Bydgoszcz / 31. Bydgoski Festiwal Operowy: Opera Nova „Carmen” – chor. Johan Inger

Zdjęcie: Bydgoszcz / 31. Bydgoski Festiwal Operowy: Opera Nova „Carmen” – chor. Johan Inger

Opera Nova „Carmen” – chor. Johan Inger, autor plakatu: Piotr Leczkowski

Bydgoski Festiwal Operowy wkracza w czwartą dekadę swej obecności w kalendarzu europejskich imprez kulturalnych. Jego 31. edycja odbywać się będzie w Operze Nova od 26 kwietnia do 11 maja 2025 roku. Rzadko (bo dopiero po raz trzeci) Opera Nova inauguruje Festiwal spektaklem baletowym. W tym roku szczególnym powodem jest przyjęcie zaproszenia do przygotowania premiery przez wybitnego choreografa Johana Ingera (Szweda zamieszkałego od lat w Hiszpanii). Gościć będzie on w Polsce po raz pierwszy i właśnie dla baletu Opery Nova przygotowuje choreograficzną wersję Carmen. Jednak w warstwie libretta nie posiłkuje się operą; sięga do pierwowzoru literackiego, noweli Prospera Mériméego. Premierowe pokazy spektaklu odbędą się 26 kwietnia o godz. 19.00 i 27 kwietnia o godz. 18.00.

Wersja do druku

Udostępnij

Johan Inger przenosi słynną operę Bizeta do fascynującego świata tańca, by na nowo spojrzeć na historię niebezpiecznej namiętności. To Carmen, jakiej nie znacie!

Carmen, dzięki pełnemu namiętności dramatowi na podstawie noweli Prospera Meriméego i muzyce jednej z najsłynniejszych oper, do dziś rozpala emocje. Aby sprostać wyzwaniu zmierzenia się z legendą tak mocno zakorzenioną w hiszpańskiej kulturze, Johan Inger zdecydował się ukazać swoją bohaterkę oczami dziecka.

„Tym dzieckiem może być każdy z nas, doświadczający przemocy, która, choćby krótka, ma trwały negatywny wpływ na nasze życie i naszą zdolność do nawiązywania więzi z innymi” – wyjaśniał Johan Inger w jednym z wywiadów.

Świeże spojrzenie Johana Ingera na klasyczną opowieść o uwodzeniu i obsesji przenosi XIX-wieczną operę Georges’a Bizeta do współczesnego świata, prezentując zapierający dech w piersiach spektakl baletowy. Choreografia Ingera łączy ruch współczesny z klasycznym, co daje wyjątkowo mocny efekt.

W uniwersalnej przestrzeni scenicznej dziewięć dużych ruchomych luster tworzy ramy akcji, przenosząc nas z miejskiego placu do niespokojnego umysłu Don José. Groza i złowieszcza atmosfera unoszą się nad sceną dzięki dodatkowej elektronicznej muzyce Marca Alvareza, która uzupełnia klasyczną partyturę Bizeta i Szczedrina, jaka będzie wykonywana na żywo przez Orkiestrę Opery Nova.

Autorski balet Carmen Johan Inger stworzył w 2015 roku dla Compañía Nacional de Danza (CND – Madryt). W 2016 roku za chorografię Carmen otrzymał prestiżową nagrodę Benois de la Danse. W 2018 roku Carmen szwedzkiego choreografa zwyciężyła Venice TV Award w kategorii „Performing Arts”. Przedstawienie zarejestrowane w Théâtre de la Coursive w La Rochelle jest emitowane w telewizji Mezzo.

Od czasu prapremiery CND w Madrycie Carmen jest prezentowana na największych scenach świata. Tylko w 2024 roku ten spektakl baletowy z autorską chorografią Johana Ingera miał swoją premierę w: Grecji (Greek National Opera and Ballet), Wielkiej Brytanii (English National Ballet) czy Australii (The Australian Ballet). Do listy premier Carmen Ingera dołącza teraz Opera Nova w Bydgoszczy.

„Czuję zachwyt, widząc głodnych tańca artystów Opery Nova, którzy przedstawiają Carmen w pełni wykorzystując swoje umiejętności oraz rozwijają jej interpretację. To z pewnością będzie uczta, której łatwo nie zapomnimy!” – mówi Johan Inger.

