Bydgoszcz/Opera Nova: „Zniewolony umysł” – chor. Robert Bondara

Zdjęcie: Bydgoszcz/Opera Nova: „Zniewolony umysł” – chor. Robert Bondara

„Zniewolony umysł”, fot. Andrzej Makowski

Wersja do druku

Udostępnij

Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza na balet współczesny Zniewolony umysł w choreografii Roberta Bondary. Utwór jest luźno oparty na zbierze esejów Czesława Miłosza o tym samym tytule. W spektaklu wykorzystane zostały utwory Philipa Glassa i Wojciecha Kilara. Opera wznawia spektakl po czterech latach.

W spektaklu wykorzystane zostały utwory Philipa Glassa (m.in. wybrane fragmenty kompozycji: Metamorphosis, Symfonia Nr 3, Glassworks, Mad rush, Kwartet smyczkowy Nr 2, Kwartet smyczkowy Nr 5) i Wojciecha Kilara (Kościelec).

Komponując ruch nie chodzi mi o jakieś baletowe pas czy o sekwencję ruchów, ale najważniejsze jest, by za każdym ruchem i gestem kryła się jakaś treść i wartość emocjonalna, coś, co będzie w stanie nabudować atmosferę i ułatwić widzowi rozczytanie tych wszystkich, nie ukrywajmy, dość skomplikowanych problemów. Wierzę, że tak można i do tego będę dążył. A to wszystko o czym mówię ma związek z właściwym wyreżyserowaniem poszczególnych scen, ze stworzeniem relacji między postaciami i z odejściem od budowania sekwencji kroków, co jest charakterystyczne dla baletu klasycznego. Mnie zależy na tworzeniu ruchu głównie w oparciu o warstwę treściową. Czyli podążać od sensu do obrazu – Robert Bondara dla Bydgoskiego Informatora Kulturalnego

obsada: 

Mi: Tomasz Wojciechowski/Paweł Nowicki

Elpis: Olga Karpowicz/Marta Kurkowska

Gamma: Paweł Nowicki/ Takumi Mitsuhashi

Alfa: Anna Smęda/Sarah Branch

Beta: Tomasz Siedlecki/Rafał Tandek

Delta: Mariusz Kowalczyk/Vladimir Fortunenko

Inscenizacja i choreografia: Robert Bondara

Muzyka: Philip Glass, Wojciecha Kilar

Scenografia: Diana Marszałek

Kostiumy: Mariusz Napierała

Reżyseria świateł: Maciej Igielski

asystent choreografa: Anna Sąsiadek

projekcje video: Krystian Drywa

Więcej informacji na stronie opera.bydgoszcz.pl

Robert Bondara – tancerz, choreograf, pedagog. W 2002 roku ukończył Państwową Szkołę Baletową w Łodzi. Jest też absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w zakresie pedagogiki baletu. Po ukończeniu studiów podjął tam prace jako wykładowca. Początkowo związał się z Teatrem Muzycznym w Łodzi, a następnie z poznańskim Teatrem Wielkim, gdzie tańczył m.in. w choreografiach Conrada Drzewieckiego i Ewy Wycichowskiej. We wrześniu 2005 roku otrzymał angaż do zespołu baletowego Opery Narodowej, obecnie Polskiego Baletu Narodowego na stanowisku koryfeja. Tańczył w baletach m.in. Jiri’ego Kyliána, Borisa Ejfmana, Johna Cranko, Krzysztofa Pastora, Fredericka Ashtona, Alexeya Ratmansky’ego, Jurija Grigorowicza, Irka Muchamiedowa, Natalii Makarovej. Brał udział w I i II warsztatach choreograficznych Kreacje organizowanych przez Polski Balet Narodowy. Stworzona podczas nich choreografia When you end and I Begin była włączona do stałego repertuaru zespołu oraz zaprezentowana w Bergen w Norwegii. W 2011 roku na rozpoczęcie sezonu w Operze Novej w Bydgoszczy przygotował balet Zniewolony umysł inspirowany książką Czesława Miłosza.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close