Festiwal

Białystok: Festiwal Kalejdoskop 2013

Zdjęcie: Białystok: Festiwal Kalejdoskop 2013

Wersja do druku

Udostępnij

Anna Królica, konsultant programowy festiwalu: „W programie festiwalu znajdują się spektakle dojrzałych choreografów, z którym rósł i ewoluował festiwal. Czasem dojrzałość pojawia się również jako temat przedstawień. To bardzo osobista odsłona „Kalejdoskopu”, w którym Karolina Garbacik, Joanna Chitruszko wskazują swoich niegdysiejszych mistrzów i mentorów, nauczycieli aż wreszcie kolegów po fachu. Jest jednak w tym wyznaniu i doświadczeniu coś uniwersalnego, co łączy wielu ludzi zajmujących się tańcem w Polsce – zaproszeni artyści to pionierzy polskiego tańca współczesnego, swoisty establishment, bez ich pasji, determinacji i pracy nie istniałby ten kawałek kultury.

 

Okrągła, dziesiąta, jubileuszowa edycja „Kalejdoskopu” skłania do refleksji…Wiele czasu minęło od pojawienia się pomysłu Karoliny Garbacik na festiwal tańca współczesnego i warsztaty w Białymstoku. Wtedy była to jedna z pierwszych takich inicjatyw na Podlasiu, a Białystok wcale nie kojarzył się z kopalnią młodych talentów tańca hip hop, new style i break dance. Ten projekt oraz inne działania podsycające zainteresowanie publiczności tańcem współczesnym, organizowane także w ciągu roku, rozpoczęły pewną tradycję. Od początku festiwal miał swoją koncepcję. Najważniejsza była zasada spotkania, wychylenie się w kierunku drugiego oraz możliwość nawiązania kontaktu i wspólnej pracy. Taką okazją do rozpoczęcia dialogu były warsztaty, znana w wielu miastach praktyka nauczania. Tu istotą było doprowadzenie do spotkania uczniów z choreografem/tancerzem, który może okazać się dla nich mistrzem. Zapraszano więc ludzi z pasją – a nawet charyzmą. Warsztat miał funkcjonować jako zaproszenie do wspólnej podróży w różnorodny świat tańca.

 

Innym zamysłem organizatorek „Kalejdoskopu” Karoliny Garbacik i Joanny Chitruszko (dołączyła w 2008 r.) było stworzenie festiwalu, podkreślającego otwartość tańca na inne sztuki i błyskawiczne wchodzenie z nimi w alians, stąd pokazy Fundacji Kino Tańca, sesje wykładów, badanie relacji taniec a moda, warsztaty z rysunku postaci w ruch, wystawy fotografii, dyskusje i sam miąższ – taniec na scenie i indywidualne zmagania z ciałem na sali podczas warsztatów.

 

Od pierwszej edycji festiwalu w 2004 roku wiele zmieniło się w podejściu do tańca, nie tylko w Białymstoku, ale w całej Polsce. Taniec krok za krokiem wysuwa się z cienia, nabiera estetycznej wyrazistości, staje się coraz bardziej różnorodny. Białostoczanie mieli i mają okazję uczestniczenia w tym procesie. Przez te wszystkie lata jak to w „Kalejdoskopie” zmieniali się na scenie artyści, estetyki, przestrzenie i współpracownicy. Były edycje międzynarodowe, ale też skoncentrowane tylko na prezentacji polskiego tańca. Zeszłoroczny „Kalejdoskop” oddał głos młodemu pokoleniu choreografów i zarazem awangardzie tanecznej…, dziś tematem będzie dojrzałość. Autorką koncepcji tegorocznego festiwalu jest Joanna Chitruszko, to ją zafrapowała wieloznaczność tematu dojrzałości w przestrzeni tańca i w niej obudziła się chęć do podjęcia wspólnej dyskusji na ten temat.

 

Harmonogram

powiązane

Ludzie

Karolina Garbacik

Karolina Garbacik

Okrągła, dziesiąta, jubileuszowa edycja „Kalejdoskopu” skłania do refleksji…Wiele czasu minęło od pojawienia się pomysłu Karoliny Garbacik na festiwal tańca współczesnego i warsztaty w Białymstoku. Wtedy była to jedna z pierwszych takich inicjatyw na Podlasiu, a Białystok wcale nie kojarzył się z kopalnią młodych talentów tańca hip hop, new style i break dance. Ten projekt oraz inne działania podsycające zainteresowanie publiczności tańcem współczesnym, organizowane także w ciągu roku, rozpoczęły pewną tradycję. Od początku festiwal miał swoją koncepcję. Najważniejsza była zasada spotkania, wychylenie się w kierunku drugiego oraz możliwość nawiązania kontaktu i wspólnej pracy. Taką okazją do rozpoczęcia dialogu były warsztaty, znana w wielu miastach praktyka nauczania. Tu istotą było doprowadzenie do spotkania uczniów z choreografem/tancerzem, który może okazać się dla nich mistrzem. Zapraszano więc ludzi z pasją – a nawet charyzmą. Warsztat miał funkcjonować jako zaproszenie do wspólnej podróży w różnorodny świat tańca.   Harmonogram

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close