W ramach 21. edycji Festiwalu „Kalejdoskop” w dniu 13 czerwca 2024 roku o godz. 19.00 w Uniwersyteckim Centrum Kultury w Białymstoku odbędzie się spektakl Fast Foot Fools/Szybkonodzy głupcy Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu „Rozbark”.
„Put your head on my shoulder…Heaven, I’m in heaven…Oooh, you can dance, you can jive, Having the time of your life…My father used to say, don’t dance to the tune, to the melody… Hello darkness, my old friend, I’ve come to talk with you again…Bang bang, I hit the ground…”
Spektakl nawiązuje do premiery Anny Piotrowskiej z 2017 r. z ówczesnym składem zespołu Teatru Rozbark, pod nazwą Fast Food Foot. Symboliczny powrót do pejzażu i atmosfery scenicznej tamtej pracy, jest zarazem pretekstem do pogłębienia tematu przyspieszenia w zupełnie nowy sposób. Tytułowi „szybkonodzy głupcy” (ang. fast foot fools) to przede wszystkim ciała zatracone w rytmie disco, błądzące po przestrzeniach popkultury, karykaturalnie zamknięte w swoich wyobrażeniach o splendorze rozrywki i w życiu, które przypomina niekończącą się dyskotekę.
Razem z artystami zanurzamy się w świat Disco-Body – koncepcji ruchowej, w której artyści przetwarzają liczne kody kulturowe, szukając wrażeń i wyobrażeń o ciele, zaklętych w gestach, dźwiękach, obrazach i rytmie. Konwencja ta to nie tylko zbiór cytatów z kultury masowej. Disco koncept zawiera w sobie dążenie do budowania szczególnej atmosfery „bycia w stanie disco” i próbę zidentyfikowania „disco body”, jego nonszalancji i ekscytacji. Wykorzystane dyskotekowe hity niosą nieco dalej w świat wyobraźni, pozostawiając często jedynie muzyczny ślad. Nie będzie więc jednej opowieści, lecz w zamian dużo ekstrawagancji, ekscentryzmu i ekscytacji. To energia zawarta w disco będzie dyktować założenia choreografii. Nawet przy minimalnym ruchu, ważne jest ostatecznie to, by pozostać w transowym stanie disco – tak o koncepcji Disco-Body mówi jej twórczyni, Anna Piotrowska.
W Fast Foot Fools najbardziej eksploatowane są idiomy amerykańskiej popkultury, zarówno muzycznej (która przybiera formę długiej, wywołującej efekt immersji, playlisty znanych szlagierów), jak i filmowej (m.in. nawiązania do westernów, kultury country i figury cow-boys). Pojawiają się też elementy tworzące klimat show z pogranicza występów w Vegas i cyrkowych popisów. Ważną inspiracją jest tu także postać Tony Manero, którą wykreował John Travolta w Gorączce sobotniej nocy w reż. Johna Badhama do fantastycznej muzyki Bee Gees. Oprócz próby uchwycenia emocji tej kreacji, ważne jest również wprowadzenie do spektaklu przez Piotrowską świadomie „choreografii drogi”. Przywołując obraz idącego Johna Travoltę nocnymi ulicami Nowego Yorku, konsekwentnie i dość radykalnie stawia na rozbudowanie dźwiękowej warstwy spektaklu, która odzwierciedla nieustanność rytmu disco. To właśnie muzyka przenosi nas do stanu, w którym ciało opanowane jest przez rodzaj performatywnego śnienia. Przechodzimy w nim z łatwością z jednej scenerii do drugiej. Strategią tworzenia spektaklu jest efekt szybkich obrazów, małych kompozycji, drobnych wątków dramaturgicznych postaci, które zmieniają się jak w kalejdoskopie, tworząc obrazy odwołujące się do przyjemności, lekkości, niezobowiązania.
