
24. Festiwal Tańców Dworskich „Cracovia Danza”. Fot. Tomasz Korczyński
W dniach 15–23 lipca w Krakowie odbył się 24. Festiwal Tańców Dworskich „Cracovia Danza”. Wydarzenie to jest organizowane nieprzerwanie od 2000 roku przez Balet Dworski Cracovia Danza, na czele z Romaną Agnel – Dyrektorką Naczelną i Artystyczną Zespołu, a także pomysłodawczynią, organizatorem i Dyrektorką Artystyczną Festiwalu. Tegoroczna edycja była związana z obchodami 550. rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika, a jej temat przewodni brzmiał: Gwiazdy, planety, kosmos a taniec dworski.
Pokazy, spektakle
Inauguracja Festiwalu, jak i wszystkie zaplanowane na ten dzień pokazy odbyły się – podobnie jak w roku poprzednim, na placu Jana Nowaka-Jeziorańskiego, przed Galerią Krakowską. To miejsce przyciągnęło na pokazy spektakli wielu widzów. Na festiwalowej scenie zaprezentowały się dwa zespoły tańców dworskich – Capella Antiqua Bialostociensis z Białegostoku (Dom Kultury Śródmieście) oraz Sanskriti Alknanda z New Delhi. Pierwszy z nich zaprezentował program podzielony na trzy części pt. Walka karnawału z postem w choreografii Dariusza Brojka i z ruchem pantomimicznym autorstwa Krzysztofa Antkowiaka. Drugi zaś wykonywał taniec kathak w dziele o tytule Kanha Re. Natomiast w przerwach pomiędzy pokazami tancerka Baletu Cracovia Danza – Ewelina Keller prowadziła warsztaty dla publiczności.
Gwoździem programu wieczoru inaugurującego Festiwal był spektakl gospodarzy, nawiązujący poniekąd do tegorocznej tematyki, a to za sprawą głównego bohatera, który wylądował na Księżycu. Mowa tu oczywiście o Panu Twardowskim, legendarnej postaci bezpośrednio związanej z Krakowem.
Pan Twardowski. Ale bajka! to spektakl baletowy, do którego choreografię, inscenizację i scenografię przygotowali Alina Towarnicka – pedagożka i choreografka oraz Dariusz Brojek – wieloletni solista, pedagog i choreograf zespołu. Legenda o mistrzu Twardowskim została wytańczona do kolażu muzycznego Stanisława Moniuszki. W rolach głównych zatańczyli dwaj młodzi, pełni energii tancerze – jako Diabeł wystąpił Maxim Berko, a jako Młody Twardowski – Georgij Andrejczenko. Publiczność nagrodziła artystów gromkimi brawami.
Warsztaty
Kolejne dni festiwalu – od poniedziałku do piątku – upływały już nie w formie scenicznej, lecz warsztatowej. Uczestnicy zajęć szlifowali trudne techniki różnych form tańców dworskich pod okiem mistrzów, takich jak: Alaknanda Dasgupta (indyjski taniec kathak), Marie-Claire Bär Le Corre (francuski taniec renesansowy), Alina Towarnicka (taniec klasyczny), Leszek Rembowski (dawny taniec polski),
Pierre-François Dollé (taniec barokowy), a także tancerze Baletu Cracovia Danza (Nikoleta Giankaki – taniec grecki, Małgorzata Nabrzeska – taniec hiszpański, Anna Szczotka – taniec francuski, Marta Yildiz – taniec włoski). Warsztaty odbywały się codziennie w godzinach 10.00–19.30 w kilku miejscach jednocześnie – w zależności od grupy, do której były adresowane: Warsztaty tańców dworskich (dla uczestników festiwalu, amatorów), Masterclass festiwalowy/ Masterclass Baletu Dworskiego dla tancerzy, uczniów i absolwentów szkół baletowych, Masterclass dla uczniów Ogólnokształcących Szkół Baletowych oraz Kraków tańczy pod Wawelem (bezpłatne warsztaty dla dzieci i młodzieży na świeżym powietrzu).
Uroczyste zakończenie warsztatów tanecznych w ramach 24. Festiwalu Tańców Dworskich „Cracovia Danza” odbyło się 21 lipca – w ramach Krakowskiego Balu Królewskiego – w Auli Akademii Muzycznej „Florianka”, podsumowujące pięciodniową pracę uczestników poszczególnych kursów tańca. Na scenie można było zobaczyć program artystyczny w wykonaniu wszystkich mistrzów tańca dworskiego, którzy co roku przybywają na ten krakowski festiwal, jak i samych jego Gospodarzy.
