Polska Sieć Tańca to pierwsza, sformalizowana sieć centrów wspierających sztukę tańca, opierająca się na współpracy dwunastu ośrodków w całej Polsce. W jej ramach, podczas festiwalu ROZBARK in Motion w Bytomiu, odbędą się dwa spektakle Kieleckiego Teatru Tańca – Cudowny Mandaryn w choreografii Grzegorza Pańtaka i Stół bez szczęścia w choreografii Elżbiety Szlufik-Pańtak.
Cudowny Mandaryn
Libretto:
Scena przedstawia ciemny zaułek w wielkim mieście i fragment wnętrza opuszczonego atelier, gdzie gnieździ się szajka złoczyńców. Złoczyńcy wysyłają Dziewczynę na ulicę, by zwabiała mężczyzn. Pierwszym, którego Dziewczyna sprowadza, jest Stary Mieszczanin. Złoczyńcy obrabowują go i mordują, a zwłoki wrzucają do otworu w podłodze. Następną ofiarą jest młody Student, którego ubóstwo ratuje od śmierci: widząc jego puste kieszenie, złoczyńcy wypędzają go. Wreszcie Dziewczyna zwabia egzotycznego cudzoziemca w bogatym chińskim stroju. Złoczyńcy ukrywają się, a Dziewczyna kusi tańcem obojętnego Mandaryna. Nagle w mężczyźnie budzi się gwałtowne pożądanie; chce zdobyć Dziewczynę, przerażoną tym wybuchem namiętności. Gdy ucieka ona od Mandaryna, z ukrycia wychodzą złoczyńcy. Usiłują zabić dziwnego gościa, zadają mu ciosy nożem, duszą, wieszają, wrzucają pod podłogę, lecz za każdym razem ów dziwny człowiek podnosi się i gnany nieprzytomnym pożądaniem, dąży ku Dziewczynie. W niej zaś budzi się litość i wzruszenie. Gdy wreszcie Mandaryn ją zdobywa, jego los wypełnia się – umiera w ramionach Dziewczyny.
Wersja Cudownego Mandaryna, zrealizowana dla Kieleckiego Teatru Tańca przez Grzegorza Pańtaka zawiera założenia oryginalnego libretta. Forma ruchowa kompozycji choreograficznej wynika ze sposobu widzenia poszczególnych postaci przez choreografa i chęci utrzymania napięcia emocjonalnego tego dramatycznego baletu. Współczesny język tańca daje dziś możliwości kompilacji różnych stylistyk tanecznych, dzięki czemu zarówno choreograf, jak i wykonujący role artyści tańca mogą nadawać indywidualny rys kreowanym postaciom.
Recenzja: Katarzyna K. Gardzina-Kubała, Teatr dla Wszystkich
https://teatrdlawszystkich.eu/drzewko-bonsai-i-mandaryn-w-czasach-metoo/
Choreografia, kostiumy: Grzegorz Pańtak
Libretto: Menyhért Lengyel
Muzyka: Béla Bartók
Scenografia: Luigi Scoglio
Reżyseria światła, projekcje: Bogumił Palewicz
Film: Maria Łozińska
Obsada:
Dziewczyna – Małgorzata Kowalska
Mandaryn – Mateusz Wróblewski
Bandyci – Daniel Pustelnik, Kacper Czyż, Aleksander Staniszewski
Mieszczanin – Tomasz Słomka
Student – Dawid Pieróg
Prostytutki – Alicja Horwath-Maksymow, Izabela Zawadzka, Małgorzata Ziółkowska
Balet – Anna Jamioł, Pamela Paprota, Anna Piotrowska, Anna Szczotka, Marta Starostecka, Marta Rolska
Czas trwania: 35 min
Grzegorz Pańtak
Tancerz, współzałożyciel i wicedyrektor KTT. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu oraz AWF w Katowicach. Tańczył partie solowe w realizacjach KTT w choreografii Piotra Galińskiego, Thierry’ego Vergera, Alaina Bernarda, Elżbiety Pańtak, Nadii Iry Kodiche, Zofii Rudnickiej, Billa Goodsona. Występował w Operze Wrocławskiej w operze Raj Utracony Krzysztofa Pendereckiego, a także w operze Król Roger w reżyserii Mariusza Trelińskiego, realizowanej w koprodukcji Opery Wrocławskiej, Teatru Maryjskiego w Petersburgu i Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Edynburgu.
