Bytom: Opera Śląska „Makbet” – chor. Monika Myśliwiec

Zdjęcie: Bytom: Opera Śląska „Makbet” – chor. Monika Myśliwiec

Bytom: Opera Śląska – „Makbet”. Grafika: materiały własne

Opera Śląska w Bytomiu zaprasza na spektakl baletowy Makbet zrealizowany z rozmachem, zaskakujący efektami wizualnymi i dźwiękowymi. Siedemnastowieczną tragedię zinterpretowano przez pryzmat tego, co we współczesnej twórczości teatralnej najbardziej aktualne i pociągające.

Wersja do druku

Udostępnij

Opowiedziana tańcem historia jest uniwersalną narracją o potędze namiętności związanej z pragnieniem władzy. Szekspirowski dramat odwołuje się do archetypów, nawiązuje do fatum kierującego ludzkim losem, stawia głównego bohatera wobec tragicznych dylematów i konsekwencji dokonanych wyborów. Dramaturgia tego widowiska koncentruje się na parze głównych bohaterów, którzy – pozostając wspólnikami w zbrodni – zupełnie odmiennie mierzą się z jej konsekwencjami. Początkowa zachłanność i bezwzględność Lady Makbet, jej zdecydowanie i siła poprzez ciąg wydarzeń i przeżyć doprowadzają ją do choroby psychicznej i samobójczej śmierci. Niepewność Makbeta, podżeganego w pierwszej chwili do zbrodni przez Lady Makbet, ustępują z kolei poczuciu wszechmocy i bezkarności, a każda kolejna zbrodnia czyni go bardziej bezdusznym i żądnym niezbywalnej władzy. W chciwości i zbrodni rodzi się jego upadek. Miłość do żony i pragnienie sprostania jej ambicjom w toku dramatu zamieniają się w chłód i obojętność, co dodatkowo pogłębia poczucie samotności i winy Lady Makbet, doprowadzając ją do obłędu.

Warstwę muzyczną spektaklu stanowią utwory Giuseppe Verdiego w autorskim opracowaniu Tomasza Tokarczyka – kierownika muzycznego Opery Śląskiej.

Uproszczona, symboliczna, współczesna scenografia – sugerująca miejsce akcji, podążająca za rozgrywającą się historią i dramatem postaci – to metaforyczny obraz królestwa zawieszonego w czasie, pomiędzy współczesnością a historią. Każdą scenę spektaklu zaplanowano jako taneczny obraz, współkreowany przez scenografię, światło, projekcję oraz kostiumy tancerzy. Zastosowane efekty, obrazy oraz elementy scenografii i kostiumy będą metaforycznym, a nie wyłącznie realistycznym obrazowaniem dramatu.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”.

Realizatorzy:

Kierownictwo i opracowanie muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Choreografia i reżyseria: Monika Myśliwiec
Scenografia i kostiumy: Joanna Jaśko-Sroka
Dramaturgia: Jakub Roszkowski
Reżyseria świateł: Katarzyna Łuszczyk
Projekcje: Natan Berkowicz
Kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik
Asystent choreografa: Anna Kmiecik-Sokalla, Thais Henrique Rocha
Asystent dyrygenta: Wiktor Kozłowski
Pedagodzy baletu: Kazimierz Cieśla, Joanna Kurkowska
Pianista baletu: Natalia Myślewicz
Inspektor baletu: Ewa Czampiel-Matura
Inspicjent: Jadwiga Bacik, Krystyna Siedlik

KALENDARIUM

godz. 18:00

Katowice: Teatr Śląski, Rynek 10

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

premiera •

godz. 18:00

Bytom: Opera Śląska w Bytomiu, ul. Moniuszki 21-23

godz. 18:00

Bytom: Opera Śląska w Bytomiu, ul. Moniuszki 21-23

godz. 18:00

Bytom: Opera Śląska w Bytomiu, ul. Moniuszki 21-23

godz. 11:00

Bytom: Opera Śląska w Bytomiu, ul. Moniuszki 21-23

godz. 18:00

Bytom: Opera Śląska w Bytomiu, ul. Moniuszki 21-23

inne wydarzenia

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close