Spektakle

Bytom/Polska Sieć Tańca 2019/ROZBARK in Motion 2019: Kielecki Teatr Tańca „Cudowny Mandaryn”, „Stół bez szczęścia”

Zdjęcie: Bytom/Polska Sieć Tańca 2019/ROZBARK in Motion 2019: Kielecki Teatr Tańca „Cudowny Mandaryn”, „Stół bez szczęścia”

Kielecki Teatr Tańca "Cudowny mandaryn", fot. Bartosz Kruk

Wersja do druku

Udostępnij

Polska Sieć Tańca to pierwsza, sformalizowana sieć centrów wspierających sztukę tańca, opierająca się na współpracy dwunastu ośrodków w całej Polsce. W jej ramach, podczas festiwalu ROZBARK in Motion w Bytomiu, odbędą się dwa spektakle Kieleckiego Teatru Tańca – Cudowny Mandaryn w choreografii Grzegorza Pańtaka i Stół bez szczęścia w choreografii Elżbiety Szlufik-Pańtak.

Cudowny Mandaryn

Libretto:

Scena przedstawia ciemny zaułek w wielkim mieście i fragment wnętrza opuszczonego atelier, gdzie gnieździ się szajka złoczyńców. Złoczyńcy wysyłają Dziewczynę na ulicę, by zwabiała mężczyzn. Pierwszym, którego Dziewczyna sprowadza, jest Stary Mieszczanin. Złoczyńcy obrabowują go i mordują, a zwłoki wrzucają do otworu w podłodze. Następną ofiarą jest młody Student, którego ubóstwo ratuje od śmierci: widząc jego puste kieszenie, złoczyńcy wypędzają go. Wreszcie Dziewczyna zwabia egzotycznego cudzoziemca w bogatym chińskim stroju. Złoczyńcy ukrywają się, a Dziewczyna kusi tańcem obojętnego Mandaryna. Nagle w mężczyźnie budzi się gwałtowne pożądanie; chce zdobyć Dziewczynę, przerażoną tym wybuchem namiętności. Gdy ucieka ona od Mandaryna, z ukrycia wychodzą złoczyńcy. Usiłują zabić dziwnego gościa, zadają mu ciosy nożem, duszą, wieszają, wrzucają pod podłogę, lecz za każdym razem ów dziwny człowiek podnosi się i gnany nieprzytomnym pożądaniem, dąży ku Dziewczynie. W niej zaś budzi się litość i wzruszenie. Gdy wreszcie Mandaryn ją zdobywa, jego los wypełnia się – umiera w ramionach Dziewczyny.

Wersja Cudownego Mandaryna, zrealizowana dla Kieleckiego Teatru Tańca przez Grzegorza Pańtaka zawiera założenia oryginalnego libretta. Forma ruchowa kompozycji choreograficznej wynika ze sposobu widzenia poszczególnych postaci przez choreografa i chęci utrzymania napięcia emocjonalnego tego dramatycznego baletu. Współczesny język tańca daje dziś możliwości kompilacji różnych stylistyk tanecznych, dzięki czemu zarówno choreograf, jak i wykonujący role artyści tańca mogą nadawać indywidualny rys kreowanym postaciom.

trailer

Recenzja: Katarzyna K. Gardzina-Kubała, Teatr dla Wszystkich

https://teatrdlawszystkich.eu/drzewko-bonsai-i-mandaryn-w-czasach-metoo/

Choreografia, kostiumy: Grzegorz Pańtak

Libretto: Menyhért Lengyel

Muzyka: Béla Bartók

Scenografia: Luigi Scoglio

Reżyseria światła, projekcje: Bogumił Palewicz

Film: Maria Łozińska

Obsada:

Dziewczyna – Małgorzata Kowalska

Mandaryn – Mateusz Wróblewski

Bandyci – Daniel Pustelnik, Kacper Czyż, Aleksander Staniszewski

Mieszczanin – Tomasz Słomka

Student – Dawid Pieróg

Prostytutki – Alicja Horwath-Maksymow, Izabela Zawadzka, Małgorzata Ziółkowska

Balet – Anna Jamioł, Pamela Paprota, Anna Piotrowska, Anna Szczotka, Marta Starostecka, Marta Rolska

Czas trwania: 35 min

Grzegorz Pańtak

Tancerz, współzałożyciel i wicedyrektor KTT. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu oraz AWF w Katowicach. Tańczył partie solowe w realizacjach KTT w choreografii Piotra Galińskiego, Thierry’ego Vergera, Alaina Bernarda, Elżbiety Pańtak, Nadii Iry Kodiche, Zofii Rudnickiej, Billa Goodsona. Występował w Operze Wrocławskiej w operze Raj Utracony Krzysztofa Pendereckiego, a także w operze Król Roger w reżyserii Mariusza Trelińskiego, realizowanej w koprodukcji Opery Wrocławskiej, Teatru Maryjskiego w Petersburgu i Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Edynburgu.

