
Fot. Witek Orski
Fot. Witek Orski
Ciemna strona romantyzmu, skok w głąb mrocznego lasu pełnego mgły i sekretów, które skrywamy. Zainspirowany pierwszym baletem romantycznym Sylfida Paweł Sakowicz, w duecie z Karoliną Kraczkowską, za pomocą tańca i dwóch ciał bada to, co realne i nierealne, własne i zapożyczone, świat i zaświat, rozsądek i uczucie.
Noc, niewielki staw pośród gęstego lasu. Księżyc w pełni odbija się w tafli wody, czarna woda jest niespokojna. Z prawej strony nadciąga mgła, ściele się ciężko między drzewami. Odsłania sylwetki dwóch postaci, może zjaw, a może zbłąkanych przechodniów. Para zbliża się do stawu, nachyla nad wodą, wyciąga w dół ręce, lecz zastyga tuż przed dotknięciem tafli. Za chwilę będzie świtać. Z oddali słychać niewyraźne głosy, z minorowej melodii udaje się tylko wychwycić: Wróć, najświętsza nocy. Słodkich snów, wróć!.
Tak w atmosferę spektaklu wprowadza Paweł Sakowicz, autor nagradzanego Jumpcore, tancerz i choreograf sięgający po literackie tropy, historię tańca i sportowy wysiłek połączony z ruchową perfekcją. Tym razem temat brzmi: prawdziwe spotyka nieprawdziwe. Na scenie minimum scenografii, lśniące szyfonowe kostiumy i para tancerzy. Skąd tytuł Drama Brzmi w tym słowie rodzaj napięcia, suspensu, tajemnicy odpowiada twórca. Drama odnosi się do kategorii emocjonalności przeciwstawionej rozsądkowi. Jak w romantyzmie, który założył, że istnieje racjonalność, fizyczność, rzeczywistość, ale ciekawsza jest mistyka, tajemnica, świat wewnętrzny. Drama jest zapowiedzią, że to, co istnieje na scenie, za chwilę zmieni się w coś innego, w ciągłej transformacji na skali: realne-nierealne, fizyczne-niefizyczne.
Sakowicza interesuje sprzężenie zwrotne: czy nałożenie emocjonalnego filtra na ciało tańczące i śpiewające może wywołać w nim prawdziwe uczucie A jeśli tak, to co jest rzeczywiste, a co wymyślone By to zbadać, zaprosił tancerkę Karolinę Kraczkowską, z którą pracował przy autorskiej Masakrze. Inspiracją jest Sylfida (premiera: Paryż 1832), pierwszy balet romantyczny. W miejsce sznurowanych bucików tancerki włożyły wtedy puenty, a zamiast zajmować się mitologią grecką i rzymską, choreografowie zainteresowali się lokalnymi mitami. Sylfida to opowieść o mężczyźnie nawiedzonym dzień przed ślubem przez leśną zjawę, która wiedzie go na manowce.
Utonąłem w Mickiewiczu, Słowackim, Byronie i okazało się, że historia z Sylfidy jest typowa dla środkowoeuropejskiego uniwersum opowiada artysta. Zastanawiałem się, co dziś może oznaczać romantyzm, odpuszczenie rozsądku i racjonalizacji. Okres lockdownu i intensywności bycia samemu ze sobą sprawił, że zainteresował mnie sposób wytwarzania emocji z całym garniturem dramatycznych afektów: smutkiem, złością, niszczącą miłością. Z emocjami, które nie dają nam spokoju, jak zmora. W rezultacie Drama będzie bardzo tanecznym spektaklem, w którym taniec zaczyna się w mroku.
choreografia, taniec, kostiumy: Paweł Sakowicz
współpraca choreograficzna, taniec: Karolina Kraczkowska
muzyka: Justyna Stasiowska
reżyseria świateł: Jacqueline Sobiszewski
produkcja: Fundacja Ciało/Umysł
koprodukcja: Przestrzenie Sztuki. Lublin Centrum Kultury w Lublinie
premiera: 26 września 2020, Festiwal Ciało/Umysł, Warszawa
czas trwania: 75 min
Spektakl powstał przy wsparciu Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.
Paweł Sakowicz (ur. 1988) choreograf i tancerz. Intelektualne inspiracje osadzone w świecie książek i historii tańca łączy z iście sportową praktyką sceniczną i poczuciem humoru. Studiował w Instytucie Nauk Politycznych UW oraz London Contemporary Dance School. Autor prac: Bernhard, TOTAL, Jumpcore (zakupiona do kolekcji Zachęty Narodowej Galerii Sztuki), Thriller (wspólnie z Anną Smolar) i Masakra. Spektakle pokazywał m.in. podczas trzech edycji Polskiej Platformy Tańca, dwóch edycji Boskiej Komedii, La Biennale de danse du Val-de-Marne, w NYU Skirball i CAC New Orleans. Współpracuje z reżyserami teatralnymi i filmowymi, za co nominowano go do Paszportu Polityki w 2016 roku. Prowadzi otwarte warsztaty taneczne Hardcore Release.
***
Wstęp wyłącznie za okazaniem certyfikatu szczepień lub aktualnego (48 h) negatywnego testu na Covid-19.