Johan Inger pod koniec 2024 roku po raz pierwszy spotkał się z Baletem Opery Nova w sali prób, nie kryjąc, że jest pod wrażeniem tancerzy. Obecnie Balet Opery Nova przygotowuje się do polskiej premiery Carmen pod profesjonalną opieką asystentów choreografa: Tobiego Mallitta oraz Yoko Taira.

Twórcy:

Choreografia: Johan Inger
Muzyka: Georges Bizet, Marc Álvarez Garcia
Aranżacja muzyki: Rodion Szczedrin (Carmen-suita)
Kierownictwo muzyczne: Manuel Coves
Reorkiestracja muzyki Bizeta: Álvaro Domínguez Vázquez
Dramaturgia: Gregor Acuña-Pohl
Scenografia: Curt Allen Wilmer, Leticia Ganan
Kostiumy: David Delfin
Światła: Tom Visser, Doef Beernink
Asystenci choreografa: Toby Mallitt , Yoko Taira, Małgorzata Chojnacka, Stephane Aubry
Nadzór realizacji kostiumów: Luisa Maria Ramos Corrales
Asystent dyrygenta: Jagoda Brajewska

Prapremiera: 9 kwietnia 2015 Teatro de la Zarzuela (Madryt) – Compañía Nacional de Danza
Polska premiera: 26 kwietnia 2025 Opera Nova – inauguracja XXXI Bydgoskiego Festiwalu Operowego

Czas trwania: ok. 1 godziny i 30 minut, w tym jedna przerwa

31. Bydgoski Festiwal Operowy, plakat: Jacek Staniszewski, materiały własne Opery Nova

Opera Nova „Carmen” – chor. Johan Inger, plakat: materiały własne organizatora

31. Bydgoski Festiwal Operowy

Od 29 kwietnia program Festiwalu wypełnią występy zaproszonych zespołów. Opera Narodowa w Sofii zaproponowała Elektrę Richarda Straussa, tragedię w  jednym akcie, dzieło niezwykłe, nasycone emocjami i pełne napięcia. W Bułgarii było zrealizowane po raz pierwszy w 2020 roku w reżyserii Plamena Kartaloffa (na Bydgoskim Festiwalu Operowym w 2018 roku prezentowana była zrealizowana przez niego opera Kniaź Igor).

Teatr Muzyczny w Poznaniu, który zbudował sobie markę sceny produkującej znakomite musicale, pokaże jeden ze swych najnowszych spektakli pt. Drogi Evanie Hansenie w reżyserii Pawła Szkotaka. Ten nietypowy (bo bez wielkiego sztafażu scenicznego) musical, wykonywany przez młodych aktorów, z pewnością będzie ciekawą festiwalową propozycją dla młodszej widowni, która utożsamiać się może z historią tytułowego bohatera.

Do Opery Nova powracają goście z Francji, którzy okazali się prawdziwą sensacją ubiegłorocznego Festiwalu i dosłownie „porwali z miejsc” publiczność. Formacja tańca hiphopowego KÄFIG, kierowana przez Mourada Merzoukiego pokaże dwa tytuły: Vertical i Phenix – taniec nowoczesny z elementami akrobatyki na podkładzie z muzyki elektronicznej oraz wykonywanej na żywo – wiolonczeli solo.

Kolejni goście, także znany bydgoskiej publiczności znakomity zespół Narodowej Opery im. Janačka (Narodni Divadlo) z Brna, konsekwentnie dbający o promocję twórczości rodzimych kompozytorów, pokaże nieznaną w Polsce operę Bedřicha Smetany pt. Dalibor. Dla widzów poszukujących nowych tytułów to pozycja obowiązkowa. Podobnie jak polska prapremiera Luizy Miller. To dzieło Verdiego z librettem według dramatu Schillera Intryga i miłość, zrealizowana po raz pierwszy w Polsce w ubiegłym roku przez Operę Śląską w Bytomiu w koprodukcji z teatrami włoskimi i francuskimi.

Na finał Festiwalu: druga z oper Verdiego (tym razem wg tragedii Szekspira) – Makbet w wykonaniu Narodowej Opery Ukrainy w Kijowie.

Festiwalowi towarzyszyć będzie kurs mistrzowski prowadzony przez Artura Rucińskiego, organizowany przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy.

KALENDARIUM

premiera •

godz. 19:00

Bydgoszcz: Opera Nova, ul. Marszałka Ferdynanda Focha 5

premiera •

godz. 18:00

Bydgoszcz: Opera Nova, ul. Marszałka Ferdynanda Focha 5

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close