Spektakle

Bydgoszcz: Opera Nova „Coppelia” – chor. Jacek Tyski

Zdjęcie: Bydgoszcz: Opera Nova „Coppelia” – chor. Jacek Tyski

Opera Nova w Bydgoszczy „Coppelia” – chor. Jacek Tyski. Graf. Sylwia Szyrszeń

Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza na balet komiczny pt. Coppelia w choreografii Jacka Tyskiego, na podstawie libretta Charlesa Nuittera i Arthura Saint-Léona oraz do muzyki Léo Delibes’a.

Wersja do druku

Udostępnij

Coppelia stała się szczytem twórczości baletowej Delibes’a. Poziomem muzycznym dorównuje baletom Czajkowskiego, który go niezwykle cenił. Libretto o tematyce lalkowej podsunął mu sławny choreograf francuski, Arthur Saint-Léon. Jest oparte na noweli wielkiego romantycznego pisarza i muzyka, E.T.A. Hoffmanna i wykazuje podobieństwo tematyczne do opery Offenbacha Opowieści Hoffmanna.

Balet komiczny w 3 aktach
Libretto: Charles Nuitter i Arthur Saint-Léon (wg nowel E.T.A. Hoffmanna Piaskun i Die Automate)
Muzyka: Léo Delibes
Prapremiera: 25 maja 1870 roku, Théâtre Impérial de l’Opéra, Paryż
Premiera polska: 7 grudnia 1882 roku, Teatr Wielki w Warszawie
Premiera w Operze Nova: premiera 9 listopada 2019 roku
Czas trwania: 2 h 40 min (w tym dwie przerwy)

Realizatorzy:
Choreografia: Jacek Tyski
Kierownictwo muzyczne: Maciej Figas
Scenografia: Olga Skumiał
Kostiumy: Firma SoFancy-Paweł Koncewoj
Stylista fryzur i charakteryzacja: Marek Bryczyński
Projekcje multimedialne: Piotr Bednarczyk
Asystenci choreografa: Olga Karpowicz, Marcin Krajewski
Asystent dyrygenta: Jagoda Wyrwińska
Opracowanie materiałów orkiestrowych: Paweł Grajnert
Plakat: Sylwia Szyrszeń
oraz: Balet i Orkiestra Opery Nova

O realizatorach:
Jacek Tyski – tancerz, choreograf. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie oraz Hamburskiej Szkoły Baletowej Johna Neumeiera. Laureat I Nagrody w kategorii juniorów VIII Konkursu Tańca w Gdańsku (1993), a także II Nagrody Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Tancerzy Prix de Lausanne (1994), Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury (2016), a także nagrody ZAiKS-u za twórczość choreograficzną (2018). Współpracował z Baletem Hamburskim, madryckim Compaña Nacional de Danza Nacho Duato, w Las Palmas współtworzył Ballet de Gran Canaria. Solista baletu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. W swoim repertuarze ma partie w baletach takich choreografów jak: John Neumeier, Nacho Duato, William Forsythe, Jiří Kylián, Mats Ek, Jiacopo Godoni, Boris Ejfman, Krzysztof Pastor, Emil Wesołowski, Ohad Naharin i Ed Wubbe.
Wystąpił m.in. jako: Benvolio i Merkucjo w Romeo i Julii, Siostra Przyrodnia w Kopciuszku Sergiusza Prokofiewa, Król myszy w Dziadku do orzechów Piotra Czajkowskiego, Zawistny Baron w Tristanie do muzyki Ryszarda Wagnera i w wielu innych. Jako choreograf zadebiutował w 2006 roku pracą For a While przygotowaną z tancerzami Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Jest autorem choreografii m.in. do takich spektakli jak: Donna, Ballet de Gran Canaria (Las Palmas, 2007), Święto wiosny (Stowarzyszenie Form Twórczych „Fulltura”, Centralny Basen Artystyczny, 2008, Warszawa), Sny, Kielecki Teatr Tańca (Kielce, 2009), Donna (Teatr Wielki-Opera Narodowa, 2009, I Warsztat Choreograficzny), Tańczący z Chopinem, Szkoła Baletowa im. Romana Turczynowicza (Warszawa, 2010), For a While, Teatr Wielki – Opera Narodowa (II Warsztat Choreograficzny, 2010), W poszukiwaniu kolorów, (Teatr Wielki-Opera Narodowa, 2010), III Symfonia Witolda Lutosławskiego, Program edukacyjny „Rytm” (Warszawa, 2010), Popołudnie fauna (Teatr Wielki – Opera Narodowa, 2011, III Warsztat Choreograficzny), Body Language (Program Edukacyjny Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, 2011), Spacer (Teatr Wielki-Opera Narodowa, 2012, IV Warsztat Choreograficzny), Suita Carmen, w ramach wieczoru Odcienie namiętności, (Opera na Zamku w Szczecinie, 2013), Hamlet (Teatr Wielki – Opera Narodowa, 2013), Uwertura żołnierza (Opera Krakowska, 2015), Alicja w Krainie Czarów, (Opera na Zamku w Szczecinie, 2015), Dwie Historie – jeden Taniec (Opera Krakowska, 2016), Sognando la morte, choreo-opera (Teatr Królewski, Warszawa, 2016), Faust (Opera Wrocławska, 2017), Balety polskie (Teatr Wielki – Opera Narodowa, 2017), Requiem d-moll, Ambulo, El amor brujo (Opera Wrocławska, 2017), Romeo i Julia (Opera Wrocławska, 2018). Wyreżyserował i stworzył choreografię do Alciny (Dramma per musica, 2018). Od stycznia 2007 roku jest prezesem Fundacji „Centrum Tańca Współczesnego”.

