Gdańsk/Biblioteka Tańca: Projekt „Taniec się czyta 2014” – Weekend II

Zdjęcie: Gdańsk/Biblioteka Tańca: Projekt „Taniec się czyta 2014” – Weekend II

Maciej Kuźmiński Fot. F. Whisker

Wersja do druku

Udostępnij

Teatr Dada von Bzdülöw oraz Biblioteka Tańca zapraszają do udziału w tegorocznej kontynuacji cyklu edukacyjno-artystycznego, zatytułowanego Taniec się czyta: „W obiegowej opinii taniec jest tą sferą działań artystycznych, które należy odczuwać zmysłowo i na poziomie poruszeń emocjonalno-estetycznych opisywać. Marzeniem naszym jest, aby w Bibliotece Czytać Taniec zarówno poprzez doświadczenie fizyczne, jak i poprzez jego kulturowe kodyfikacje. O tańcu należy rozmawiać!”.

W programie Weekendu II znajdą się warsztaty z techniki i improwizacji, które poprowadzą Leszek Bzdyl, Katarzyna Chmielewska i Anna Steller. Ponadto prezentacja spektaklu Anny Steller Solove oraz dyskusja moderowana przez Julię Hoczyk, a także pokaz przedstawienia grupowego Enclave 4/7 Teatru Dada von Bzdülöw, w choreografii Roberto Olivana.

Piątek 4 kwietnia

godz. 19:00 – spektakl Anny Steller SOLOVE
godz. 20:00 – dyskusja po spektaklu – prowadzenie Julia Hoczyk


Sobota 5 kwietnia

Warsztaty:
godz. 10:00 – 11:30 – Leszek Bzdyl
godz. 11:45 – 13:15 – Leszek Bzdyl
godz. 15:00 – 16:30 – Kasia Chmielewska
godz. 16:30 – 18:00 – Anna Steller

godz. 19:00 – spektakl ENCLAVE 4/7 – Teatr Wybrzeże, scena Malarnia

Wstęp na dwa dni – 50zł, wstęp na spektakl SOLOVE dla osób bez karnetów: 10złna dyskusję po spektaklu wstęp wolny

 

* projekt „Taniec się czyta” dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

O spektaklu SOLOVE, kreacja: Anna Steller:

 

Przekazywanie emocji przez ciało – banalne, wyświechtane sformułowanie, które można z powodzeniem przyłożyć do każdej produkcji, w której ktoś coś przeżywa tańcząc. Stojąc w obliczu niemożności sformułowania nowej definicji interesującego mnie zagadnienia zbieram się na odwagę aby przeżyć po raz kolejny „coś” na scenie i tym „czymś” podzielić się z widownią. Jako podstawa do wzniecenia w sobie różnorodnych stanów emocjonalnych posłuży mi tekst Sary Kane „Łaknąć”, w którym odnajduję niepokojącą traumę odrzucenia miłosnego, biblijną przypowieść o miłości i przenikliwą bezradność samotności.
Koncepcja mojego performansu zrodziła się podczas 11-dniowej rezydencji w Lublinie i uformowała się w wyniku zadań, jakie narzuciłam sobie podczas mojego pobytu w tym mieście. Czas, który spędziłam na sali, w przestrzeni publicznej, w domu czy na łonie natury świadomie wypełniałam rozmaitymi zadaniami. Dotarcie z domu do studia było uważną wędrówką i przyglądaniem się otaczającej rzeczywistości. Była to swoista medytacja, wypełnianie czasu, a nie patrzenie jak przepływa, skupienie się na szczegółach, które zwykle umykają w życiu codziennym. Stałam się na ten czas przedmiotem, na który oddziałuje świat zewnętrzny, jednocześnie kreując mnie samą.

 

Roberto Olivan o Enclave 4/7:

Ta kreacja stworzona głównie dzięki tancerzom, bądź z tworzywa jakim są same ciała tancerzy, od samego początku procesu twórczego stawia sobie bardzo wyraźny cel: postawić tancerzy przed wyzwaniem, zarówno fizycznym jak i emocjonalnym. Często bowiem naturalną tendencją człowieka jest dążenie do bezpieczeństwa i ochrony przed konfrontacją z bolesnymi i nieprzyjemnymi sytuacjami. Właśnie tam zapuszczają swoje korzenie nasze lęki. Ale wykonując ten nieświadomy ruch przegapiamy także okazję by odkryć i przeżyć coś zaskakująco pozytywnego. Poznanie tych mechanizmów, dlaczego mają one miejsce oraz świadomość ich konsekwencji pozwala nam w pełni zaangażować się w dokonywanie stanowczych wyborów. Pod koniec procesu twórczego być może uświadomimy sobie, że najpotężniejszym wrogiem naszych działań pozostaje nasza własna osoba. To przejrzenie się w lustrze i skonfrontowanie z tym odkryciem pozwoli doprowadzić nas do wyniku naszego procesu twórczego: spektaklu pełnego ryzyka, człowieczeństwa i mnóstwa pytań na które każda jednostka będzie musiała odpowiedzieć sobie sama w obliczu własnych wrogów, których napotka.

*rezerwacja biletów

http://www.teatrwybrzeze.pl/bilety

Reżyseria i choreografia: Roberto Olivan

Asystent choreografa: Katarzyna Chmielewska

Tancerze: 

Adrian Bartczak, Sebastian Flegiel, Ilona Gumowska, Tatiana Kamieniecka, Piotr Stanek, Katarzyna Ustowska, Urszula Zerek

Muzyka: Oleg Dziewanowski

Kostiumy: Magda Bem

Reżyseria świateł: Michał Kołodziej

Spektakl zrealizowany w ramach programu „Zamówienia choreograficzne” Instytutu Muzyki i Tańca

Produkcja: Teatr Dada von Bzdülöw / Teatr Wybrzeże / Instytut Muzyki i Tańca przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska.

Specjalne podziękowania dla partnera przy realizacji projektu MCKA Zatoka Sztuki w Sopocie.

Julia Hoczyk: teatrolożka, krytyczka i teoretyczka tańca, redaktorka.
Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Doktorantka Instytutu Sztuki PAN. Studiowała również na podyplomowych studiach Gender Studies Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Teksty krytyczne publikowała m.in. w „Didaskaliach”, „Teatrze”, „Opcjach”, „Dwutygodniku.com” i na portalu nowytaniec.pl. W latach 2005-2010 była redaktorką „Sceny” – periodyka dedykowanego kulturze i edukacji teatralnej, w latach 2008-2011 – sieciowego miesięcznika „Kultura Enter”, a obecnie – portalu taniecPOLSKA.pl (inicjatywy Instytutu Muzyki i Tańca), poświęconego informacji, promocji i dokumentacji tańca artystycznego w Polsce. Zajmuje się problematyką ciała, cielesności i gender (płci kulturowej) w polskim i światowym tańcu współczesnym. Prowadzi gościnne wykłady o tańcu współczesnym i butō. Współpracuje z Akademią Teatralną, gdzie prowadzi zajęcia poświęcone analizie teatru tańca i tańca współczesnego. Pracuje w Instytucie Muzyki i Tańca.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

Gdańsk-Wrzeszcz: Biblioteka Tańca, al. Grunwaldzka 44 oraz Teatr Wybrzeże (Scena Malarnia), ul. Św. Ducha 2, (spektakl 5 kwietnia).

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close