Fundacja Performa zaprasza na spektakl VALESKA, VALESKA, VALESKA, VALESKA w reżyserii Dominiki Knapik. Wydarzenie odbędzie się ramach drugiej edycji Festiwalu Tańca Współczesnego „Pamięć miasta”.
W spektaklu VALESKA VALESKA VALESKA VALESKA czwórka tancerzy i tancerek zaprasza widzów do instalacji performatywnej w przestrzeni na styku kabaretu, cyrku, kinderbalu i wystawy w galerii sztuki nowoczesnej. Punktem wyjścia jest życiorys i twórczość Valeski Gert – jej osobliwa, całkowicie oderwana od konwenansów praktyka artystyczna oraz współczesna, niestabilna rzeczywistość zderzona z realiami pracy współczesnych freelancerów. Być może odpowiedzią na niestabilną naturę naszych czasów może być język groteski? Valeska Gert specjalizowała się w solowych miniaturach tanecznych o solidnej dawce ekscentryzmu, pełnych wyrazistej mimiki. Deformowała w nich rzeczywistość, dążąc do absurdu i abstrakcji, wykorzystując własne ciało jako instrument. Uważana za prekursorkę awangardowego performance’u, jednocześnie nigdy nie weszła do tanecznego mainstreamu. VALESKA VALESKA VALESKA VALESKA to kolaż na bazie materiałów dokumentalnych z życiorysu Gert, (i)grający z faktami i wyobrażeniem. To spektakl-kapsuła czasu, bazujący na groteskowej obecności performerów i performerek, którzy poruszają ważne tematy, niekoniecznie w poważny sposób.
Realizatorzy:
koncept, reżyseria, choreografia: Dominika Knapik
asystent choreografki: Dominik Więcek
kreacja i performans: Daniela Komędera-Miśkiewicz, Dominika Wiak, Dominik Więcek, Monika Witkowska,
scenariusz i dramaturgia: Patrycja Kowańska
reżyseria światła, video: Wolfgang Macher
muzyka: Doministry Dominik Strycharski
kostiumy: Dominik Więcek
kierowniczka produkcji: Alicja Berejowska (Perform for Change)
produkcja: Fundacja Performa
partnerzy: Centrum Kultury w Lublinie, Lubelski Teatr Tańca, Teatr Łaźnia Nowa, Dom Utopii – Międzynarodowe Centrum Empatii, Instytut im. Jerzego Grotowskiego
prapremiera: 25 listopada 2022
Premiera spektaklu dofinansowana jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego Zamówienia choreograficzne 2022, finansowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dominika Knapik – jest choreografką, reżyserką, tancerką i aktorką, absolwentką Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie na Wydziale Aktorskim. Laureatka wielu stypendiów (DanceWeb w 2007 roku, ArtsLink w 2009, a w 2011 roku stypendium Ministerstwa Kultury) i rezydencji artystycznych (m.in. Tanzhaus Düsseldorf). W 2008 roku współzałożyła kolektyw artystyczny Harakiri Farmers, z którym zrealizowała wiele interdyscyplinarnych projektów prezentowanych na festiwalach takich jak: Polska Platforma Tańca, Polish Express III w HAU w Berlinie, Malta Festiwal w Poznaniu czy Bonn International Dance Solo Festival. W 2012 roku zainicjowała przegląd Nowy Taniec w Starym Krakowie, a także współpracowała jako kuratorka dla Krakowskich Reminiscencji Teatralnych. Regularnie współpracuje z ważnymi instytucjami krajowymi i zagranicznymi, takimi jak: Narodowy Stary Teatr w Krakowie, Nowy Teatr w Warszawie, Narodowy Teatr w Warszawie, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, MCHAT/Moskwa, Thalia Theater w Hamburgu, Schauspielhaus Bochum czy University of Michigan. Jako choreografka współpracowała m.in. z: Igą Gańczarczyk, Eweliną Marciniak, Mają Kleczewską, Radkiem Rychcikiem, Anną Smolar, Anną Augustynowicz, Pawłem Łysakiem, Janem Klatą, Moniką Strzępką, Pawłem Miśkiewiczem, Remigiuszem Brzykiem, Bartoszem Szydłowskim, Malcolmem Tulipem, Julią Wissert i Olafem Kröckiem. Autorka choreografii do większości spektakli Eweliny Marciniak ( m.in. Amatorki, Portret Damy, Morfina, Śmierć i dziewczyna), ostatnio Der Boxer w Thalia Theater Hamburg (Nagroda Faust), Die Jungfrau von Orleans w Nationaltheater Mannheim i Die Jakobsbücher w Thalia Theater w Hamburgu. W 2015 roku, jako pierwszy choreograf, została nominowana do prestiżowej nagrody Paszporty Polityki w kategorii “Teatr”. Laureatka wielu nagród indywidualnych (m.in. Złotej Maski za Leni Riefenstahl. Epizody Niepamięci, Nagroda Prezydenta Miasta Rzeszowa za choreografię do Portretu Damy, nagroda za choreografię do spektaklu Baba- Dziwo w ramach konkursu Klasyka Żywa 2019) oraz nagród kolektywnych ( Tukan OFF/PPA Wrocław za spektakl Nie ja, I Nagroda w Konkursie “Nowe Sytuacje” podczas Fesiwalu Malta w 2008 roku za spektakl keret). Od 2017 roku pracuje jako reżyserka wystawiając Popołudnie Fauna w Teatrze Rozrywki w Chorzowie, Bang Bang w Teatrze Jaracza w Łodzi, Camp Cataract w Teatrze Słowackiego w Krakowie oraz Babę-Dziwo w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. W 2020 roku wyreżyserowała Agon – monodram choreograficzny, którego premiera odbyła się na Festiwalu Boska Komedia w Krakowie. Jej najnowszą pracą reżyserską jest spektakl Tiki i inne zabawy we Wrocławskim Teatrze Pantomimy, który miał premierę w czerwcu 2021. Styl Dominiki Knapik charakteryzuje się poczuciem humoru oraz swobodnym korzystaniem z różnych dziedzin sztuki. Jego materią są codzienne gesty poddane silnej formalizacji.
2. Festiwal Tańca Współczesnego „Pamięć miasta”
Współpraca i patronaty medialne:
portal taniecPOLSKA.pl, CGK, Życie Częstochowy i Powiatu, Orion TV, Twoja Polska Stacja
Partnerzy:
Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce, Teatr im. Adama Mickiewicza, Ośrodek Promocji Kultury Gaude Mater, Stowarzyszenie Częstochowski Uniwersytet Trzeciego Wieku, Galeria 4 Arte
Organizator: Fundacja Performa
Kuratorka: Anna Królica
Festiwal odbywa się pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Częstochowy i Związku Artystów Scen Polskich – Stowarzyszenie.
Festiwal tańca współczesnego „Pamięć miasta” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Projekt dofinansowany ze środków SKE – Związku Artystów Scen Polskich ZASP – Stowarzyszenie.
„Pamięć miasta” – spacer performatywny jest dofinansowany ze środków Stowarzyszenia Żydowski Instytut Historycznych w Polsce.