Ludzie tańca

Zdjęcie: Eugeniusz Papliński

Wersja do druku

Udostępnij

Tancerz, choreograf, kierownik baletu. Urodzony 18 września 1908 r. w Warszawie, zmarł 31 maja 1978 r. w Warszawie. W 1928 r. uzyskał dyplom warszawskiej szkoły baletowej, już od 1925 r. należał do zespołu baletowego Teatru Wielkiego, a po występie w „Pietruszce”, w latach 1926-1934 był jego solistą. W 1931 r., podczas przerwy w działalności baletu, zaangażował się do peryferyjnej Opery w Domu Żołnierza, gdzie podjął pierwsze prace choreograficzne. W 1933 r. występował gościnnie w teatrze Alhambra. W 1935 r. należał do zespołu Baletu Parnella. Od 1936 r. związał się z warszawskimi scenami operetkowymi jako choreograf i tancerz.. Do II wojny światowej występował w duecie z Miłą Kołpikówną. W latach 30-tych uczył tańca klasycznego w szkole Tacjanny Wysockiej. Podczas okupacji występował w jawnych teatrach Niebieski Motyl, Jar i Maska. W latach 1945-1949 występował z Kołpikówną w objazdach zespołu, który w latach 1947-1948 nosił nazwę Artystyczny Zespół Koncertowy Eugeniusza Paplińskiego. Współpracował jako choreograf z krakowskimi teatrami dramatycznymi. W sezonie 1949/50 był kierownikiem baletu i solistą opery w Poznaniu, w latach 1950-54 choreografem Zespołu Pieśni i Tańca „Mazowsze”. W 1955 r. zorganizował Polski Zespół Tańca i kierował nim do 1961 r. Po rozwiązaniu przeszedł z grupą swoich tancerzy do warszawskiej opery, gdzie w sezonie 1961/62 pracował jako kierownik baletu i choreograf. Od 1962 r. nie wiązał się z żadnym zespołem, opracowywał choreografię w teatrach operowych w kraju i za granicą oraz w teatrach dramatycznych.

Najważniejsze partie: Sobowtór Pulcinelli (Pulcinella), Baletmistrz Morys (Obrazek sprzed stu lat), Diabeł (Pan Twardowski), Paw (Paw i dziewczyna), Poeta (Karnawał), Młodzieniec (Noc Walpurgii).

Najważniejsze choreografie: balety – Paw i dziewczyna, Karnawał, Noc Walpurgii, Harnasie (Komische Oper w Berlinie, Kraków, Warszawa, Wrocław, Poznań), Wesele krakowskie w Ojcowie(Wrocław), Córka źle strzeżona(Łódź i Szczecin); choreografie do operetek – Wesoła wdówka, Zakochana królowa, Cnotliwa Zuzanna, Rosa Marie,Hrabina Marica, Królowa przedmieścia, Słomkowy kapeluszi Romans z wodewilu; dla teatru dramatycznego: Maskarada, Mazepa, Stara baśń; choreografie dla opery, w tym wielokrotnie choreografia do Halki Moniuszki (Poznań, Praga, Budapeszt, Helsinki, Berlin, Warszawa, Drezno, Wiedeń, Kraków, Hawana, Tokio); pierwszy program Zespołu Pieśni i Tańca „Mazowsze”.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close