Stół bez szczęścia

Wzruszająca opowieść o samotności i walce o uwagę drugiego człowieka. Ukazuje przeżycia dziecka, które jest bacznym obserwatorem i świadkiem relacji między rodzicami. Spektakl w bardzo emocjonalny sposób pokazuje radość dziewczynki przeżywaną, gdy rodzice okazują sobie uwagę i uczucie oraz smutek i strach dziecka, widzącego niezgodę między ukochanymi osobami.

Czasami trzeba być obok i czyjąś małą dłoń

zamknąć w swojej dużej dłoni.

Czasami trzeba spojrzeć głęboko

i uważnie w beztroskie oczy dziecka

bo dziecko boi się świata.

trailer

Choreografia: Elżbieta Pańtak

Muzyka: Abel Korzeniowski

Obsługa techniczna: Piotr Sarnecki, Paweł Lato, Paweł Mańkowski, Adam Bakalarz

Kostiumy: Elżbieta Pańtak

Reżyser oświetlenia: Grzegorz Pańtak

 

Obsada:

Dziecko – Arkadia Ślósarska

Matka – Joanna Polowczyk

Ojciec – Grzegorz Pańtak

Czas trwania: 25 min

Elżbieta Szlufik-Pańtak

Pedagog tańca, choreografka. Współzałożycielka i dyrektorka Kieleckiego Teatru Tańca. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim. Studiowała taniec jazzowy w Center Jazz w Paryżu. Wykłada jazz i kompozycję tańca na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Zrealizowała 60 spektakli, 160 krótkich form. Realizowała choreografię do spektaklu pt. Siedem Bram Jerozolimy do muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Powstały ze spektaklu film otrzymał nominację do International Emmy® Award w 2009 roku w USA. Laureatka nagrody Talenty 1998 Ministerstwa Kultury i Sztuki.

Bilety w cenie: 20 zł ulgowy, 30 zł normalny.

Karnety na spektakle (zakup możliwy tylko w kasie Teatru ROZBARK):

– 130 zł karnet na wszystkie spektakle, dla uczniów bytomskich szkół (gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne/ponadpodstawowe), zakup możliwy tylko w kasie Teatru, po okazaniu ważnej legitymacji szkolnej.
– 180 zł ulgowy karnet na wszystkie spektakle, zakup możliwy tylko w kasie Teatru, po okazaniu dokumentu uprawniającego do zniżek (bilety ulgowe przysługują emerytom, rencistom, uczniom i studentom).
– 270 zł karnet na wszystkie spektakle, zakup możliwy tylko w kasie Teatru.

***

Polska Sieć Tańca to pierwsza, sformalizowana sieć centrów wspierających sztukę tańca, opierająca się na współpracy dwunastu ośrodków w całej Polsce. Sieć wspiera cyrkulację rodzimych produkcji oraz wymianę artystyczną w naszym kraju, a jej otwartość zarówno na instytucjonalne teatry, jak i na niezależnych twórców, daje szansę na zaprezentowanie polskiej sztuki tańca w całej jej różnorodności.

W 2019 roku PST tworzą centra założycielskie Sieci: Lubelski Teatru Tańca, Kielecki Teatr Tańca, Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK, Krakowskie Centrum Choreograficzne, program Stary Browar Nowy Taniec, Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, oraz nowi partnerzy: Fundacji Polka dot, Centrum Sztuki Mościce, Krotoszyński Ośrodek Kultury, Suwalski Ośrodek Kultury, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Centrum Sztuki Tańca we współpracy z Mazowieckim Instytutem Kultury.

Kierownikiem i pomysłodawcą Polskiej Sieci Tańca jest Maciej Kuźmiński.

Głównym organizatorem Polskiej Sieci Tańca od 2019 roku jest Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji na stronie: www.pst.info.pl
Kalendarz wydarzeń

PST grafika 2019 (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close