Bytom: Teatr ROZBARK „april 31” – reż. i chor. Helena Ganjalyan

Zdjęcie: Bytom: Teatr ROZBARK „april 31” – reż. i chor. Helena Ganjalyan

Zdarzenia. Fot. Marta Ankiersztejn

Wersja do druku

Udostępnij

W spektaklu wykorzystano fragmenty tekstów Rodrigo Garcii ze zbioru Rozsypcie moje prochy w Eurodisneylandzie.

Żebym był istotą, która się pokazuje, pojawia, a nie tylko serią obrazków stworzonych przez innych.
Rodrigo Garcia

april 31 – dzień zawieszony między „dzisiaj” a „jutro”, między prawdą a fałszem, obecnym a nieobecnym. Między życiem przeżywanym, a życiem martwym – pustym, pozbawionym sensu. Dzień, który nie istnieje. A może dzień, który powtarza się w nieskończoność dopóki czegoś nie zmienię, dopóki „coś” się nie wydarzy?

Stopniowo zagłębiamy się z wykonawcami w ścieżki pamięci ich bohaterów. Wnikamy w przestrzeń ludzkiego istnienia, poszukując w jego korzeniach stanu absolutnej wolności i zgodności tego, co przekazywane na zewnątrz, z tym, co wewnątrz – harmonii, która została wyparta.

april 31 to droga od „człowieka”, do tego, co jedynie z niego zostało. To podróż między pięknem a brzydotą, prawdziwym a sztucznym, między zgodnością i deformacją, tym co „ja” i tym co „ty”, indywidualnością a społeczeństwem. Ingerencja w siebie, ludzka potrzeba zmieniania, ulepszania natury (zarówno własnej jak i tej, która nas otacza) jest jednym z tematów spektaklu. Odklejając się od niej, odklejamy się od prawdy, prawdziwości. Tym samym zostają jedynie puste reprezentacje osób, sytuacji, a nie żyjący w nich ludzi. Za tymi projekcjami, „seriami obrazków” (jak pisze Garcia) kryje się jednak wciąż człowiek i tę walkę o wypełnienie formy, którą stanowi jego ciało, strategie radzenia sobie z tym, co sobie de facto sam stworzył obserwujemy.

Ponadto spektakl stawia pytanie o to ile z tego co nazywam „swoim życiem” wynika z mojej świadomej decyzji, a ile jest efektem decyzji innych czy też działania w strefie ogólnie przyjętego „bezpieczeństwa”? Ile z moich działań ogranicza się do bezpiecznych przeżyć, których jedyne niebezpieczeństwo tkwi w tym, że mogą zagłuszyć to, co jedynie pozostało ludzkie i ciekawe? Spektakl stanowi także swego rodzaju studium samotności. Bazuje na naprzemiennym budowaniu efektu bliskości i oddalenia między widzami a wykonawcami.

april 31 staje się rodzajem cyklicznego rytuału, odbywanego przez ludzi poszukujących esencji, sensu, wolności – próby określenia ich. Każdy z bohaterów do czegoś dąży, choć sam nie wie jak to nazwać. Każdy ma poczucie, że jest „coś więcej”, choć nie umie tego znaleźć. Podejmując kolejne próby obserwują więc jedynie deformację, której na sobie dokonali i daleko im do tego, czego szukali.  Ale może następnym razem, może następnego dnia?

TRAILER

Reżyseria, choreografia, koncepcja: Helena Ganjalyan

Obsada:
Artur Bieńkowski,
Szymon Dobosik,
Magdalena Fejdasz,
Jacek Niepsujewicz,
Angelika Tomasiak,
Alexey Torgunakov,
Piotr Mateusz Wach

Współpraca muzyczna: Rafał Krus

Scenografia i kostiumy: Małgorzata Iwaniuk

Reżyseria świateł: Helena Ganjalyan

 

Bilety w cenie: 40 zł normalny, 30 zł ulgowy.

Rezerwacja i zakup biletów: Biuro Obsługi Widza, bow@teatrrozbark.pl, tel. 32 428 13 11 (czynne od pon. do pt. w godz. 8.00 – 16.00),
kasa Teatru ROZBARK jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 14.00 – 19.30.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

premiera •

godz. 19:00

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close