krytyczki tańca, a swoje teksty publikowała m.in. w „Village Voice”, „SoHo Weekly News” i „Dance Magazine”. Była też redaktorką akademickiego Dance Research Journal.   

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close