Autor: Magdalena Zielińska

21.03.2018 Magdalena Zielińska

Taniec na Platformie Współczesnych Węgierskich Sztuk Performatywnych (dunaPart 2017)

Węgierski taniec współczesny, pomimo niesprzyjającej sytuacji politycznej, rozwija się bardzo dynamicznie i od wielu lat ma się świetnie. Jego pełną paletę mieliśmy okazję zobaczyć na przełomie listopada i grudnia 2017 roku w Budapeszcie podczas dunaPart – Platformy Współczesnych Węgierskich Sztuk Performatywnych. Była to już czwarta edycja tego wydarzenia, odbywającego się w trybie biennalowym. dunaPart zainicjowana została w roku w 2008 roku przez Trafó House of Contemporary Art, najważniejszą na Węgrzech instytucję wspierającą scenę niezależną. Podczas ostatniej edycji wydarzenia zostało zaprezentowanych 25 pięć spektakli. Poza spektaklami teatralno-tanecznymi, goście platformy mogli również obejrzeć przedstawienia z obszaru nowego cyrku.

14.02.2018 Magdalena Zielińska

Międzykulturowy rytuał pożegnalny – o spektaklu „Requiem pour L.” Alaina Platela i Fabrizia Cassola

Punktem wyjścia Requiem pour L. jest utwór Mozarta, który zmarł w połowie pracy nad tym dziełem i mimo że była to kompozycja tworzona na zlecenie, autor czuł, że pisze muzykę na własne pożegnanie. Jego ostatnie dzieło to Requiem – msza dla zmarłego, od której wychodzą autorzy najnowszej premiery w Berliner Festspiele. Fabrizio Cassol czerpie tu z różnych tradycji muzycznych, tworząc z nich wyjątkową osobistą historię. Spektakl Platela i Cassola jest z pewnością niesamowitym przeżyciem muzycznym. Ale niespodziewanie niesie ze sobą również kilka refleksji o polityczności kultury oraz jej instytucjonalności. Jest to bardzo ważne przeżycie dla widza, który na najważniejszej niemieckiej...

29.03.2013 Magdalena Zielińska

Polski czy nie polski ? – dyskusja w czasie Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki

Polski taniec, polski teatr tańca. Pytania dotyczące  narodowości, tożsamości czy tradycji w tańcu są trudne. Oczywiste, że polski taniec jest polski. Ale gdy postawić pytanie, na czym ta polskość polega – już nie tak łatwo jest znaleźć na nie odpowiedź. A może wcale nie trzeba go definiować w żaden sposób. W końcu taniec, zwłaszcza taki, którego artyści kształcą się dzięki zagranicznym rezydencjom czy szkołom tańca, przekracza granicę narodowości. Takie było jedno ze stwierdzeń uczestników panelu dyskusyjnego, który odbył się w czasie Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki w Krakowie. Ale przecież kuratorki tego festiwalu, Jadwiga Majewska i Katarzyna Bester, nie bez powodu...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close