Stół bez szczęścia
Wzruszająca opowieść o samotności i walce o uwagę drugiego człowieka. Ukazuje przeżycia dziecka, które jest bacznym obserwatorem i świadkiem relacji między rodzicami. Spektakl w bardzo emocjonalny sposób pokazuje radość dziewczynki przeżywaną, gdy rodzice okazują sobie uwagę i uczucie oraz smutek i strach dziecka, widzącego niezgodę między ukochanymi osobami.
Czasami trzeba być obok i czyjąś małą dłoń
zamknąć w swojej dużej dłoni.
Czasami trzeba spojrzeć głęboko
i uważnie w beztroskie oczy dziecka
bo dziecko boi się świata.
Choreografia: Elżbieta Pańtak
Muzyka: Abel Korzeniowski
Obsługa techniczna: Piotr Sarnecki, Paweł Lato, Paweł Mańkowski, Adam Bakalarz
Kostiumy: Elżbieta Pańtak
Reżyser oświetlenia: Grzegorz Pańtak
Obsada:
Dziecko – Arkadia Ślósarska
Matka – Joanna Polowczyk
Ojciec – Grzegorz Pańtak
Czas trwania: 25 min
Elżbieta Szlufik-Pańtak
Pedagog tańca, choreografka. Współzałożycielka i dyrektorka Kieleckiego Teatru Tańca. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim. Studiowała taniec jazzowy w Center Jazz w Paryżu. Wykłada jazz i kompozycję tańca na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Zrealizowała 60 spektakli, 160 krótkich form. Realizowała choreografię do spektaklu pt. Siedem Bram Jerozolimy do muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Powstały ze spektaklu film otrzymał nominację do International Emmy® Award w 2009 roku w USA. Laureatka nagrody Talenty 1998 Ministerstwa Kultury i Sztuki.
Bilety w cenie: 20 zł ulgowy, 30 zł normalny.
Karnety na spektakle (zakup możliwy tylko w kasie Teatru ROZBARK):
– 130 zł karnet na wszystkie spektakle, dla uczniów bytomskich szkół (gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne/ponadpodstawowe), zakup możliwy tylko w kasie Teatru, po okazaniu ważnej legitymacji szkolnej.
– 180 zł ulgowy karnet na wszystkie spektakle, zakup możliwy tylko w kasie Teatru, po okazaniu dokumentu uprawniającego do zniżek (bilety ulgowe przysługują emerytom, rencistom, uczniom i studentom).
– 270 zł karnet na wszystkie spektakle, zakup możliwy tylko w kasie Teatru.
***
Polska Sieć Tańca to pierwsza, sformalizowana sieć centrów wspierających sztukę tańca, opierająca się na współpracy dwunastu ośrodków w całej Polsce. Sieć wspiera cyrkulację rodzimych produkcji oraz wymianę artystyczną w naszym kraju, a jej otwartość zarówno na instytucjonalne teatry, jak i na niezależnych twórców, daje szansę na zaprezentowanie polskiej sztuki tańca w całej jej różnorodności.
W 2019 roku PST tworzą centra założycielskie Sieci: Lubelski Teatru Tańca, Kielecki Teatr Tańca, Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK, Krakowskie Centrum Choreograficzne, program Stary Browar Nowy Taniec, Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, oraz nowi partnerzy: Fundacji Polka dot, Centrum Sztuki Mościce, Krotoszyński Ośrodek Kultury, Suwalski Ośrodek Kultury, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Centrum Sztuki Tańca we współpracy z Mazowieckim Instytutem Kultury.
Kierownikiem i pomysłodawcą Polskiej Sieci Tańca jest Maciej Kuźmiński.
Głównym organizatorem Polskiej Sieci Tańca od 2019 roku jest Instytut Muzyki i Tańca.
Więcej informacji na stronie: www.pst.info.pl
Kalendarz wydarzeń