Jednocześnie każdą z tych fantazji wzmacnia pogłębiona praca fizyczna aktorów-tancerzy. Tekst, śpiew, ich wysiłek i pełne zaangażowanie w ten surrealistyczny świat, przepływają wartko przez ich ciała. Energia płynąca ze wzmacniania takich stanów buduje wielowymiarowość przywoływanych figur i obrazów. Powierzchowność kodów kulturowych, wzmacniana siłą generowaną przez indywidualne kreacje i zbiorowe choreografie, przykrywa tłumioną, wewnętrzną energię – trudną do opisania, a jednak będącą głównym tematem spektaklu. Samotność i zniewolenie, które próbujemy kulturowo „opakować”. Konsumujemy z przyspieszeniem nie tylko produkty i obrazy, ale też same chwile. W wiecznej pogoni za czymś, co nas wzmocni, nie gromadzimy już wspomnień. Po jakimś czasie jednak lekkość staje się ciężarem, a szybkość zatraca, zniewala. Wymowny obraz dyskotekowej kuli przetaczanej przez scenę, ciał w nawracających zwolnieniach tempa, powtarzana uporczywie „śmierć dyskotece”.
Mimo migotliwej, nieuchwytnej w natychmiastowych sensach i słowach, przepełnionej niejednoznacznymi cytatami przestrzeni wizualno-choreograficznej, spektakl podszyty jest bardzo czytelnym, narastającym w trakcie jego trwania – niepokojem. Kolorowy świat wykreowany przez popkulturę staje się coraz bardziej transparentny, zaciera granice między naszymi realnym emocjami a tym, co wzmocnić może – choćby tylko w naszym wyobrażeniu – uwodzący rytm naszej ulubionej piosenki, zamrożony kadr naszego ciała w ekstatycznej pozie, odrobina brokatu… Fast Foot Fools mierzy każdego z nas jako widza z innymi wewnętrznymi dylematami, nie pozwala pozostać bezpiecznie w jednym rejonie naszych emocji. Unika melancholii, ale i pustki. Unika tragizmu i radykalnej krytyki. W końcu wszyscy w jakiś sposób tańczymy disco… Ooh, see that girl…Watch that scene…digging the dancing queen, oooh…
Realizatorzy:
Koncepcja, choreografia, reżyseria: Anna Piotrowska
Kreacja i wykonanie: Kamil Bończyk, Aleksandra Kępińska, Sabina Letner, Julia Lewandowska, Aleksandra, Łuczak, Ewa Noras, Anna Piotrowska, Daniel Zych
Kostiumy: Ewa Noras, Anna Piotrowska, Bronisława Cichy
Scenografia: Anna Piotrowska
Reżyseria światła: Paweł Murlik
Muzyka: kolaż i udźwiękowienie: Anna Piotrowska
Realizacja: Dastin Greczyło, Jakub Ritter, Kuba Zapartowicz, Krzysztof Soszka
Produkcja: Teatr Rozbark
Współprodukcja: Fundacja Rozwoju Tańca
Premiera: 23 czerwca 2023, Teatr Rozbark, Bytom
Czas trwania: 80 minut
spektakl: 15+
„Kalejdoskop” to największy festiwal tańca współczesnego w północno-wschodniej Polsce, znany z prezentacji najciekawszych spektakli oraz bogatego programu wydarzeń towarzyszących. To także unikalna okazja do spotkania twórców różnych pokoleń, trendów i koncepcji tańca, a także do nawiązania dialogu między artystami a publicznością.
Szczegóły dostępne są na stronie internetowej festiwalu oraz mediach społecznościowych.