Olga Skumiał – reżyserka światła, scenografka. Absolwentka Instytutu Sztuk Scenicznych w Liverpoolu założonego przez Sir Paula McCartneya. Doświadczenie w zakresie reżyserii światła zdobywała w teatrach północnej Anglii i Londynu. Pracowała w takich teatrach jak m.in. Everyman and Playhouse, Unity, w Liverpoolu The Lowry w Manchesterze oraz Sadler’s Wells w Londynie. Współpracowała m.in. z Peterem Mumfordem i Lucy Carter – laureatami brytyjskiej nagrody teatralnej The Lawrence Olivier Award. Półfinalistka Limbury Prize – prestiżowego konkursu scenograficznego organizowanego co dwa lata przez Teatr Narodowy w Londynie. Zaprojektowała światła do wielu przedstawień teatralnych, tanecznych i musicali, m.in.: Absolute Dance (reż. Lissie Perry; Unity Theatre), Snowbound (reż. Dan Bird, Sennheiser Studio), INNIT (reż. Mike Dacks, Lowry Theatre), Breaking Boundaries (reż. m.in. Lissie Perry, Jacqueline Jones, Teatr Paula McCartneya, Liverpool), Judy & Liza (reż. Rita Handerson, The Capston Theatre, Liverpool) oraz Seven (reż. Jacqueline Jones, Teatr Paula McCartneya, Liverpool; Art Depot, Londyn), do którego zaprojektowała również scenografię. Na potrzeby wystawy towarzyszącej Konkursowi Turner Prize w Tate Modern w Liverpoolu zaprojektowała i oświetliła instalację The Wave. W Polsce była asystentką Felice Ross przy realizacji takich oper jak Don Giovanni czy Latający Holender (reż. Mariusz Treliński, Teatr Wielki – Opera Narodowa), Halka (reż. Natalia Korczakowska, Teatr Wielki – Opera Narodowa). Z Jackiem Tyskim realizowała balety, m.in. Hamlet (2013, Teatr Wielki – Opera Narodowa), Requiem d-moll (2016, Opera Wrocławska) Ambulo (2017, Opera Wrocławska), Na pięciolinii (2017, Teatr Wielki – Opera Narodowa) oraz Romeo i Julia (2018, Opera Wrocławska). Zaprojektowała również światło do Eufolii (2017, Opera Wrocławska) Jacka Przybyłowicza oraz scenografię i światło do Giselle (2018, Opera Bałtycka) w choreografii Emila Wesołowskiego.

Marek Bryczyński – stylista. Ukończył charakteryzację teatralno-filmową w Wyższej Szkole Artystycznej Agaty Manowskiej. Wielokrotnie pracował przy sesjach zdjęciowych do magazynów, pokazach mody takich marek jak Levis czy Puma oraz przy spektaklach teatralnych i filmach. Współtworzył wizerunek licznej grupy aktorek, wokalistek i tancerzy. Autor charakteryzacji do spektakli Jacka Tyskiego pt. Hamlet, Alicja w Krainie Czarów oraz Requiem. Współpracował z takimi reżyserami jak: Maciej Bochniak, Marek Koterski, Krzysztof Zanussi. Współtworzył wizerunek wielu postaci w filmach, m.in. Pitbull. Niebezpieczne kobiety (reż. Patryk Vega), Disco Polo (reż. Maciej Bochniak) i Po prostu przyjaźń (reż. Filip Zylber). W latach 2013–2015 prowadził zajęcia w Międzynarodowym Studium Dziewulskich na Wydziale Charakteryzacji Teatralno-Filmowej, gdzie często gości na warsztatach i wykładach.

Więcej informacji: Opera Nova w Bydgoszczy

Opera Nova „Coppelia” – chor. Jacek Tyski. Fot. Andrzej Makowski

inne wydarzenia

powiązane

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close