Julia Dondziło – tancerka, choreografka, badaczka tańca, nauczycielka tańca współczesnego. Zawodowe kształcenie zdobywała na Université Paris 8 , RIDC, Centre National de la Danse w Paryżu, Instruktorskim Kursie Kwalifikacyjnym z dziedziny tańca współczesnego w Białymstoku.
Aktualnie działa artystycznie w Polsce i we Francji. W ostatnich dwóch latach współpracowała za granicą z choreografami sceny tańca współczesnego takimi, jak m.in. Christine Gérard, Corinne Lanselle, Romain Panassié, Sophie Chadefaux, Annick Charlot, Marine Combrade. Brała udział w sztukach performatywnych, m.in. autorstwa Anne Collod i w jej ostatniej reprodukcji Blank Placard Dance choreografki Anny Halprin w Centrum Pompidou w Paryżu. Od 2016 angażuje się także w działania teatralne, m.in. stworzyła spektakl w oparciu o dzieło Franciszka Rabelais: Traktat o dobrym zwyczaju używania wina, zrealizowanym we współpracy z francuskim poetą Patrickiem Tilliem. Brała udział również w polskiej odsłonie spektaklu Lighting w choreografii Anny Konjetzky, która powstała we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2016 oraz w ramach programu Anny Królicy – Maszyna choreograficzna w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA.
W Polsce współpracowała głównie z choreografką Karoliną Garbacik i zespołem Grupa Przejściowa (2004-2014) działającym w Białymstoku. Podczas tej współpracy powstało wiele cenionych spektakli, w tym m.in. Wszystkiego mego tobie (2006), Heilotes, Tożsamość (2009) – choreografie Karoliny Garbacik; oraz Ocean (2009) w choreografii Dymitra Kurakułowa i First Love (2010) w choreografii Takako Matsudy. Realizowała także projekty niezależne jak widowisko teatralno-muzycznego Superbohterka. Początek (2014), którego pomysłodawczynią jest aktorka Dominika Kimaty a choreografką Ewa Hubar.
Od 2012 kontynuuje pracę jako choreografka w Polsce i we Francji. Zainspirowana tradycją i dorobkiem dziedzictwa kulturowego, w szczególności regionu Podlasia, promuje unikatowość polskiej tradycji poprzez swoje spektakle we Francji. W ramach stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku „Młodzi Twórcy” i stypendium Marszałka Województwa Podlaskiego zrealizowała spektakl Makosz – projekt artystyczny inspirowany tkackimi tradycjami Podlasia.
Spektakle jej autorstwa są zapraszane na wydarzenia kulturalne w Białymstoku i Paryżu. Od kilku latprezentuje swoje prace podczas Dni Sztuki Współczesnej w Białymstoku, organizowanych przez Białostocki Ośrodek Kultury, m.in. Makosz (2015), Le Flux (2014), wydarzenie plenerowe Do potęgi tańca! (2013). Wzbogaca także młodą scenę tańca w Paryżu na festiwalach, m.in. La Semaine des Arts (2014), Clignancourt danse les rails (2015). W 2012 roku wspólnie z Joanną Malitką została nagrodzona w konkursie choreograficznym 3…2…1…TANIEC!, organizowanym przez Krakowski Teatr Tańca i Nowohuckie Centrum Kultury w Krakowie.
Obecnie pracuje nad kolejnym solowym projektem, finansowanym z rocznego stypendium Prezydenta miasta Białegostoku. W swojej działalności łączy praktykę z teorią. Jako badaczka interesuje się fundamentami tańca współczesnego. Realizuje badania „Święto Wiosny ” w choreografii Wacława Niżyńskiego – zbiór materiałów ikonograficznych i tekstowych z 1913 roku w ramach programu „Muzyczne Białe Plamy” we współpracy Instytutu Muzyki i Tańca w Polsce.
Jest laureatką rocznego stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku „Młodzi Twórcy” w 2017 roku na realizacje projektu Kontrsolo; półrocznego stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku „Młodzi Twórcy” w 2014 roku i stypendium Marszałka Województwa Podlaskiego w 2015 roku na przygotowanie i zaprezentowanie spektaklu Makosz – projekt artystyczny inspirowany tkackimi tradycjami Podlasia. W 2015 roku otrzymała stypendium z programu „Młoda Polska” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na studia w zakresie choreografii i tańca przy RIDC we Francji i stypendium na realizację studiów w roku akademickim 2015/2016 przyznane przez DRAC (Regionalna Dyrekcja Spraw nad Kulturą regionu Ile-de-France).