
Fot. Kasia Chmura-Cegiełkowska
Fot. Kasia Chmura-Cegiełkowska
W ramach XV Festiwalu „Kalejdoskop” 2018 Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na pokaz nowej wersji spektaklu
Guilherme’a Botelho Sideways Rain z udziałem polskich tancerzy/performerów. Inicjatorem projektu artystycznej wymiany pomiędzy szwajcarskim zespołem Alias a polskimi tancerzami jest Fundacja Ciało/Umysł i zespół Alias. Premiera odbyła się podczas XV Festiwalu Ciało/Umysł. Dzieło Guilherme’a Botelho z 2010 roku zostało zaadaptowane na Festiwalu Ciało/Umysł w 2016 roku w Warszawie z udziałem polskich tancerzy. Prezentacja otwiera polskie tournée spektaklu, w ramach którego ponadto odbędą się prezentacje w Siedlcach, Lublinie i Kielcach.
O spektaklu:
Hipnotyczny wyścig, który w przeciwieństwie do innych dzieł choreografa nie czerpie z codzienności, lecz wyłania się z kompletnej abstrakcji. Ostentacja przechodzenia tancerzy przez scenę, bez ról i motywacji, wydobywa z nich siłę magnesów, staje się emblematem synergii kosmicznej siły i ludzkiego życia. Choreograficzny walec złożony z piętnastu ciał przetacza się nieustępliwie z lewej do prawej strony sceny. Rytmiczne gesty i minimalistyczne ruchy odzwierciedlają cykl rodzenia się i umierania, spojony w konsekwentną, precyzyjną kompozycję. Anonimowe postaci płyną przez scenę jak wektory czasu. Bezlitosność tego ruchu pochodzi z daleka, jest kontynuacją pierwotnego tempa, lotu komety, głębin morza, ruchu bakterii. Energia emanuje na tańczące ciała i publiczność. W wartkim przepływie figur trzeba znaleźć algorytm, poddać się jego opresyjnej łagodności.
Człowiek według Botelho reprezentuje obecność starszą od niego samego. Jedno za drugim ciała przemierzają scenę w akcie powtórzenia, tworzą ślady nieuchronnie odnawiającej obojętności. Tancerze próbują dotrzymać tempa samym sobie, w pościgu mijają się, ale nigdy nie spotkają. Powstaje więc poruszająca opowieść o pamięci: zarówno intymnej i indywidualnej pamięci ciała, jak i publicznej, wspólnej przestrzeni kultury.
Choreografia: Guilherme Botelho
Asystent choreografa: Amaury Réot
Muzyka: Murcof
Światło: Jean-Philippe Roy
Kierownictwo techniczne: Alex Kurth
Scenografia: Guilherme Botelho, Stefanie Liniger, Gilles Lambert
Kostiumy: Marion Schmid według projektu Julii Hansen
Performerzy:
Tancerze Alias Cie: Angela Rabaglio, Amaury Réot, Claire-Marie Ricarte, Arnaud Bacharach
Tancerze Kieleckiego Teatru Tańca: Marta Starostecka, Arkadia Ślósarska, Joanna Czerwonka, Izabela Zawadzka, Krzysztof Dziarmaga, Tomasz Słomka, Aleksander Staniszewski, Mateusz Wróblewski
Tancerze niezależni: Liwia Bargiel, Natalia Dinges, Jasiek Grządziela, Vera Popova, Kamil Wawrzuta
Produkcja: Alias Cie
Koprodukcja: La Bâtie, Festiwal w Genewie, Théâtre du Crochetan, Théâtre Forum Meyrin
Alias to zespół artystów związany z Théâtre Forum Meyrin w Genewa i z Théâtre du Crochetan w Valais. Alias korzysta ze wsparcia w ramach umowy łączonej pomiędzy Miastem Genewą, Kantonem Genewskim, Szwajcarską Fundacją dla Kultury Pro Helvetia i Miastem Meyrin.
Produkcja w Polsce: Fundacja Ciało/Umysł
Koprodukcja w Polsce: Alias Cie | Kielecki Teatr Tańca
Kurator projektu: Edyta Kozak
Kierownik produkcji: Krzysztof Kwiatkowski
Kierownik techniczny: Grzegorz Pańtak | KTT
Premiera światowa: 3.09.2010 | Genewa
Polska premiera: 30.09.2016 | Festiwal Ciało/Umysł, Warszawa
Spektakl w Polsce zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Zamówienia choreograficzne” 2016, ze wsparciem m. st. Warszawy i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Spektakl zawiera scenę nagości.
Po spektaklu organizatorzy zapraszają na wieczorne rozmowy festiwalowe z artystami i nie tylko (20.30, Kawiarnia Lalek, ul. Konstantego Kalinowskiego 1). Wstęp wolny!