Białystok/Art Weekend 2021: Paweł Sakowicz „Drama”

Zdjęcie: Białystok/Art Weekend 2021: Paweł Sakowicz „Drama”

Fot. Witek Orski

Ciemna strona romantyzmu, skok w głąb mrocznego lasu pełnego mgły i sekretów, które skrywamy. Zainspirowany pierwszym baletem romantycznym Sylfida Paweł Sakowicz, w duecie z Karoliną Kraczkowską, za pomocą tańca i dwóch ciał bada to, co realne i nierealne, własne i zapożyczone, świat i zaświat, rozsądek i uczucie.

Wersja do druku

Udostępnij

Noc, niewielki staw pośród gęstego lasu. Księżyc w pełni odbija się w tafli wody, czarna woda jest niespokojna. Z prawej strony nadciąga mgła, ściele się ciężko między drzewami. Odsłania sylwetki dwóch postaci, może zjaw, a może zbłąkanych przechodniów. Para zbliża się do stawu, nachyla nad wodą, wyciąga w dół ręce, lecz zastyga tuż przed dotknięciem tafli. Za chwilę będzie świtać. Z oddali słychać niewyraźne głosy, z minorowej melodii udaje się tylko wychwycić: Wróć, najświętsza nocy. Słodkich snów, wróć!.

Tak w atmosferę spektaklu wprowadza Paweł Sakowicz, autor nagradzanego Jumpcore, tancerz i choreograf sięgający po literackie tropy, historię tańca i sportowy wysiłek połączony z ruchową perfekcją. Tym razem temat brzmi: prawdziwe spotyka nieprawdziwe. Na scenie minimum scenografii, lśniące szyfonowe kostiumy i para tancerzy. Skąd tytuł Drama  Brzmi w tym słowie rodzaj napięcia, suspensu, tajemnicy  odpowiada twórca.  Drama odnosi się do kategorii emocjonalności przeciwstawionej rozsądkowi. Jak w romantyzmie, który założył, że istnieje racjonalność, fizyczność, rzeczywistość, ale ciekawsza jest mistyka, tajemnica, świat wewnętrzny. Drama jest zapowiedzią, że to, co istnieje na scenie, za chwilę zmieni się w coś innego, w ciągłej transformacji na skali: realne-nierealne, fizyczne-niefizyczne.

Sakowicza interesuje sprzężenie zwrotne: czy nałożenie emocjonalnego filtra na ciało tańczące i śpiewające może wywołać w nim prawdziwe uczucie A jeśli tak, to co jest rzeczywiste, a co wymyślone By to zbadać, zaprosił tancerkę Karolinę Kraczkowską, z którą pracował przy autorskiej Masakrze. Inspiracją jest Sylfida (premiera: Paryż 1832), pierwszy balet romantyczny. W miejsce sznurowanych bucików tancerki włożyły wtedy puenty, a zamiast zajmować się mitologią grecką i rzymską, choreografowie zainteresowali się lokalnymi mitami. Sylfida to opowieść o mężczyźnie nawiedzonym dzień przed ślubem przez leśną zjawę, która wiedzie go na manowce.

Utonąłem w Mickiewiczu, Słowackim, Byronie i okazało się, że historia z Sylfidy jest typowa dla środkowoeuropejskiego uniwersum  opowiada artysta.  Zastanawiałem się, co dziś może oznaczać romantyzm, odpuszczenie rozsądku i racjonalizacji. Okres lockdownu i intensywności bycia samemu ze sobą sprawił, że zainteresował mnie sposób wytwarzania emocji z całym garniturem dramatycznych afektów: smutkiem, złością, niszczącą miłością. Z emocjami, które nie dają nam spokoju, jak zmora. W rezultacie Drama będzie bardzo tanecznym spektaklem, w którym taniec zaczyna się w mroku.

choreografia, taniec, kostiumy: Paweł Sakowicz
współpraca choreograficzna, taniec: Karolina Kraczkowska
muzyka: Justyna Stasiowska
reżyseria świateł: Jacqueline Sobiszewski
produkcja: Fundacja Ciało/Umysł
koprodukcja: Przestrzenie Sztuki. Lublin Centrum Kultury w Lublinie
premiera: 26 września 2020, Festiwal Ciało/Umysł, Warszawa

czas trwania: 75 min

Spektakl powstał przy wsparciu Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

Paweł Sakowicz (ur. 1988) choreograf i tancerz. Intelektualne inspiracje osadzone w świecie książek i historii tańca łączy z iście sportową praktyką sceniczną i poczuciem humoru. Studiował w Instytucie Nauk Politycznych UW oraz London Contemporary Dance School. Autor prac: BernhardTOTALJumpcore (zakupiona do kolekcji Zachęty Narodowej Galerii Sztuki), Thriller (wspólnie z Anną Smolar) i Masakra. Spektakle pokazywał m.in. podczas trzech edycji Polskiej Platformy Tańca, dwóch edycji Boskiej Komedii, La Biennale de danse du Val-de-Marne, w NYU Skirball i CAC New Orleans. Współpracuje z reżyserami teatralnymi i filmowymi, za co nominowano go do Paszportu Polityki w 2016 roku. Prowadzi otwarte warsztaty taneczne Hardcore Release.

***

Wstęp wyłącznie za okazaniem certyfikatu szczepień lub aktualnego (48 h) negatywnego testu na Covid-19.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: Szkoła, ul. Emilii Plater 31

godz. 19:30

Białystok: Akademia Teatralna, ul. Henryka Sienkiewicza 14

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close