W pierwszej części pokazu pt. France – Pologne zespół „Helioskine” z Francji oraz Balet Dworski Cracovia Danza zaprezentowały program, w skład którego weszły pozycje, takie jak: suita Wenus i Adonis (muz. John Blow, wyk. Marie-Nathalie Lacoursière i Stéphanie Brochard), La Forlane (André Campra, wyk. Marty Yildiz), Les Folies Françaises (François Couperin, wyk. Marie-Nathalie Lacoursière i Pierre-François Dollé), Sonata na skrzypce d-moll (muz. Elizabeth Jacquet de la Guerre, chor. i wyk. Stéphanie Brochard), La Bourée d’Achille (muz. Jean Baptiste Lully, wyk. Małgorzata Nabrzeska i Michał Kępka), La Folia (muz. Andrea Faconieri, wyk. Marie-Nathalie Lacoursière, Stéphanie Brochard, Pierre-François Dollé, Małgorzata Nabrzeska, Marta Yildiz, Michał Kępka).
Druga część programu przeniosła wszystkich uczestników balu w świat legend i opowieści hinduskich, a to za sprawą znanego zespołu indyjskiego tańca klasycznego kathak, który również należy do grupy tańców dworskich – Alaknanda Sanskriti z New Delhi. W programie, który zespół zaprezentował na czele z mistrzynią tańca kathak – Alaknandą Dasguptą, znalazły się pozycje, takie jak: Kanha Re, Kalavati i Chap Tilak. Indyjskie tancerki w tańcu pełnym znaczących gestów, ekspresji i mimiki twarzy, ruchów nadgarstka, spojrzeń, ustawień głowy i ułożeń palców dłoni snuły opowieść za opowieścią.
Druga część balu miała już inny charakter: upłynęła w formie prezentacji uczestników wszystkich kursów warsztatowych oraz wspólnego tańca renesansowego, prowadzonego przez Marie-Claire Bär Le Corre. Wszyscy uczestnicy byli ubrani w kostiumy dobrane do stylu, nad którym pracowali. Można było zobaczyć uczestników kursu tańca staropolskiego – prowadzonego przez Leszka Rembowskiego – którzy wykonali kujawiaka oraz mazura. Następnie zaprezentowała się kameralna grupa tańca indyjskiego kathak – pod kierunkiem mistrzyni tego tańca, Alaknandy Dasgupty. Najliczniejsza z grup – prowadzona przez Marie-Claire Bär Le Corre – wykonała taniec renesansowy. Wtedy to Krakowski Bal Królewski dobiegł końca.
Prezentacje taneczne w muzeum i plenerze
Kolejny dzień festiwalu przeniósł uczestników oraz zainteresowaną tańcem dworskim publiczność do niedawno wyremontowanego Muzeum Czartoryskich na ul. Pijarskiej. W programie znalazła się powtórka repertuaru zespołu „Helioskine” z Francji oraz pokaz tańca barokowego w wykonaniu uczennic ogólnokształcących szkół baletowych.
Wieczorem, tego samego dnia, tym razem na płycie Rynku Głównego tancerze Baletu Dworskiego Cracovia Danza w programie pt. Alla Polacca zatańczyli tańce, takie jak: polonez, mazur i mazurek. Na pożegnanie – zgodnie z wieloletnią tradycją Festiwalu – tancerze baletu oraz uczestnicy wszystkich warsztatów odtańczyli wraz z publicznością i przechodniami poloneza Pożegnanie Ojczyzny Michała Kleofasa Ogińskiego. Do wspólnego tańca pod kierunkiem Romany Agnel dołączali seniorzy, młodzież, dzieci z rodzicami. Wśród tańczących znaleźli się również właściciele psów ze swoimi pupilami, a pod koniec dołączyła nawet para młoda w strojach weselnych. Uczestnicy tańca tworzyli kolejne figury poloneza – korowody, pary, czwórki, ósemki, ławy – a zakończyli go wspólnym ukłonem.
