Towarzystwo Prze-twórcze

Zdjęcie: Towarzystwo Prze-twórcze

Wersja do druku

Udostępnij

Towarzystwo Prze-Twórcze zostało założone w roku 2004 przez Renatę Piotrowską, warszawską tancerkę, choreografkę i performerkę. W ramach współpracy gromadzi zawodowych i niezależnych artystów wielu dziedzin z Polski i z zagranicy – choreografów, performerów, aktorów, plastyków i muzyków. Towarzystwo organizuje i realizuje różnego rodzaju wydarzenia artystyczne, takie jak happeningi, performance, spektakle i akcje. W swoich działaniach grupa poszukuje komunikacji między różnymi dyscyplinami sztuki i twórcami, oraz bada dynamikę relacji między nimi, za każdym razem traktując ją jako proces, który toczy się „tu i teraz”. Stara się unikać niebezpiecznego niekiedy dla sztuki wartościowania, kładąc nacisk raczej na zadawanie pytań, niż udzielanie odpowiedzi, które miałyby zostać uznane za ostateczne. Najistotniejsza dla przedsięwzięć Towarzystwa jest więc procesualność, podkreślająca ich każdorazową wyjątkowość, co najbardziej bezpośredni wyraz znalazło w cyklu projektów pod szyldem Unknown (do tej pory przygotowano trzy performance, a czwarty jest w przygotowaniu, odbył się już jego pokaz roboczy) zapraszający widzów do działania lub/i głębszego odbioru sensorycznego. Przełamując wciąż naruszaną od czasów teatralnej awangardy drugiej połowy XX wieku hierarchię teatralną i sztywny podział na scenę i publiczność, który mimo to nieustannie odnawia się i reprodukuje, zespół z pomocą grupy wolontariuszy wciąga tu widzów w delikatnie sugerowane działania, dając im poczuć, powąchać i posmakować – ale na początku nie zobaczyć, czy obejrzeć, inicjacja następuje bowiem z zamkniętymi oczami – zazwyczaj zawłaszczanego wzrokiem przedstawienia teatralnego, danego im jedynie do estetycznej zdystansowanej kontemplacji czy zaangażowanego, ale zdystansowanego oglądu. Jedocześnie w każdym z Unknown prowadzi się interesującą grę z percepcją widza, który musi się niejako „przełączać” między innymi rodzajami percepcji, z udziałem wzroku i bez, dodatkowo wzmacnianymi widowiskowymi wizualizacjami, które na ścianach „malują” abstrakcyjno-geometryczne kształty, jak gdyby ścigające improwizujących wśród widzów tancerzy, a nawet jak gdyby wchodzących z nimi w interakcję.

W ostatnich latach jednym z głównych celów Towarzystwa była stymulacja w Polsce rozwoju improwizacji i działań z pogranicza tańca współczesnego, nowego oraz performance art., których metody grupa wykorzystuje w swojej pracy. Program ten zainicjowała w 2007 pracą na triem tanecznym Tańcząc z wrogiem z udziałem Danyi Elraz z Izraela i Markusa Hoft z Niemiec, oraz samej Piotrowskiej (spektakl pokazywany w ramach Polskiej Platformy Tańca 2008 w Poznaniu), solo artystki Teraz z 2007 roku (program rezydencyjny Solo Projekt w poznańskim Starym Browarze), a także warsztaty z improwizacji. Jesienią 2008 projekt zyskał znaczące dopełnienie poprzez organizację w Warszawie kilkudniowych obchodów powstania improwizacji w kontakcie (1972), zatytułowanych CI36. Na program ten złożyły się międzynarodowe warsztaty prowadzone m.in. przez Danyę Elraz, Markusa Hofta i Milana Kozanka z Czech, wybitnych pedagogów improwizacji kontaktowej, a także wznowienie Tańcząc z wrogiem. Za konsekwentną kontynuację poszukiwań Towarzystwa można uznać opisany powyżej, interdyscyplinarny projekt Uknown, którego dwie pierwsze odsłony zostały uznane za jeden z najciekawszych spektakli roku 2008 w ramach środowiskowej ankiety przeprowadzonej przez portal NowyTaniec.PL

Towarzystwo Prze-Twórcze zajmowało się również organizacja warsztatów (głównie z techniki improwizacji kontaktowej i różnych metod improwizacji), regularnych zajęć i prelekcji, oraz tzw. jamów, otwierających wszystkim chętnym przestrzeń dla wspólnej i w

W następnych latach oprócz prac nad kolejnymi „wcieleniami” /realizacjami z cyklu Unknown, zespół zorganiował w stolicy projekt site specific Lato w mieście (2009). W roku 2010 natomiast, dzięki przyznaniu Renacie Piotrowskiej stypendium Młoda Polska przez Ministerstwo Kultury i Sztuki, zrealizował przedsięwzięcia Break. Sztuka wojny. Złożyły się nań warsztaty z młodzieżą w Olsztynie i Warszawie, a następnie przygotowanie z grupą wybranych ośmiu osób, trójką profesjonalnych aktorów i dj’em, spektaklu pod takim tytułem, jak sam projekt. Przedstawienie miało premierę 11 grudnia na deskach stołecznego Teatru Studio. Break. Sztuka wojny to bliska problemom nastolatków opowieść składająca się z fragmentarycznych, postrzępionych narracji na temat społecznej presji, wieloaspektowago socjalizowania młodych przez instytucje, takie jak szkoła, media i rodzina.

3 września w poznańskim Starym Browarze odbyła się premiera najnowszego przedsięwzięcia Towarzystwa – Unknown.seans, który jest podsumowaniem dotychczasowych projektów z cyklu Unknown. Kolejne pokazy zapowiedziane są na najbliższą edycję Międzynarodowych Spotkań Sztuki Akcji „Rozdroże” w Warszawie.

powiązane

Ludzie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close