Hanna Zawadzka-Korpolewska – choreografka i pedagożka, była tancerka Opery i Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, solistka Teatru Wielkiego w Warszawie i Zespołu Estradowego Marynarki Wojennej.
Urodziła się 20 listopada 1933 roku.
Była uczennicą Miejskiej Szkoły Baletowej w Warszawie i Liceum Choreograficznego w Gdańsku.
Zadebiutowała na deskach Opery i Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku w 1946 roku, gdzie tańczyła do roku 1961. W 1958 roku pracowała także jako solistka Zespołu Estradowego Marynarki Wojennej. W latach 1961–71 była solistką Opery i Teatru Wielkiego w Warszawie. W latach 1974–76 była także asystentką reżysera w Teatrze na Targówku w Warszawie.
Do jej ważniejszych kreacji należą takie role, jak: Panna Młoda w Weselu w Ojcowie (Studio Operowe przy Filharmonii Gdańskiej; 1952; chor. Janina Jarzynówna-Sobczak), Carewna w Ognistym Ptaku (Opera i Filharmonia Bałtycka; 1957; chor. Zbigniew Korycki), rola tytułowa oraz rola Macochy w Kopciuszku (Opera i Filharmonia Bałtycka; 1959; chor. Janina Jarzynówna-Sobczak), Młoda w Harnasiach (Opera i Filharmonia Bałtycka; 1960; chor. Janina Jarzynówna-Sobczak), Odylia w Jeziorze Łabędzim (Opera i Filharmonia Bałtycka; 1961; chor. Lew Iwanow, Włodzimierz Burmeister) Mercedes w Don Kichocie (Teatr Wielki w Warszawie; 1967; chor. Alieksiej Cziczinadze).
Jej kreacja roli Kopciuszka zapisała się jako niezapomniana, a o jej Macosze Tacjanna Wysocka pisała: „tak oryginalnej, interesującej Macochy jeszcze nie widzieliśmy. Zawadzka potrafiła odejść od banalnej groteski, stworzyła typ damy dystyngowanej, wyniosłej, a zarazem złośliwej i bardzo komicznej”
Tworzyła też inne role w spektaklach takich jak: Eugeniusz Oniegin (P. Czajkowski; 1959; Studio Operowe przy Filharmonii Bałtyckiej), Straszny Dwór (S. Moniuszko; 1950; Studio Operowe przy Filharmonii Bałtyckiej), Sprzedana Narzeczona (B. Smetana; 1950; Studio Operowe przy Filharmonii Bałtyckiej), Piotruś i Wilk (S. Prokofiew; 1952; Studio Operowe przy Filharmonii Gdańskiej), Pory Roku (A. Glazunow; 1952; Studio Operowe przy Filharmonii Gdańskiej), Trzewiczki (P. Czajkowski; 1952; Studio Operowe przy Filharmonii Gdańskiej); Wesele Figara (W.A. Mozart; 1952; Studio Operowe przy Filharmonii Gdańskiej); Młoda Gwardia (J. Mejtus; 1953; Opera i Filharmonia Bałtycka), Pan Twardowski (L. Różycki; 1954; Opera i Filharmonia Bałtycka), Faust (C. Gounod; 1956; Opera i Filharmonia Bałtycka), Krakatuk (T. Szeligowski; 1956; Opera i Filharmonia Bałtycka), Carmen (G. Bizet; 1957; Opera w Warszawie), Dafnis i Chloe (M. Ravel; 1958; Opera i Filharmonia Bałtycka), Cudowny Mandaryn (B. Bartók; 1960; Opera i Filharmonia Bałtycka), Aida (G. Verdi; 1960; Opera i Filharmonia Bałtycka); Mała Suita (W. Lutosławski; 1961; Opera i Filharmonia Bałtycka), Świtezianka (E. Morawski; 1962; Teatr Wielki w Warszawie), Wierchy (A. Malawski; 1962; Teatr Wielki w Warszawie), Zaczarowana oberża (A. Szałowski; 1962; Teatr wielki w Warszawie), Nagi książę (R. Twardowski; 1964; Teatr Wielki w Warszawie), Straszny dwór (S. Moniuszko; 1965; Teatr Wielki w Warszawie), Halka (S. Moniuszko; 1965; Teatr Wielki w Warszawie), Pan Twardowski (L. Różycki; 1965; Teatr Wielki w Warszawie), Wieczór Strawińskiego (I. Strawiński; 1965; Teatr Wielki w Warszawie), Jezioro Łabędzie (P. Czajkowski; 1966; Teatr Wielki w Warszawie), Faust (C. Gounod; 1966; Teatr Wielki w Warszawie); Don Kichot (L. Minkus; 1967; Teatr Wielki w Warszawie); Voci (A. Bloch; 1967; Teatr Wielki w Warszawie); Sprzedana narzeczona (B. Smetana; 1968; Teatr Wielki w Waszawie); Giselle (A. Adam; 1968; Teatr Wielki w Warszawie).
W 1955 roku zdobyła II nagrodę w Konkursie Tańca Klasycznego i Charakterystycznego w Warszawie, a w 1959 roku Nagrodę Ministerstwa Kultury i Sportu Gruzińskiej SSR z okazji Dni Kultury Polskiej. W 2008 roku Hanna Zawadzka-Korpolewska została odznaczona srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Z okazji 31. Międzynarodowego Dnia Tańca w 2013 roku otrzymała Nagrodę Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Źródła:
1. Irena Turska, Almanach baletu polskiego 1945-1974, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1983, s. 187.
2. Hasło „Hanna Zawadzka-Korpolewska” [w:] Encyklopedia teatru polskiego https://encyklopediateatru.pl/osoby/5348/hanna-zawadzka-korpolewska, [ostatni dostęp: 16 listopada 2023]
3. Tacjanna Wysocka, Dzieje baletu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1970, s. 477-478.
4. Hasło „Teatr na Targówku” [w:] Encyklopedia teatru polskiego, https://encyklopediateatru.pl/teatry-i-zespoly/1307/teatr-na-targowku [ostatni dostęp: 16 listopada 2023]
5. Barbara Kanold, Gdańsk. Gloria Artis dla primabaleriny Alicji Boniuszko, „Gazeta Wyborcza Trójmiasto”, on-line, 29 kwietnia 2009, [za:] Encyklopedia teatru polskiego https://encyklopediateatru.pl/artykuly/71932/gdansk-gloria-artis-dla-primabaleriny-alicji-boniuszko [ostatni dostęp: 16 listopada 2023]
5. Hasło „Hanna Zawadzka” [w:] Archiwum Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie https://archiwum.teatrwielki.pl/baza/-/o/zawadzka-hanna/191621/20181 [ostatni dostęp: 16 listopada 2023]