Program 21. Festiwalu „Kalejdoskop”:
Czwartek, 13 czerwca
16.30 – 18.00 Bliżej, zajęcia, spotkania / Dorota Baranowska
SDK DanceOFFnia, ul. Zwycięstwa 8/1
18.30 Otwarcie FESTIWALU
„Manège” wystawa fotografii / Andrzej Górski
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
19.00 Fast Foot Fools / Szybkonodzy głupcy Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark, spektakl
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
20.40 Rozmowy po tańcu
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
21.30 Klub festiwalowy / Wernisaż prac pleneru plastycznego Ruch / Uczniowie Liceum Sztuk Plastycznych w Supraślu
BTL Lalki – kawiarnia teatralna, ul. K. Kalinowskiego 1
Piątek, 14 czerwca
16.00 – 17.30 Bliżej, zajęcia, spotkania / Dorota Baranowska
SDK DanceOFFnia, ul. Zwycięstwa 8/1
18.00 Transport na spektakl
Odjazd: B T L, ul. K. Kalinowskiego 1
18.30 WoW / Marta Wołowiec, spektakl
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
19.40 Transport na spektakl
Odjazd: Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
20.00 Krótkie formy choreograficzne, etiudy, spektakle, prapremiera
Białostocki Teatr Lalek, ul. K. Kalinowskiego 1
- Przesycenie Magdalena Winnicka
- Don’t Let It Die Krzysztof Jaros chor. Ola Komarnicka
- Infinity Wiktoria Jakoniuk
- … Zawsze Ty Kinga i Natasza Kuboszek chor. Monika Małycha, Kinga i Natasza Kuboszek
- Atlas Eclipticalis / Three Seascapes Michelle Stolarek
- A body in the space Kacper Łajewski
- PURO Julia Lewandowska
- Duet on cello, piano & a heartbeat Katarzyna Leszek i Kacper Szklarski
21.15 Rozmowy po tańcu/Klub festiwalowy
BTL Lalki – kawiarnia teatralna, ul. K. Kalinowskiego 1
Sobota, 15 czerwca
9.00 – 10.30 Bliżej, zajęcia, spotkania / Dorota Baranowska
SDK DanceOFFnia, ul. Zwycięstwa 8/1
13.00 „Pomniki i rzeźby w przestrzeni historycznej Białegostoku” / Anna Kraśnicka, zwiedzanie z przewodniczką
Start plac przy rzeźbie Kompozycja, przy Teatrze Węgierki
14.30 Skakanka performance Karolina Garbacik, PRAPREMIERA
Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego ul. Świętojańska
17.00 Transport na spektakl
Odjazd: B T L, ul. K. Kalinowskiego 1
17.30 HOTEL H.**** Hertz Haus, spektakl
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
18.30 Transport na spektakl
Odjazd: Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
19.00 J E S T E M M I Ł O Ś C I Ą III Barbara Bujakowska, spektakl
Białostocki Teatr Lalek, ul. K. Kalinowskiego 1
20.00 Potańcówka z zespołem Żemerwa
BTL Lalki – kawiarnia teatralna, ul. K. Kalinowskiego 1
Niedziela, 16 czerwca
9.30 – 11.00 Bliżej, zajęcia, spotkania / Dorota Baranowska
SDK DanceOFFnia, ul. Zwycięstwa 8/1
12.30 –13.30 Taneczny LUNCH
BTL Lalki – kawiarnia teatralna, ul. K. Kalinowskiego 1
13.30 – 15.00 Spotkanie autorskie z dr Hanną Raszewską-Kursą wokół książki “Empatia, choreografia i śmiech jako nadzieja dla ludzkości. Komizm w sztuce tańca i choreografii w Polsce w XXI wieku” /Poprowadzi Anna Banach
BTL Lalki – kawiarnia teatralna, ul. K. Kalinowskiego 1
16.00 Odyseja Teatr Nowszy, spektakl grany na DWORCU PKP
Budynek dworca PKP, okolice wejścia głównego
17.15 Transport na spektakl
Odjazd z dworca PKP
17.45 Hair story Ana Szopa, spektakl
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
18.50 Transport na spektakl
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
19.10 – 20.45 Relaksacyjny koncert gongów, mis kryształowych i instrumentów etnicznych
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
Bilety: WSTĘP WOLNY na wszystkie spektakle i wydarzenia. Obowiązuje rezerwacja miejsc.
Wydarzenie dodatkowe:
Sobota, 15 czerwca
10.45 – 12.15 Warsztat taneczny, Kacper Szklarski
SP 24, ul Antoniuk Fabryczny 5/7, sala baletowa
Zapisy na stronie https://danceoffnia.pl/