Finałowa Gala Festiwalowa Gwiazdy, planety, kosmos
Gala ostatniego dnia 24. Festiwalu Tańców Dworskich odbyła się we wnętrzach Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i składała się z trzech różnych części. W pierwszej z nich, w programie pokazu uczniów Masterclass, znalazły się pozycje, takie jak: Pavane J’ay du mal tant (Pierre Phalèse, Recueil de danceries, Anvers, 1583), Gaillarde la Milannoise (Orchésographie, 1588), Gaillarde percussion (Music Gaillarde pour un zarb et une danseuse, Sophie Rousseau, Compagnie Maître Guillaume, chor. Marie-Claire Bär Le Corre), La bourrée – Instruction pour danser (Darmstadt, 1612, muz. Capella de La Torre, Katharina Bäuml, Praetorius dances, rekonstrukcja – Pierre-François Dollé, Marie-Claire Bär Le Corre). Wymienione pozycje zostały przygotowane podczas warsztatów tańca renesansowego z Marie-Claire Bär Le Corre. Wykonano również Folie d’Espagne (muz. Jean-Baptiste Lully) z warsztatów tańca barokowego z Pierre’em-François Dollém oraz Entrée d’Apollon – Le Triomphe de l’Amour (muz. Jean-Baptiste Lully) z warsztatów tańca barokowego z Nikoletą Giankaki i Dariuszem Brojkiem.
W drugiej części zespół „Helioskine” z Francji po raz trzeci zaprezentował ten sam program, co w poprzednich dniach Festiwalu. W kolejnej części programu wystąpił zespół indyjskiego tańca kathak – Sanskriti Alaknanda z New Delhi w pełnym energii i indyjskiej mistyki tańcu. Tancerki wykonały „kosmiczny taniec wokół słońca”, w które wcieliła się sama mistrzyni – Alaknanda Dasgupta. Tancerki wirowały transowo, w szybkim tempie na całych stopach, pobrzękując dzwoneczkami owiniętymi wokół stóp, a charakterystyczne dla tańca kathak gesty, ekspresja i mimika twarzy stanowiły swoistą kosmiczną opowieść.
Po przerwie Balet Dworski Cracovia Danza pokazał spektakl stworzony na potrzeby tegorocznej tematyki Festiwalu, krążącej wokół Mikołaja Kopernika i jego słynnego dzieła O obrotach ciał niebieskich pt. Planety tańcem poruszone. Przedstawienie składało się z trzech części: Sen Kopernika to wprowadzenie do spektaklu, w którym widzowie poznali Mikołaja Kopernika oraz postacie alegoryczne: Astronomia, Słońce, Księżyc); O obrotach ciał niebieskich to oryginalne choreografie z epoki renesansu, ukazujące przemianę wizji świata z egocentrycznej w heliocentryczną. Tancerze w białych kostiumach z epoki i w maskach obrazujących planety i gwiazdy krążyli w taneczno-kosmicznej przestrzeni w uporządkowanym ruchu planet do muzyki Fabritia Carosa i Michaela Praetoriusa; Bal des étoiles – Bal gwiazd to oryginalne choreografie tańca barokowego z baletów do muzyki Jeana-Baptiste’a Lully’ego. W solowym popisie, niezwykle trudnym numerze techniki barokowej jako roztańczone Słońce zaprezentowała się Ewelina Keller; Ballet des planètes to stworzona do muzyki Marina Marais’go kolorowa plejada roztańczonych planet w oryginalnych kostiumach, bazująca na technice barokowej z przejściami rysunków scenicznych.
Poszczególne części spektaklu były rozdzielone oryginalnymi dźwiękami z kosmosu, wzbogacone plastycznymi projekcjami, elementami scenografii, grą świateł i kostiumami. Scenariusz, reżyserię i choreografie na podstawie oryginalnych choreografii Fabritia Carosa i Louisa Pécoura z XVI i XVII wieku przygotowała Romana Agnel.
A niedługo potem Romana Agnel – Dyrektorka Artystyczna Festiwalu Tańców Dworskich pożegnała publiczność słowami: „24. Festiwal Tańców Dworskich uważam za zamknięty! Do zobaczenia w przyszłym roku”.
24. Festiwal Tańców Dworskich „Cracovia Danza”. Fot. Tomasz Korczyński
24. Festiwal Tańców Dworskich „Cracovia Danza”. Fot. Tomasz Korczyński
24. Festiwal Tańców Dworskich „Cracovia Danza”. Fot. Tomasz Korczyński
24. Festiwal Tańców Dworskich „Cracovia Danza”. Fot. Tomasz Korczyński
24. Festiwal Tańców Dworskich „Cracovia Danza”. Fot. Tomasz Korczyński
24. Festiwal Tańców Dworskich „Cracovia Danza”. Fot. Tomasz Korczyński
24. Festiwal Tańców Dworskich „Cracovia Danza”. Fot. Tomasz Korczyński
taniecPOLSKA.pl